سعید برخوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه انتشار ویروس کرونا در کاهش قیمت خیارسبز تاثیرگذار است، اظهار داشت: علت اصلی اُفت قیمت خیارسبز، ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی به عراق بوده که پیش‌تر به آن اشاره کردیم.
وی با بیان اینکه محصول فعلی جنوب کرمان، خیار آخر فصل است، گفت: بیشتر محصول کشاورزان فروش رفته و الان تنها خیار گلخانه‌ای در این منطقه موجود است.
وی سطح زیرکشت خیار سبز جنوب کرمان را ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: یکهزار و ‌۷۰۰ هکتار خیار گلخانه‌ای و ۱۵ هزار هکتار خیار زمینی در این منطقه کشت شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: طبق برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی از این میزان سطح زیرکشت بیش از ۷۰۰ هزار تُن خیار سبز برداشت می‌شود.

وی از ورود خیار سبز سایر مناطق کشور به بازار خبر داد و گفت: با توجه به شرایط کرونایی کشور و عرضه بیشتر از تقاضا، قیمت خیار سبز با کاهش قابل توجهی مواجه شده است.
برخوری اظهار داشت: با توجه به نرخ نهاده‌های کشاورزی و سایر هزینه‌های تولید، قیمت هر کیلوگرم خیارسبز زیر ۱۵ هزار ریال برای کشاورز ضرر بوده و بیشتر از این میزان، سود است.

طی روزهای اخیر قیمت پیاز هم با کاهش قابل توجهی همراه بود و پیازکاران علت این کاهش قیمت را وضع تعرفه ۱۰ هزار تومانی بر صادرات این محصول اعلام کرده و خواستار لغو تعرفه ذکر شده هستند.

اخیرا قیمت هر کیلوگرم پیاز در مزرعه به کمتر از ۲ هزار تومان رسیده و خیارکاران با پیشنهادهایی کمتر از ۵۰۰ تومان مواجه هستند.

سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مستقل از مرکز استان فعالیت می‌کند.

جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، فاریاب و رودبار جنوب تشکیل شده، این منطقه با دارا بودن یک سوم مساحت استان و با اقتصادی مبتنی بر کشاورزی سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی به بازارهای داخلی و خارجی روانه می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.