به گزارش ایرنا ، خانه‌نشینی و رعایت موازین بهداشتی راه حل کلیدی و آسان این ویروس مرگبار برای مردم است اما ‌انگار شهروندان کرمانی با وجود مبتلا شدن بیش از یکصد نفر  و فوت ۱۲ نفر هنوز  این ویروس را جدی نگرفته و همچنان به از خانه بیرون می روند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

هر فرد ناقل کرونا به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند 

مهران بهروزی ۶۷ ساله یکی از بهبودیافتگان کرونا ویروس در کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اهل اصفهان اما مقیم کرمان و بازنشسته آموزش و پرورش هستم. 

وی با اشاره به روند بیماری خود افزود: در  ۱۴روز پیش ریه بنده شروع به حساسیت کرد و بعد به پزشک مراجعه کردم گفت حساسیت است و سرم و دارو برایم تجویز کرد. 

بیمار بهبودیافته کرونا در کرمان ادامه داد: تا ۲روز بعد از دکتر رفتن این حساسیت‌ ادامه پیدا کرد و مجدد به پزشک مراجعه کردم  که برای آزمایش و عکس از ریه به بیمارستان مهرگان رفتم که متاسفانه به دلیل التهاب ریه  اما بدون تنگی نفس و سرفه به بیمارستان افضلی پور  منتقل شدم. 

بهروزی با اشاره به اینکه در بیمارستان افضلی پور بعد از انجام اقدامات اولیه به بخش عفونی منتقل شدم تصریح کرد: بعد از آن آزمایش  تست کرونا گرفته شد و پنج روز در این بیمارستان تحت درمان بودم و خوشبحتانه هیچ یک از اعضای خانواده ام دچار این عارضه نشدند. 

وی ادامه داد:  بعد از دوره درمان در بیمارستان به دلیل ناقل بودن و قرنطینه شدن به نقاهتگاه (هتل کرمان) منتقل شدم . 

بیمار ۶۷ ساله بهبودیافته کرونا در کرمان با قدردانی از اقدامات و خدمات  بسیج جامعه پزشکی در نقاهتگاه(هتل کرمان) و باانتقاد از اینکه در این نقاهتگاه باید امکانات ثانویه برای بیماران قلبی و یا قندی فراهم باشد گفت: این مکان تنها به یک آمبولانس و دستگاه فشارخون مجهز است اما از لحاظ تغذیه و مشاوره های خودمراقبتی  بسیار عالی عمل می کند.

بهروزی با اشاره به اینکه پنج روز در نقاهتگاه هستم تصریح کرد: روزها برایم سخت می گذرد زیرا از آن دسته افرادی که مرتب به پارک و کوه می رفتند؛ بودم که امیدواریم به زودی این دوره تمام شود. 

وی تصریح کرد: هر شخصی که بهداشت فردی و در خانه ماندن را رعایت نکند و  اگر دچار این بیماری ناقل شود به اقتصاد کشور ضربه وارد می کند زیرا دریافت دارو برای هر انسان بار مالی برای دولت دارد و این دارو با ارز دولتی وارد می شود که این امر می تواند برای سازندگی کشور در حوزه های دانشگاهی، بهداشت و درمان، رفاه و مسکن مردم هزینه شود. 

این بیمار بهبودیافته ۶۷ ساله ادامه داد: داروهایی که برای بیماران استفاده می شود بار مالی به دوش دولت می گذارد و رعایت کردن بهداشت و درمان از خانه هر شخص با شستن دست ها و رعایت بهداشت فردی شروع می ‌شود. 

وی یادآورشد: همانگونه که تلویزیون نشان می دهد در خیابان ها فقط ۲۰ درصد رعایت می‌کنند و بالای ۸۰درصد ناقل می شوند و این درصد هزینه های سنگینی را بر دوش دولت و مردم  می گذارد و به جای سازندگی باید خرج درمان مردم در کشور شود. 

