سیدمهدی طبیب زاده یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:مجوز مرز هوایی برای صادرات از فرودگاه های کرمان و رفسنجان صادر شده است اما تاکنون بنا به دلایلی صادرات هوایی محصولات از استان کرمان انجام نشده است.
وی انتخاب بازار و کرایه حمل بار در صادرات هوایی را بسیار موثر دانست و اظهار داشت : این نوع صادرات برای کالاهای ارزشمند با مقصد طولانی و بازارهای مستمر صرفه اقتصادی دارد وگرنه پایدار نیست.
ویتصریح کرد: محصولات استان کرمان کشاورزی، معدنی و عمدتا ارزان قیمت بوده و هزینه حمل و نقل هوایی نقشی تعیین کننده در آن دارد و قدرت رقابت را برای این محصولات در بازار هدف زیر سئوال می برد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: برای صادرات هوایی کالاهای استان کرمان باید حمل و نقل 2 سر شکل دهیم و درصورتی که هواپیمای صادر کننده کالاهای استان کرمان خالی برگردد هزینه حمل بار بر محصولات بسیار سنگین تمام می شود و نمی توانیم در بازار هدف محصولات خود را ارائه کنیم.
وی افزود: برای حل این مشکل باید بازاری مطمئن و مستمر برای فروش محصولات استان کرمان یافت.
**بیس هواپیمایی کارگو در کرمان وجود ندارد
طبیب زاده در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا پیرامون بیس هواپیمایی کارگو در کرمان با بیان اینکه بیس هواپیمایی کارگو در کرمان وجود ندارد افزود: برای صادرات از یک فرودگاه باید به عنوان مرز هوایی شناخته شده باشد و مجوز دستگاه های ذیربط را داشته باشد.
وی با بیان اینکه روند تعیین مرز هوایی فرودگاه جیرفت زمانبر شده است تصریح کرد: به علت کثرت فرودگاه های شناخته شده به عنوان مرز هوایی در سطح کشور، عملیاتی نبودن فرودگاه جیرفت برای پرواز هواپیماهای بزرگ و نداشتن موقعیت مناسب ناوبری و لایتینگ در شب تاکنون صدور مجوز مرز هوایی برای این فرودگاه به تعویق افتاده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: پس از پیگیری های دستگاه های اجرایی و اتاق بازرگانی به عنوان معین اقتصادی منطقه 2، صدور مجوز مرز هوایی منوط به 2 پرواز بین المللی از فرودگاه جیرفت شده است.
وی افزود: شهرستان جیرفت پتانسیل بسیار خوبی در صادرات محصولات کشاورزی دارد لذا فرودگاه این شهر در اولویت صادرات قرار گرفته است.
استان کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی همواره جزو پنج استان بزرگ صادرکننده در کشور است و وجود معادن و کشاورزی متعدد در این خاک گهر خیر به توسعه و صادرات این استان کمک کرده است.
هم اکنون صادرات استان کرمان عمدتا از طریق زمینی و خط آهن انجام می شود و ضرورت استفاده از هواپیمایی کارگو برای سرعت بخشیدن به صادرات در تولید و بدست آوردن بازهای جهانی نیز نقش پررنگی دارد.
ارکان حکومتی در استان کرمان در طرحی نو به نام مثلث توسعه اقتصادی هم کلام شده اند که بدور از هر گونه سیاست زدگی با تقویت و حمایت از بخش خصوصی به آبادانی و توسعه این استان کمک کرده و به اقتصاد استان رونق دهند.
اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی استان کرمان همچنین معین (یاور) منطقه 2 اقتصادی استان کرمان است.
در حال حاضر در استان کرمان پنج فرودگاه وجود دارد که فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کرمان، فرودگاه بم مرز هوایی، فرودگاه رفسنجان بین‌المللی، فرودگاه سیرجان مرز هوایی و فرودگاه جیرفت داخلی هستند.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار : بهنام احمدی *
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.