به گزارش ایرنا احمد مرادعلیزاده روز سه شنبه در نشست شورای آب استان کرمان که با حضور معاون اول رئیس جمهوری در محل مجتمع صنعتی و معدنی گل گهر سیرجان برگزار شد افزود: در مطالعات سال های گذشته مشخص شد با اجرای طرح انتقال آب از بندرعباس، 10 میلیارد دلار امکان سرمایه گذاری جدید در صنعت، آب و کشاورزی در یک دوره 10 ساله فراهم می شود که می توان این مطالعات را مجدد مورد بررسی قرار داد.
وی به پیشینه و اهمیت انتقال آب از خلیج فارس اشاره و بیان کرد: پیشینیه این پروژه به سال های 85 و 86 برمی گردد.
وی گفت: موضوع آب مهمترین مانع توسعه و پیشرفت جنوبشرق کشور بوده و توسعه و آینده منطقه جنوبشرق کشور در گرو تامین آب و انتقال آن است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد: 18 میلیون هکتار از زمین های کشاورزی در جنوبشرق کشور قرار گرفته است که کمتر از سه میلیون هکتار از آنها مورد استفاده قرار می گیرند .
وی با اشاره به اینکه بالاترین بیلان منفی آب در منطقه جنوبشرق کشور است ادامه داد: انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان در مرحله اول و سپس اجرای آن در سیستان و بلوچستان و یزد تحول بزرگی را ایجاد می کند.
مرادعلیزاده با بیان اینکه معدن برای تبدیل خاک به کنسانتره نیاز به آب دارد عنوان کرد: در حال حاضر معادن دره زار، چاه فیروزه و فاز سه سرچشمه به دلیل کمبود منابع آبی متوقف است.
وی گفت: با انتقال آب از بندرعباس بخش زیادی از زمین های قابل کشت در منطقه جنوبشرق می تواند به قطب اقتصادی در کشور تبدیل شود.
وی خاطرنشان کرد: سهم گل گهر از پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان، 44 درصد، مس 33 درصد و 23 درصد مربوط به چادرملو است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: برای انتقال آب از بندرعباس به استان کرمان در حوزه صنعتی، اجرای شبکه انتقال به طول 900 کیلومتر در دست انجام است.
وی گفت: کریدوری که در حال حاضر آماده سازی شده امکان انتقال سه خط به ظرفیت هر خط 150 میلیون مترمکعب در سال را دارد.
وی تاکید کرد: گران بودن آب برای صنعت نباید مورد نگرانی باشد زیرا ایجاد صنایع پایین دستی، میزان سرمایه گذاری ها را جبران می کند.
مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر سیرجان هم گفت: پروژه انتقال آب از بندرعباس به سیرجان در صورت تامین مالی طی دو سال آینده این طرح به بهره برداری می رسد.
ناصر تقی زاده افزود: تشکیل کنسرسیومی از سیستم بانکی برای تامین منابع مالی و تسهیلات مورد نیاز اجرای این پروژه ضروری است.
وی بیان کرد: تمامی ایستگاه های اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان و مجموعه گل گهر سیرجان به شدت فعال هستند.
وی گفت: مجوزهای لازم برای اجرای طرح انتقال آب از بندرعباس دریافت و اراضی مورد نیاز نیز تملک شده و کارهای خرید زمین در شهرک صنعتی بندرعباس نیز انجام شده است.
مدیرعامل شرکت گل گهر با بیان اینکه سه دستگاه آب شیرین کن در بندرعباس خریداری شده است گفت: لوله گذاری از سمت سیرجان و نیز از سمت بندرعباس آغاز شده و ادامه دارد.
وی افزود: مسیر نیز تعیین و هفت ایستگاه پمپاژ ساخته شده است و تونلی در این مسیر باید احداث شود.
تقی زاده گفت: مجموعه صنعتی و معدنی گل گهر 10 گام اساسی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی تدوین و اجرایی کرده است که از آن جمله می توان به افزایش تولید، توسعه صادرات غیر نفتی و کاهش اتکا به نفت، افزایش رقابت پذیری محصول با کاهش قیمت تمام شده، بومی سازی و کمک به داخلی سازی تجهیزات و تکیه بر توان داخلی و افزایش مشارکت سرمایه های انسانی اشاره کرد.
وی بیان کرد: توسعه مسئولیت های اجتماعی، کارآفرینی پایدار، توسعه نظام هم افزایی و استفاده بهینه از منابع در شرکت های گروه، بهبود کیفیت محصولات و تکمیل زنجیره ارزش و تکمیل زیرساخت های توسعه از دیگر گام های اقتصاد مقاومتی در مجموعه گل گهر است.
وی تامین 35 تن سنگ آهن مورد نیاز برای تحقق چشم انداز گل گهر را مورد تاکید قرار داد و گفت: راهکار مورد نظر برای رفع این مشکل واگذاری معادن موجود منطقه و خارج از منطقه و بهره برداری توسط این شرکت و واگذاری پهنه های جدید برای توسعه اکتشافات در سطح منطقه و کشور است.
مدیرعامل شرکت گل گهر سیرجان افزود: گل گهر در سال جاری 36 درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید گندله را خواهد داشت و تولید این محصول در سال 95، نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 34 درصد رشد داشته است.
وی گفت: مجموعه گل گهر در تولید کنسانتره نیز در سال جاری افزایش 20 درصدی و در سایر محصولات این مجموعه افزایش 24 درصدی را محقق خواهد کرد.
نشست شورای آب استان کرمان در دومین روز سفر معاون اول رئیس جمهوری در سیرجان برگزار شد.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار: رسول محمدحسنی
7440/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.