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

 پزشکان و پرستاران از جان و دل برای بیماران کرونایی خدمت می کردند

بانوی ۵۴ ساله کرمانی که دچار کرونا ویروس شده بود به خبرنگار ایرنا گفت: در ابتدا علائمی مانند سرماخوردگی داشتم که ۲روز در خانه بودم و بعد از آن با  رفتن به عابر بانک تب لرز شدید و عرق سرد اما بدون علائم سرفه و تنگی نفس روبرو شدم.

وی ادامه داد:  ۲هفته با تب لرز شدید در منزل استراحت کردم اما یک روز صبح همراه با تهوع شدید از خواب بیدار شدم که  با دخترم به بیمارستان افضلی پور برای ادامه درمان مراجعه کردم. 

این بانوی کرمانی افزود: بعد از ورود به بیمارستان عکس ریه و آزمایش گرفتند که دکتر گفت ریه در ابتدای درگیر شدن با این ویروس است.

وی با بیان اینکه در بخش عفونی بیمارستان بستری شدم و با قدردانی از مسئولیت پذیری پزشکان، پرستاران و پرسنل بیمارستان گفت: پزشکان و پرستاران در این بخش از جان و دل برای بیمارانی که با این ویروس درگیر بودند وقت می گذاشتند و با خوشرویی با این بیماران رفتار می کردند.

این بانوی ۵۴ ساله کرمانی با اشاره به اینکه به مدت پنج روز دوره درمان را در بیمارستان سپری کردم ادامه داد: بعد از پنج روز دکتر گفت باید برای  ادامه درمان قرنطینه باشید به دلیل اینکه دخترم سرماخورده بود و شرایط در منزل برای قرنطینه مهیا نبود برای پیشگیری از شیوع این بیماری به جامعه و خانواده به نقاهتگاه (هتل کرمان) آمدم.

وی با اشاره به اینکه به مدت سه روز در نقاهتگاه به سر می برم گفت: از جامعه بسیج پزشکی استان کرمان قدردانی می کنم که تمام خدمات بیماران را در این محل فراهم کردند. 

 کرونا ویروس با کسی شوخی ندارد/ هیچ بدنی در مقابل این ویروس مقاوم نیست 

بیمار ۵۴ساله بهبودیافته ویروس کرونا در کرمان  با تاکید بر رعایت بهداشت از شهروندان و هم استانی ها خواست تا  در خانه بمانند و از بیرون رفتن اجتناب کنند زیرا این ویروس با کسی شوخی ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: اینکه برخی می گویند من مبتلا به این ویروس نمی شوم؛ اشتباه است زیرا هیچ بدنی در مقابل کرونا مقاوم نیست. 

 پای کار آمدن جهادگران سلامت بسیج جامعه پزشکی کرمان  

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه یکی از نقاهتگاه های بهبودیافتگان ویروس کرونا هتل کرمان است گفت: در این مکان بیمارانی که شرایط قرنطینه شدن در خانه را ندارند برای ادامه درمان به این مکان منتقل می شوند. 

مجید حسینی با اشاره به اینکه هتل کرمان دارای ۳۸ اتاق و ۸۳ تخت است افزود: بسیج جامعه پزشکی استان در این مکان پذیرای این افراد است. 

وی با ببان اینکه از ۱۹ اسفندماه خدمات برای قرنطینه شدن  بیماران کرونایی در هتل کرمان آغاز شده است تصریح کرد: تاکنون هشت نفر از بیماران در این نقاهتگاه بستری و سه نفر نیز ترخیص شدند. 

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه از ظرفیت بسیجیان جامعه پزشکی استفاده شده است بیان داشت: پزشکان، پرستاران، بهیاران، روانشناسان و کارشناسان بهداشت محیط هر روز خدمات جهادی خود را به این افراد ارایه می دهند. 

حسینی با بیان اینکه این افراد بسیجی بدون هیچ چشم داشتی خدمات خود را به صورت ۲۴ساعته ارایه می دهند خاطرنشان کرد: بیماران تا پایان قرنطینه با خانوادهایشان ملاقات ممنوع هستند. 

