به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، جعفر رودری در نشست اتاق فکر این سازمان به اجرای موفق طرح ترسیب کربن در منطقه ریگان به منظور حفظ اکوسیستم منطقه با حذف فقر و لزوم بومی سازی این طرح در زمینه توانمندسازی مردم روستاها با همکاری معین های اقتصادی اشاره کرد.
وی افزود: طرح ترسیب کربن با همکاری بنیاد مستضعفان و تاکید بر بومی سازی آن هم اکنون در منطقه قلعه گنج و با تغییراتی در منطقه گلباف در حال اجراست.
وی تصریح کرد: با تاکید استاندار کرمان در صدد هستیم این الگو را در راستای توان افزایی روستاییان به کل استان کرمان تعمیم دهیم.
رودری همچنین با تاکید بر اینکه در گام نخست تدوین سند توسعه محلی و توان افزایی روستائیان استان کرمان، به دنبال شناسایی کامل هر منطقه خواهیم بود اظهار کرد: نگاه حاکم در این سند به سوی ایجاد مشاغل خرد و توسعه روستایی است که این مهم نیز از طریق فعالیت معین های اقتصادی هر منطقه، سرمایه گذاری های محلی و اقدامات زیربنایی که توسط دولت رقم می خورد انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اجرایی نشدن اسناد توسعه ای کشور و تامین منابع مالی برای رسیدن به چشم انداز مورد نظر است افزود: در این سند، چهار منبع مردمی و محلی، دولتی، معین های اقتصادی و صندوق حمایت از بخش کشاورزی پیش بینی شده است.
رودری با تاکید بر شناخت نیروهای بیکار هر منطقه تصریح کرد: به دنبال آن هستیم بتوانیم در سند توسعه محلی، نیازسنجی شغلی هر منطقه را انجام داده تا با فرصت های شغلی دیده شده در برنامه ششم توسعه انطباق داده و شاهد یک توسعه روستایی واقعی در سطح استان کرمان باشیم.
وی همچنین با بیان اینکه زیرساختهای ایجاد شده در روستاها با شاخص های اقتصادی و توسعه همگام و همراه حرکت نمی کند تصریح کرد: باید در این راستا بتوانیم شیوه تفکر و دانش اقتصادی و توان افزایی را به روستائیان استان آموزش دهیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اضافه کرد: همواره در این سازمان در صدد آن هستیم که بتوانیم قبل از ورود به مرحله اجرایی برنامه ها، نظرات دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی را گرفته تا بتوانیم با تاثیر بیشتر و علمی تری برنامه ها را عملیاتی کنیم.
وی با بیان اینکه باید بین توسعه و ایجاد زیرساختها تفاوت قائل شویم اظهار کرد: باید بین رشد، توسعه و رضایت اقتصادی از یک سو و ایجاد زیرساختها در راستای توسعه، مرزی را قائل شویم و این موضوع با توجه به شرایط موجود در روستاها بسیار مشهود است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با ابراز تاسف از نبود مشارکت اقتصادی در بین مردم روستاهای این استان اظهار کرد: اگر بخواهیم همچون گذشته برنامه هایی در زمینه توسعه روستاها انجام دهیم اما مشارکت اقتصادی مردم هر منطقه را به همراه نداشته باشیم، با شکست روبرو خواهیم شد، بنابراین باید کاری کنیم که بتوانیم اعتماد مردم هر منطقه را جهت حضور در امر توسعه جلب کنیم.
وی با بیان اینکه روز به روز وابستگی مردم به فکر، ذهن و توقعات به دولت بیشتر می شود تصریح کرد: این وابستگی امروز به گونه ای است که بخش زیادی از جامعه به جای آنکه کارگزار اقتصاد، سرمایه گذار و منبع تولید اشتغال باشند، هم اکنون وابسته به دولت شده و این وابستگی آنقدر شدید است که شاهد فاصله بسیار زیادی جهت رسیدن به توانمندسازی و توان افزایی روستاییان هستیم.
وی با بیان اینکه دستگاه های مختلف دولتی در کشور و استان کرمان در حال خدمت رسانی به روستاییان هستند اما مدیریت جزیره ای در بین آنها سبب بروز آسیب ها در امر توسعه روستایی شده است افزود: هم اکنون شاهد هستیم که روستاها متولی توسعه ندارند به طوری که طبق گزارش کمیته امداد امام خمینی (ره)، 900 میلیارد دلار توسط این نهاد از ابتدای انقلاب اسلامی در روستاهای کشور هزینه شده است.
وی ادامه داد: اکنون شاهد توسعه و توانمند شدن مردمان این مناطق نیستیم که خود بیانگر آن است که دیگر نباید نگاه دولتی به توسعه روستاهای کشور داشته باشیم.
جعفر رودری همچنین به تقسیم استان کرمان به مناطق هشتگانه و واگذاری امر توسعه هر منطقه به معین های اقتصادی اشاره و گفت: تاکید استاندار کرمان از ابتدای این ایده، بر این بوده که بتوانیم علاوه بر استفاده از ظرفیت های مالی و سرمایه گذاری معین های اقتصادی، بتوانیم از دانش اقتصادی و مالی این موسسات بزرگ برای انتقال به بدنه جامعه نیز استفاده کنیم.
ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان گفته می ‌شود.
این روند با ذخیره کربن از هوا موجب می‌ شود که از میزان کربن که گازی گلخانه‌ ای است کاسته شده و به بهبود کیفیت هوا کمک می‌ کند.
این طرح در سال 1384 به عنوان یکی از موفق ‌ترین پروژه‌های بین ‌المللی شناخته شده است.
خبرنگار: کمیل بهشتیان ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7429/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.