به گزارش ایرنا حمید ملانوری روز چهارشنبه در نشست حفاظت از منابع آب شهرستان رفسنجان افزود: اضافه برداشت آب از این سفره های زیرزمینی منطقه رفسنجان موجب به وجود آمدن بحران آب در این منطقه شده است.
وی افزود: جنگ آب در همه دنیا وجود دارد و همه تلاش دارند تا به نحوی آب تأمین و مصرف کنند.
ملانوری با اشاره به اینکه آب مایه حیات است و پیشرفت و توسعه هر کشوری بستگی به این مهم دارد بیان کرد: در این حوزه دچار چالش جدی هستیم، زیرا اقتصاد رفسنجان وابسته به کشاورزی است و در این شهرستان بیش از هزار حلقه چاه وجود دارد که عمق آنها به بیش از 300 متر رسیده است.
وی تصریح کرد: وجود چاههای عمیق، تغییرات جوی و آب و هوایی از جمله بارش تگرگ، توفان، گرمازدگی، سرمازدگی و غیره موجب شده خساراتی در محصول پسته این شهرستان بوجود آید.
وی گفت: باید در هر هکتار باغ پسته رفسنجان هزار و 400 کیلوگرم محصول برداشت شود اما با بروز این تغییرات آب و هوایی طی سالهای گذشته این میزان به 400 کیلوگرم در هر هکتار کاهش یافته است.
فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: امسال نیز برآورد برداشت محصول این بود که هزار و 500 کیلوگرم در هکتار داشته باشیم که بروز حوادث تگرگ، گرما و تندباد در مناطق مختلف رفسنجان معادلات ما را به هم ریخت و 30 درصد از محصول از بین رفت.
ملانوری افزود: بحث باروری ابرها مطرح شده و انجام این امر و توسعه آبیاری نوین نوید خوبی برای حفظ و احیای منابع آبی است و در حوزه حفاظت از منابع آب برنامه ها در حال مدیریت است.
ملانوری با بیان اینکه وزارت نیرو سال گذشته دشت رفسنجان را بحرانی ترین دشت آبی کشور اعلام کرده است تصریح کرد: چهار فرودگاه رفسنجان، بم، سیرجان و کرمان در استان کرمان وجود دارد.
وی ادامه داد: اداره هواشناسی کشاورزی رفسنجان امسال رتبه برتر کشوری را به دست آورده است و این قابلیت ها می تواند کمک کند که تجهیزات برای حفظ و احیای منابع آبی در این منطقه مستقر شوند تا از ابرهایی که می آیند و می روند بهره مند شویم.
رئیس امور منابع آب شهرستان رفسنجان نیز گفت: در این شهرستان میانگین 90 میلیمتر نزولات جوی و بارندگیها را داریم که به سفره های آب زیرزمینی وارد می شود اما درصد قابل توجهی از این میزان بارندگی هدر می رود.
علی احمدی افزود: درصد کمی از این آب به سفره های زیرزمینی شهرستان رفسنجان وارد می شود.
وی بیان کرد: وزارت نیرو 2 سیاست مهم تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و افزایش تولید آب را در دستور کار قرار دارد تا دشتهای بحرانی آب کشور به ویژه دشت رفسنجان که از بحرانی ترین دشتهای آبی کشور است را بهبود ببخشد.
وی ادامه داد: بارورسازی ابرها در راستای افزایش و تولید باران و آب می تواند راهکار نجات دهنده دشت بحرانی آب رفسنجان باشد.
رفسنجان دارای 80 هزار هکتار باغ پسته و بیش از هزار حلقه چاه آب کشاورزی است و در 110 کیلومتری کرمان قرار دارد.
خبرنگار: مریم رضایی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7433/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.