 اقدامات بهداشت محیطی برای بیماران بهبودیافته کرونایی در نقاهتگاه کرمان 

کارشناس ارشد بهداشت محیط در نقاهتگاه بیماران کرونایی در هتل کرمان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه همه وسایلی که در این نقاهتگاه استفاده می شود یکبار مصرف هستند گفت: بعد از استفاده بیمار مستقیم وارد سطل زباله عفونی برای امحا منتقل می شود. 

راجی با اشاره به اینکه از آنجایی که بیماران بهبودیافته همچنان امکان انتقال این ویروس را داشته باشند دربدو ورود ضدعفونی می شوند افزود:  هنگامی که بیمار بهبودیافته برای ادامه درمان به اتاق وارد می شود محیط که از آنجا گذر می کند به طور کامل ضدعفونی و گندزدایی می شود. 

وی با بیان اینکه مواد شوینده بدون بو برای ضدعفونی اتاق بیماران بهبودیافته در نقاهتگاه استفاده می شود تصریح کرد:  تمام پسماند اتاق بیماران عفونی محسوب می شود و هر روز این پسماندها برای امحا به بیمارستان افضلی پور منتقل می شوند.

وی خاطرنشان کرد: تمام سطوح و اتاق برای بیمار بعدی ضدعفونی و گندزدایی می شود. 

بانوان از کاشت ناخن در این شرایط به جد خودداری کنند

این کارشناس ارشد بهداشت محیط  با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است افزود: شست و شوی دست به مدت ۲۰ثانیه با صابون و مایع دستشویی آسان ترین راه برای پیشگیری است. 

راجی تاکید کرد: بانوان از کاشت ناخن در این شرایط به جد خودداری کنند زیرا ممکن است ویروس در زیر این مواد کاشت تجمع پیدا کند. 

وی با اشاره به اینکه افراد یک روز در میان با آبگرم حتما دوش بگیرند تصریح کرد: از آن جایی که نور خورشید خاصیت آنتی باکتریال دارد افراد بعد از شست و شوی لباس ها آنها را در معرض نور خورشید قرار دهند. 

این کارشناس ارشد بهداشت محیط با بیان اینکه افراد با رعایت نکات بهداشتی به طور قطع می توانند از شیوع این ویروس در جامعه پیشگیری کنند گفت: قرار دادن کفش ها در معرض نور خورشید و قبل از ورود به خانه جوراب ها را عوض کنند و با محلول های ضدعفونی کننده کیف، سوییچ ماشین و گوشی همراه خود را ضد عفونی کنند. 

 راههای  مقابله با اضطراب و استرس کرونا ویروس  

روانشناس و کارشناس ارشد روانشناسی علوم تربیتی مستقر در این نقاهتگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: کرونا و بیماریهای نوظهور و نوپدید، مشکل امروز ما نیستند و بیش از چهار دهه است که بیماری های ویروسی و نوظهور را می شناسیم.

نجمه معاذالهی ادامه داد: استرس، ترس و اضطراب از ابن بیماری باعث حساسیت افراد به علائم بدنی می‌شود؛ به طوری که خیلی از افراد علائم بدنی خود را به صورت نادرست تفسیر می‌کنند و احساس می‌کنند دچار بیماری شده اند و به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هجوم می‌آورند که این امر به نوبه خود باعث افزایش فشار بر سیستم درمانی نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر  یکی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ماندن در خانه و دوری از اجتماعات است گفت: بنابراین نیاز است شرایط مطلوبی در فضای منزل ایجاد شود همچنین باید به این مسئله ایمان داشته باشیم که از این شرایط سخت به خوبی عبور می کنیم که کلید آن «امیدواری» به بهبود شرایط است.

معاذالهی تصریح کرد: مقداری  اضطراب در واکنش به این بیماری طبیعی است اما اگر اضطراب بیشتر از حد باشد سیستم ایمنی بدن را تضعیف و مقاومت بدن را پایین می آورد  و روند درمانی  را  طولانی تر میکند.بزارک div

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.