در سفر اردیبهشت ماه 94دکتر روحانی رئیس جمهوری دولت یازدهم که استان کرمان بعنوان پایلوت اقتصادی مطرح گردید نماینده عالی دولت در این استان به همراه تیم توانمند اقتصادی خود با بهره گیری از سایر ارکان حکومتی در این استان به عقد میثاق نامه ای وحدت بخش با عنوان منشور همدلی در راستای نگاه نو به سرمایه گذار و در واقع پهن کردن فرش قرمز واقعی برای سرمایه گذاران بمنزله جهادگران اقتصادی مبادرت کرد.
این همزبانی و همدلی نخستین گام های زمینه ساز جذب سرمایه گذار و به دنبال آن ورود مقتدرانه بخش خصوصی طی چند سال اخیر در این استان غنی از حیث منابع زیرزمینی که ظرفیت های فراوانی در حوزه های کشاورزی ، صنعت ، گردشگری و بخصوص معادن دارد و به بهشت معادن هم شهرت یافته را نیز در پی داشته است .
مدیریت ارشد این استان پهناور با اقدامی مبتکرانه و ارائه طرحی نو، کرمان را به هشت زون (منطقه) اقتصادی تقسیم و توسعه این مناطق را به شرکت‌های توانمند و توسعه‌گرا تحت عنوان معین های (یاوران ) اقتصادی تفویض کرده بطوری که تاکنون با 21 معین اقتصادی تفاهم نامه امضا گردیده است .
با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مهم تر آنکه کرمان پایلوت اقتصاد مقاومتی هم گردید ، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه استان کرمان در دستور کار قرار گرفت و از قبل این نگاه نو به بخش خصوصی شرکت میدکو به عنوان معین اقتصادی منطقه پنج در کرمان توانست 11 هزار شغل برای جوانان جویای کار پدید آورد که در نوع خود کم سابقه است .
همچنین به گفته متولیان میدکو ، این هلدینگ اقتصادی تاکنون توانسته بیش از 20هزار میلیارد تومان پروژه را در بخش معدن و صنایع معدنی کرمان اجرا کند و در واقع طی 2 سال و نیم گذشته کارخانه‌های شماره یک و 2 کنسانتره سنگ‌آهن سیرجان با ظرفیت 4میلیون تن، کارخانه آهن اسفنجی بردسیر با ظرفیت یک میلیون تن، مجتمع گندله‌سازی سنگ‌آهن سیرجان با ظرفیت 5.2میلیون تن و کارخانه‌های شماره یک و 2 تولید کنسانتره سنگ‌آهن زرند با ظرفیت 4میلیون تن به همت جوانان بومی استان کرمان به بهره‌برداری رسیده که خود تحول عظیمی را در این حوزه رقم زده است .
بد نسیت که بدانیم همین شرکت میدکو نسبت به طرح و اجرای 22 پروژه از معدن تا محصول نهایی با حجم سرمایه‌گذاری بیش از 15هزار میلیارد تومان در استان کرمان اقدام کرده است و از این تعداد طی چند سال گذشته تاکنون 11پروژه را به بهره‌برداری و به مرز تولید رسانده است .
در راستای مفاد تفاهم نامه استانداری کرمان با شرکت میدکو که انجام مسئولیت های اجتماعی است امروز هلدینگ میدکو به عنوان معین اقتصادی به امر توسعه استان کرمان ورود کرده و همانند شرکت‌های بزرگ جهانی در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود از هیچ تلاشی دریغ نکرده به گونه‌ای که مشارکت در ساخت شبکه فاضلاب شهری شهربابک و مقابله با ریزگردها که یک‌هزار و 225هکتار از تفاهمنامه 2هزار هکتاری واگذاری به این شرکت نیز در جهت توسعه فضای سبز اجرایی شده که این اقدام گام بلندی در مقابله با پدیده ریزگردها در استان کرمان خواهد بود .
در گوشه ای دیگر از این استان پهناور شرکت مس سرچشمه که هم اینک با مس خاتون آباد و میدوک شهر بابک به نام منطقه مس کرمان شناخته می شود تمام قد با شرایط حاصل شده در این استان پای کار آمده و 15هزار شغل پایدار را برای منطقه و کشور نیز در این استان به ارمغان آورده است .
این شرکت نیز همچنین در حوزه مسئولیت های اجتماعی علاوه بر ایجاد هکتارها فضای سبز طرح مهم اصلاح نژاد دامی را به عنوان یک اقدام موثر در کنار سایر فعالیتهای خدماتی و درمانی و فرهنگی در دست اقدام و اجرا دارد.
شرکت معدنی گل گهر سیرجان نیز با ذخایر بالای سنگ آهن به عنوان معین اقتصادی دیگر موافقت نامه با استانداری کرمان امضا و متعهد گردید و توانست با ایجاد 9هزار و 268شغل به فرایند اشتغال کشور و استان کمک شایانی کند.
به گفته متولیان، این شرکت هم اینک به ارزش 23هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا دارد که این خود می تواند در آبادانی و سرعت بخشیدن به روند توسعه کرمان موثر افتد.
البته ناگفته نماند که تیم اقتصادی و اجرایی ارشد استان برای شتابان کردن روند اشتغال پایدار و زدودن غبار بیکاری از سیمای استان کرمان که طی سالها این بیکاری به آسیب های متعدد اجتماعی دامن زده بود در تلاشند که با تسهیل هر چه بیشتر جذب سرمایه گذاری به اقداماتی نظیر ایجاد پنجره واحد اقتصادی و تشکیل شورای عالی معادن و دیگر موارد زمینه ساز سرمایه گذاری روی آورند تا با رهایی سرمایه گذاران از بروکراسی و گیرو دارهای اداری و کاهش زمان دریافت مجوزهای رسمی به رضایتمندی صاحبان سرمایه و هموار کردن مسیر سرمایه گذاری در استان بیفزایند.
در نهایت امر باید نتیجه گرفت که اقدامات زیرساختی انجام شده در استان کرمان که شعاع اشتغالزایی آن در قالب چند شرکت نامبرده شده از مرزهای استان کرمان هم فراتر رفته و فعالیت مستمر این شرکتهای خصوصی که علاوه بر تامین نیازهای داخلی با صادرات مازاد نیاز داخل نقش مهمی در ارزآوری و تقویت بنیه اقتصادی کشور دارند موجب گردیده که از استان کرمان نه تنها بمنزله پایلوت اقتصاد مقاومتی در جهت خلق فرصت های شغلی در کرمان بلکه پایلوت اشتغالزایی فرااستانی نام برد که الگوهای ارائه شده اقتصادی در این استان می تواند توشه راهی برای پیشرفت و توسعه سایر استانهای کشور باشد.
**رئیس مرکز ایرنا در کرمان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.