به گزارش ایرنا محمد جواد فدایی روز سه شنبه در نخستین کنفرانس ملی تاب آوری شریانهای حیاتی و زیرساختهای عمرانی در ماهان کرمان افزود: پنج هزار هکتار واحد مسکونی فرسوده در شهرهای استان کرمان وجود دارد و دولت در هر سال 270 محله کشور را بازسازی و نوسازی می کند.
وی تصریح کرد: باید شرکت هایی با سهام شهرداری کرمان تشکیل شود و بافت فرسوده را به مرور تملک و نوسازی کنند و منابع مالی را می توان از صندوق توسعه ملی تامین کرد و راهی جز این برای مقاوم سازی میان مدت و دراز مدت وجود ندارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمان با بیان اینکه برای مقاوم سازی در برنامه کوتاه مدت یکی از راهها، مدل سازی است گفت: ارزیابی لرزه ای درمورد تمامی سازه ها باید انجام شود زیرا مجتمعی که با آیین نامه 2800 ساخته شده است مردم ساکن در آن هنگام زلزله به خیابان ها نمی آیند و منجر به مشکلات بعدی نمی شوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این همایش به دستاوردهای تحقیقاتی در خصوص تاب آوری و مسائل زلزله می پردازد که بسیار ارزشمند است افزود: زلزله های متعددی در استان کرمان تجربه کرده ایم و پس از زلزله به بازسازی خانه های مقاوم می پردازیم که باید قبل از حوادث مقاوم سازی شود تا از تلفات کاسته شود.
فدایی اظهار کرد: بدلیل زلزله سال 83 منازل مسکونی مقاوم ساخته شده بود و در زلزله 6.2 ریشتری هجدک راور تلفات جانی نداشتیم لذا باید این کار در تمامی کشور انجام شود.
وی گفت: در روستاهای کشور سه میلیون و 200 هزار واحد مسکونی غیر مقاوم وجود دارد و باید به راه حل کوتاه مدت، میان و بلند مدت بپردازیم و راه حل میان مدت و بلند مدت جلوگیری از تلفات زلزله مقاوم سازی سازه ها است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمان افزود: در قالب اجرای 2 طرح طرح هادی روستایی در 67 و در سال 74 بهسازی مسکن روستایی، تعداد 293 هزار واحد روستایی مقاوم ساخته شد و هفت درصد از منازل مسکونی روستایی کشور مقاوم سازی شد.
وی بیان کرد: در خردادماه سال 84 دولت تعهد کرد سالی 200 هزار واحد مسکونی بازسازی شود و بر اساس این مصوبه تا سال 91 تعداد 2 میلیون و 100 هزار واحد مسکونی برابر با 39 درصد مسکن بازسازی و مقاوم سازی شد و امروز 61 درصد خانه غیر مقاوم در کشور وجود دارد.
فدایی گفت: در برنامه ششم توسعه نیز سالی 200 هزار واحد مسکونی مقاوم سازی و اعتبار آن با تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت 12 ساله پرداخت می شود لذا با شرایط فراهم آماده می توان به آینده امیدوار بود.
وی افزود: اگر سالی 200 هزار از سه میلیون و 200 هزار مسکن غیرمقاوم، بازسازی شود این پروسه 16 سال بطول می انجامد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان گفت: 61 درصد از منازل مسکونی روستایی استان کرمان غیر مقاوم است و از برنامه مقاوم سازی عقب هستیم.
وی گفت: مشکل اصلی منازل مسکونی الگوی ساخت این منازل است و بنیاد مسکن از الگوی ساخت منازل مسکونی در منطقه هجدک راور و شهرستان بم تبعیت نمی کند و مرکز تحقیقات باید الگوی ساخت مسکن باید با سرعت عمل، ساخت مسکن مقاوم و ارزان قیمت را بصورت دستورالعمل ارائه کند.
**مصائب زلزله بم منجر به تحولاتی در سازه ها شد
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این همایش ضمن گرامیداشت یاد درگذشتگان زلزله سال 82 بم و همدردی با زلزله زدگان کرمانشاه گفت: زلزله پنجم دیماه سال 82 در شهرستان بم با تمام تلخی ها و مصائب آن منجر به تحولات اساسی در سازه ها شد و موجب برگزاری جلسات متعدد و در نهایت منجر به تغییر در آیین نامه ایمنی شماره 2 هزار و 800 شد.
محمدمهدی بلوردی با بیان اینکه امروز در دور افتاده ترین نقاط استان کرمان مقاوم سازی را می شناسند افزود: پس از زلزله شهرستان بم تحولاتی اساسی در حوزه سازه اتفاق افتاد.
وی تاکید کرد: در زلزله بم شریان های حیاتی کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و این مشکل در زلزله های اخیر نیز بیشتر مشخص شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه در اولین ساعات زلزله شهرستان بم راههای ارتباطی مسدود شد گفت: در کرمانشاه خطوط آب از سرویس خارج شد، در هجدک راور خطوط مخابراتی قطع شد و در زلزله اخیر شهرستان کوهبنان پس از زلزله برق قطع شد.
بلوردی اضافه کرد: با مقالات ارائه شده در این کنفرانس ملی باید گامی موثر در افزایش تاب آوری در حوزه شریان های حیاتی برداشته شود.
پنج دیماه 96 چهاردهمین سالگرد زلزله ویرانگر شهرستان بم است.
در نخستین کنفرانس ملی تاب آوری شریانهای حیاتی و زیرساختهای عمرانی از استان های تهران، کرمان، سیستان و بلوچستان، البرز و قم شرکت کردند.
این همایش با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور، معاون هماهنگی امور اقتصادی کرمان،، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، اساتید دانشگاه و سایر مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد.
نخستین کنفرانس ملی تاب آوری شریانهای حیاتی و زیرساختهای عمرانی در محورهای تاب آوری شریانهای حیاتی، بهسازی و مقاوم سازی، توسعه پایدار شهری، حمل و نقل، اقتصاد و تا آوری، مصالح و فناوری های نوین، تاب آوری سازه ها و سیستمها در سالن اجتماعات دانشگاه تحصیلات تکمیلی، صنعتی و فناوری های پیشرفته ماهان برگزار شد.
کمیته اجرایی این کنفرانس از تیر سال جاری تشکیل و با 800 مرکز علمی، سازمان ها و دانشگاه ها نامه نگاری شد، لذا برای این کنفرانس پذیرش مقاله از اول مهرماه، تعداد 72 مقاله و اصل و 25 مقالات با اهمیت شناخته شد و در نهایت امروز در این کنفرانس ملی 12 مقاله ارائه شد.
در حاشیه این کنفرانس یک کارگاه تخصصی در خصوص آخرین دستاوردهای مهندسی سازه به نمایش گذاشته شد.
نخستین کنفرانس ملی تاب آوری شریانهای حیاتی و زیرساختهای عمرانی اولین کنفرانس تخصصی در شریان های حیاتی است لذا در تاریخ پنجم دی ماه هر سال در روز ایمنی این کنفرانس برگزار می شود و از سال آینده بصورت بین المللی برگزار خواهد شد.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7420/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.