به گزارش ایرنا مهدی نیکویی روز دوشنبه نیز در حاشیه بازدید شماری از مسئولان عراقی از کارگاه ساخت گنبد حرم امام حسین (ع) در شهر کرمان در جمع خبرنگاران گفت: پیش بینی می شود طی چهار ماه آینده کار ساخت پانل ها تمام شود و پس از آن کار ساخت و نصب خشت های طلایی آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد: نمونه هایی از خشت های طلا ساخته شده و نقشه های کارگاهی تمامی مراحل ساخت گنبد، آماده است و طی چند ماه آینده ساخت آن به پایان خواهد رسید.
معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: پس از مراحل ساخت قطعات، یک بار گنبد در کرمان نصب خواهد شد و اشکالات آن گرفته می شود و نصب نهایی در کربلای معلا صورت خواهد گرفت.
وی افزود: ساخت سازه اصلی بنا در ساخت گنبد امام حسین (ع) قسمت اول کار است که به صورت فولادی بوده و روی آن پوششی بتنی از پانل های بتنی در نظر گرفته شده که این پوشش باید خاصیت پدافند غیرعامل داشته و در مقابل انفجار، سرما و گرما، رطوبت، نفوذ و ریزگردها مقاوم باشد.
نیکویی اظهار کرد: پس از ساخت سازه فلزی و نصب پانل های بتنی، ساخت خشت های مسی و در نهایت روکش طلاکاری روی این گنبد انجام می شود و در نهایت خشت های طلاکاری شده به صورت خشکه چین روی گنبد نصب خواهد شد.
مدیر امور برنامه ریزی و شهرسازی وزارت بلدیه عراق نیز در نشست پیش از بازدید از کارگاه ساخت گنبد امام حسین (ع) گفت: در نشست امروز و نشست های قبلی حضور داشتم و این پروژه از ابتدا بر اساس محاسبات دقیق و با آزمایش بر روی جنس خاک و دیوارها آغاز شد و به خوبی پیش در حال پیشروی است.
باسم عباس علی افزود: فعالیت گروه، تعامل و دستی که برای ساخت گنبد امام حسین (ع) بین ایران و عراق داده می شود باید در حد اباعبدالله الحسین (ع) باشد.
وی گفت: گنبد طلایی حرم امام حسین (ع) پس از اتمام ساخت قبله ای برای تمام عشاق خواهد شد و این صحبت ها و ارائه نظرات برای بهتر شدن کار ساخت گنبد است.
مدیر امور برنامه ریزی و شهرسازی وزارت بلدیه عراق گفت: بحث هایی که پیش می آید به علت فشاری است که در کربلا به ما وارد می شود و امیدواریم کاری که صورت می گیرد افتخاری برای تمام شیعیان جهان باشد.
در این بازدید رئیس و مسئولان ستاد بازسازی عتباد عالیات استان کرمان و شماری از مسئولان و کارشناسان کشور عراق حضور داشتند.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7420/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.