به گزارش ایرنا، محمدامین رضازاده عصر سه شنبه در نشست هم اندیشی، نشاط و حضور حداکثری انتخابات با حضور احزاب و رسانه ها در کرمان افزود: مکانیزم انتخابات در کشور ما به گونه ای است که معتمدین گروه های مختلف در صحنه حضور دارند و امکان تخلف در انتخابات صفر است.
وی گفت: تاکنون 34 انتخابات در کشور برگزار شده که میانگین مشارکت مردم 67.7 درصد بوده و این میزان مشارکت در دنیا به ویژه بین کشورهای منطقه بسیار قابل قبول است.
وی خاطرنشان کرد: مشارکت در هر نظام سیاسی در واقع موجب افزایش قدرت نرم آن نظام شده و نیز حکومت ها و مردم در حکومت های دمکراتیک و مردم سالار در این حوزه سود می برند و بر این اساس یک رابطه برد - برد ایجاد می شود.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور بیان کرد: همه نظام های سیاسی بر روی مشارکت بالای مردم مانور می دهند و به همین دلیل می بینید که از بیرون کشور، برای کاهش حضور یا عدم حضور مردم در انتخابات اقدام می شود.
وی با بیان این که باید بدانیم نقش نهادهای مدنی، احزاب، رسانه ها و نخبگان در نشاط سیاسی و مشارکت حداکثری چیست گفت: از امکانات دولتی نباید به نفع یا ضرر یک نامزد خاص استفاده کنیم.
رضازاده با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخابات سالم، امن، رقابتی و با مشارکت حداکثری را مورد تاکید قرار داده اند بیان کرد: انتخابات سالم، انتخاباتی است که تمام حقوق شهروندان در آن رعایت شده باشد و در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان از نظر سلامت انتخابات یکی از بهترین انتخابات را برگزار کردیم که بی نظیر بود.
وی افزود: در انتخابات گذشته هیچ مورد امنیتی ایجاد نشد و براساس صحبت های وزیر اطلاعات در روز گذشته، امنیت کامل در انتخابات پیش رو نیز برقرار است.
وی اظهار کرد: با حضور نماینده گروه های سیاسی مختلف در انتخابات، فضای رقابتی حاصل شده و مشارکت حداکثری نیز بر عهده مردم، رسانه ها و همه قشرهایی است که فعال هستند.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور، احزاب را نمونه های اعلای نهادهای مدنی دانست و گفت: مهارت های آموزشی و خصلت های همگرایی گروهی نیز از طریق احزاب منتقل می شود و تجمیع و تالیف گروه های مختلف جامعه و کاهش زمینه های ستیز و تعارض های سیاسی و اجتماعی از دیگر وظایف احزاب است.
وی بیان کرد: ادغام سیاسی، جذب گروه های نفوذ حاشیه قدرت سیاسی، آموزش سیاسی به موازات وفاق سیاسی و بسیج انتخاباتی و ایجاد انگیزه با تبلیغات و بسیج هواداران از کارکردهای احزاب سیاسی است.
رضازاده با اشاره به این که در کشور 248 حزب فعالیت دارند گفت: این احزاب در خانه احزاب به سه گروه سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل تقسیم بندی شده اند.
به گفته وی در دولت کنونی رقابت ها و شکاف های بین جریان های سیاسی رقیق تر شده است.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور اظهار کرد: در کشور تا حد زیادی از نیروهای مدیری که بر روی آنها سرمایه گذاری شده، استفاده شده است و اگر امروز می بینید کشور ما در چند موضوع مهم به ثبات و آرامش رسیده نتیجه همان تدبیر، صبر و حوصله دولتمردان و حامیان آنها بوده است.
وی افزود: به ثبات امنیتی دست یافته ایم که در بعد و قبل از انقلاب بی نظیر است و در حوزه امنیتی براساس مشی نظام که رئیس جمهوری آنها را دنبال کرده و مورد تایید رهبری، مردم و گروه ها بوده، حول محور منافع ملی، گذشت از منافع شخصی، گروهی و جناحی به نفع منافع ملی بیشتر شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وحدت و همدلی بین گروه های سیاسی بیشتر شده و گروه های سیاسی یکدیگر را دشمن نمی بینند و وحدت بین مدیران نیز بیشتر شده است.
رضازاده افزود: در قالب برجام همه گروه های سیاسی کمک کردند که مشکل ما با کشورهای بزرگ دنیا حل شد و امروز از نظر امنیتی، ثبات امنیتی و امنیت بین المللی در جایگاهی هستیم که هیچ مساله منطقه ای بدون نقش ایران قابل حل نیست.
وی ادامه داد: در کشور به لحاظ سیاسی در عین حال که جنجال های کاذب سیاسی را نداریم، هیچ حزبی نیست که درخواستی از کمیسیون ماده 10 احزاب کند و بدون جواب باقی بماند.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: همه گروه های سیاسی در این دولت توانسته اند مجوز سیاسی دریافت کنند و در دولت تاکنون 12 هزار سخنرانی سیاسی داشته ایم که امنیت این سخنرانی ها برقرار شده است.
وی خاطرنشان کرد: یک گروهی هستند که به خود اجازه می دهند فراتر از قانون مراسمی که مجوز قانونی آن داده شده و نهادهای مربطه امنیت آن را می توانستند تامین کنند، لغو کنند و در مجموع یک درصد از مراسم سیاسی ما لغو شده که یک مورد آن هم زیاد است.
وی با بیان این که در مجموع 50 تجمع مجوزدار و 2 راهیپمایی مجوزدار در سال گذشته برگزار شده است گفت: همه قوانین به ما می گویند که ما حق نداریم از امکانات دولتی له یا علیه کسی استفاده کنیم.
رضازاده به تحقق امنیت سرمایه گذاری در کشور اشاره و بیان کرد: آیا رفتار، عملکرد و فرهنگ برخورد ما با سرمایه گذار این اجازه را می دهد که امنیت ذهنی نیز برای سرمایه گذاران محقق شود.
وی گفت: یکی از علل معضلات اجتماعی و ورود 17 میلیون پرونده در مراجع قضایی کشور، بیکاری است زیرا اگر کار باشد بسیاری از این موارد کاهش می یابد.
وی افزود: 70 درصد پرونده های دستگاه قضایی مربوط به اعتیاد و سرقت است که عمده دلیل هر 2 مورد در بیکاری است.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور تاکید کرد: باید وحدت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را ایجاد کنیم تا اشتغال در جامعه رونق گیرد و در شرایط کنونی بهترین همکاری و تعامل بین رئیس جمهوری و رهبری، بین سران قوا و بین رئیس قوه مجریه با نیروهای امنیتی، نظامی و انقلابی وجود دارد.
وی گفت: اختلافات کاذب گذشته رفع و آرامش بیشتر شده که مردم نیز از این موضوع استقبال می کنند.
در استان کرمان در مجموع 55 حزب شناسنامه دار وجود دارد که از این تعداد 34 حزب فعال، 12 حزب نیمه فعال و 9 حزب نیز غیر فعال است.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 29 اردیبهشت ماه جاری در سراسر کشور برگزار می شود.
آقایان سید مصطفی آقا میرسلیم فرزند سیدجلال، اسحاق جهانگیری کوه شاهی فرزند حسن، حسن روحانی فرزند اسدالله، سید ابراهیم رئیسی الساداتی فرزند سعید، محمدباقر قالیباف فرزند حسین و سید مصطفی هاشمی طبا فرزند سید ابوالقاسم، 6 نامزد احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان برای شرکت در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری هستند.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار: رضا علیمحمدی
7440 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.