به گزارش ایرنا، 'ای مردم، دعوت کننده خدا را اجابت کنید که من پیام آور خدایم' و این ندای پیامبری بود که همگان را در غدیر خم دعوت کرد تا نعمت را برای بشریت تمام کند.
غدیر خم را می توان عید استمرار حرکت انبیاء الهی دانست، آنگونه که رسول خدا (ص) در رابطه با این واقعه فرموده اند: 'روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است، و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم، علی بن ابیطالب (ع) را به عنوان پرچمدار و فرمانده امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل، و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دین آنان قرار داد.'
مردمی که در آخرین حج به ندای پیامبر (ص) لبیک گفته و وی را در این آیین همراهی کرده بودند باز به ندای پیامبر گوش فرا دادند و دسته دسته در غدیر خم حضور یافتند.
پیامبر اسلام (ص) در آن روز بر بالای منبری از جهاز شتران در حالی که حضرت علی (ع) در کنار ایشان قرار داشت خطبه ای ایراد فرمودند.
پیامبر (ص) در این خطبه با ستایش و حمد خدا شروع و حدیث ثقلین را بیان فرمودند سپس در حالی که دست حضرت علی (ع) را بلند نمودند تا همه مردم ایشان را در کنار رسول خدا مشاهده نمایند، از مردم پرسیدند: 'ای مردم آیا من از خود شما بر شما اولی و مقدم‌ نیستم؟' و مردم پاسخ دادند: 'بله ای رسول خدا'.
حضرت در ادامه فرمودند: 'خداوند ولی من است و من ولی مؤمنین هستم و من نسبت به آنان از خودشان اولی و مقدم می باشم.'
آنگاه فرمودند: 'پس هر کس که من مولای او هستم علی مولای اوست.'ˈ و سه بار این جمله را بیان کردند و فرمودند: 'خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن، هر کسی که علی را دوست و سرپرست خود بداند و دشمن بدار هر کسی که او را دشمن دارد و یاری نما هر کسی که او را یاری می نماید و به حال خود رها کن، هر کس که او را وا می گذارد.'
پس خطاب به حجاج فرمودند: 'ای مردم حاضرین به غایبین این پیام را برسانند'، هنوز اجتماع متفرق نشده بود که بار دیگر جبرئیل بر پیامبر (ص) وارد شد و این آیه را نازل کرد: 'امروز دین شما را به کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و دین اسلام را بر شما پسندیدم.'
(سوره مائده، آیه سه)
اما چه شد که هنوز پیکر پیامبر (ص) به خاک سپرده نشده بود یارانی که در آخرین حج حضور داشتند و بر سخنان پیامبر تاکید کردند در غدیر خم بعد از رحلت آن بزرگوار همه را زیر پا گذاشتند این کنار گذاشتن معصوم و برگزیدن غیر او، اندک اندک خطی انحرافی پدید آورد؛ به طوری که بعدها معاویه ها و یزیدها خلافت و حکومت را به دست گرفتند و آن را به سلطنت تبدیل کردند.
با این وجود عید غدیر خم به عنوان بزرگترین عید مسلمانان و شیعیان جهان همواره بزرگ داشته می شود.
شادمانی کردن و مجلس گرفتن در اعیاد اسلامی، عملی زیبا به شمار می رود اما زیباتر آن است که در مورد بزرگی این عید بیندیشیم.
امام خمینی (ره) در مورد درست زنده نگه داشتن عید سعید غدیرخم می فرماید: 'زنده نگه داشتن این عید، نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود. اینها خوب است؛ اما مسئله این نیست، مسئله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم. به ما یاد بدهند که غدیر، منحصر به آن زمان نیست؛ غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است، باید روش ملت ها و دست اندرکاران باشد. قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است. این است که قابل نصب است؛ والا مقامات معنوی قابل نصب نیست.'
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.