نبی الله جعفری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 10 میلیارد ریال هم توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان برای بازسازی اثر باستانی خانه شوک سعیدی در سیرجان هزینه شد و این اثر تاریخی هم اکنون دانشکده معماری است.
وی با بیان اینکه خیرین و مردم سیرجان پیشقدم در مرمت و حفظ میراث فرهنگی هستند گفت: اعتبارات دولتی پاسخگوی مرمت و نگهداری آثار تاریخی و ملی نیست و 113 اثر تاریخی و باستانی در شهرستان سیرجان شناسایی شده است که 31 اثر ثبت ملی شده و برای نگهداری و مرمت آنها نیازمند کمک مردم و خیرین هستیم.
وی از تشکیل گروه دوستداران میراث فرهنگی در شهرستان سیرجان خبر داد و افزود: 25 نفر با عنوان معین به صورت داوطلب مشخش شدند و هر معین نظارت و پیگیری یک یا چند اثر باستانی را بر عهده دارد که این مشارکت موجب حضور مردم در صحنه برای حفاظت از آثار به ثبت رسیده شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیرجان از اتمام طرح جامع کاوشگری قلعه سنگ و آغاز حصارکشی این قلعه که شهر قدیمی سیرجان است در سال جاری با اعتبار یک میلیارد ریال، بازسازی و مرمت بادگیرهای چپقی با هزینه یک میلیارد ریال و بازسازی کاروانسرای هماشهر با هزینه یک میلیارد و 200 میلیون ریال خبر داد.
وی بیان کرد: با برنامه ریزی فرمانداری شهرستان، شهرداری ها و دهیاری ها نیز در هر منطقه برای حفظ اثر تاریخی کمک می کنند.
جعفری به بخش صنایع دستی سیرجان از جمله پته دوزی، سفال، قلم زنی، منبت کاری، کار روی شیشه و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی اشاره کرد و گفت: 30 رشته صنایع دستی در این شهرستان اشتغال چهار هزار نفری را در پی داشته و در حال حاضر 12 هزار کارت شناسایی برای تولید انفرادی گلیم و قالی را صادر کرده ایم.
وی افزود: برای ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ سیرجان روستای دارستان در بخش گلستان به عنوان روستای جهانی گلیم معرفی و المانهای گلیم، کارگاه های متمرکز و نیمه متمرکز، کارگاه های انفرادی، موزه گلیم، دانشکده و کتاب گلیم، سایت گلیم و هنرستان گلیم و زمینه های ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ به نام سیرجان ایجاد شده است تا در سال جاری شاهد این رخداد مهم فرهنگی در این شهرستان باشیم.
وی ادامه داد: در منطقه زیبای کفه نمک کمپ گردشگری ایجاد می شود و صدور مجوز پنج مجتمع تفریحی و گردشگری و 17 خانه بوم گردی در دستور کار است و اولین خانه بوم گردی طی دو ماه آینده در روستای کران در بخش پاریز به بهره برداری می رسد.
جعفری گفت: با هدف حفاظت و حراست از آثار تاریخی، نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی زیر پوشش این اداره از آثار باستانی و تاریخی و جاذبه های گردشگری بازدید شبانه روزی دارند.
وی نبود مکان مناسب اداری، کمبود نیروی متخصص و نبود اعتبارات کافی را از مشکلات اداره میراث فرهنگی سیرجان عنوان کرد و با قدردانی از فرماندار و مسئولان شهرستان در همراهی و همکاری، خواستار رفع کمبودها شد.
شهرستان سیرجان در 175 کیلومتری غرب کرمان دارای آثار تاریخی فراوان از جمله بادگیرهای چپقی، قلعه سنگ، بازارهای دوقلو، کاروانسرا، یخدان های دوقلو، خانه حاج رشید، خانه دکتر صادقی، سرو یکهزار ساله امامزاده احمد، شاه فیروز، میرزبیر، باغ سنگی، کاروانسراهای پاریز و هماشهر، خانه حاج درویش، خانه صدرزاده و امامزاده علی و امامزاده احمد با قدمت های یک تا 10 قرن است.
خبرنگار: محمد ایران نژاد ** انتشار: رسول محمدحسنی
7435/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.