شهرستان جیرفت با ۳۱۶ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۳۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده و با وجود شیوع کرونا در مرکز این استان اما هنوز شهرستان جیرفت یکی از مناطق سفید به شمار می‌رود و به گفته مسوولان، عاری از ویروس کرونا است، از ابتدای اسفندماه تاکنون ۱۵۸ مورد مشکوک به کرونا در جنوب کرمان به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۲۵ مورد ترخیص و ۳۳ مورد نیز برای بررسی بیشتر و انجام آزمایش بستری شدند، همچنین از ۹۱ نمونه ارسالی به آزمایشگاه تا این لحظه ۸۴ مورد منفی اعلام شده و جواب هفت مورد دیگر هنوز آماده نشده است. آزمایش‌های افراد مشکوک، در مرکز استان کرمان انجام می‌شود.

از طرفی زمان‌بندی فعالیت بازار شهر جیرفت که لزوم اجرایی شدنش پیش از این انتظار می‌رفت، بر مبنای تصمیم‌ شورای تامین شهرستان، کارگروه بازار و ستاد مقابله با کرونا و پیگیری سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان به تصویب رسید و مقرر شد تا اطلاع ثانوی بازارهای اصلی و پرازدحام این شهر از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ بعدازظهر تعطیل باشد. بیشتر مردم از شنیدن این خبر خوشحال شدند و انتظار می‌رفت از ساعت ۱۰ صبح روز چهار شنبه ۲۱ اسفندماه، خیابان‌های منتهی به این بازارها نسبت به گذشته خلوت‌تر شود اما در کمال تعجب دیدیم هم ترافیک بیشتر شده و هم اینکه جمعیت قابل توجهی از مردم با خیالی آسوده و در نهایت آرامش در حال خرید و تردد در معابر هستند.

برای اینکه بتوانیم گزارش مستندی تهیه کنیم، به اتفاق یکی از همکاران خبرنگارمان به سراغ مردم رفتیم و فقط یک سوال مطرح کردیم، چرا به هشدارهای وزارت بهداشت توجه نکردید و به خیابان آمدید، جالب است بدانید تمامی افرادی که مورد سوال واقع شدند فقط یک جمله گفتند، کار ضروری داشتیم.

البته حضور ما هم در بین مردم ضروری بود چون بنا داشتیم علت شلوغی بازار را بررسی و به مسوولان اطلاع رسانی کنیم.

بسیاری از مسوولان، برای چندمین مرتبه  از مردم درخواست کرده‌اند که در خانه‌ها بمانند و فقط برای انجام امور ضروری، آن هم از هر خانواده یک نفر اقدام کند اما دیدیم که بیشتر مردم برای خرید مواد غذایی به خیابان‌ها آمده بودند و درواقع باید بگوییم که مردم بدون تامین مواد غذایی نمی‌توانند در خانه بمانند، اگر فقط همین شهر جیرفت را مورد محاسبه قرار دهیم و اینگونه عنوان کنیم که از هر خانواده یک نفر برای خرید مواد غذایی به بازار مراجعه کند، حدود ۶۳ هزار نفر به خیابان می‌آیند، پس این راه حل هم نمی‌تواند گره ازدحام جمعیت را باز کند.

بسیاری از مردم و حتی پزشکان و پرسنل بیمارستان‌ها نیز اعتقاد دارند تنها راه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، قرنطینه کردن شهرها با استفاده از ظرفیت نیروهای نظامی همچون سپاه پاسداران و ارتش است که انجام چنین طرحی هم به منابع مالی هنگفتی نیاز دارد، چون آنوقت دولت باید وظیفه خرید و رساندن مواد غذایی و مایحتاج مردم را متقبل شود و با شرایط اقتصادی امروز دولت، این اقدام هم تقریبا با مانع مواجه است.

پس باید روی بحث فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم نسبت به خطرات و تبعات ناشی از شیوع ویروس، سرمایه‌گذاری کرد که استفاده از ظرفیت رسانه‌های مجازی و حقیقی یکی از این راه حل‌ها است، الان دیگر وقت آن رسیده که دولتمردان ما آشتی با اصحاب رسانه را در اولویت کاری خود قرار دهند و اختصاص اعتبار مالی برای این منظور در شرایط بسیار حساس امروز، هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری منطقی برای جلوگیری از خسارت‌های جبران‌ناپذیر آتی به شمار می‌رود.

اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرده‌اند مردم اخبار مربوط به کرونا را صرفا از طریق روابط عمومی این دستگاه و یا روابط عمومی فرمانداری‌ها و استانداری‌ها دریافت کنند کاملا اشتباه است و این عزیزان با یک نگاه گذرا به تعداد بازدیدهای اخبار خود، درمی‌یابند که مردم نیازهای رسانه‌ای خود را از سایر مبادی برطرف می‌کنند و با سرعت انتشار اخبار در دنیای رسانه‌ای امروز، یک مدیر نمی‌تواند بگوید رسانه‌ها اگر می‌خواهند از آخرین وضعیت ویروس کرونا مطلع شوند به سایت روابط عمومی مراجعه کنند.

پرواضح است که مسوولان بهداشتی با تمام توان به میدان آمده‌اند و دیدیم روز دوشنبه ۱۹ اسفندماه، خسرو چمنی مدیر شبکه بهداشت و درمان قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان از پلمب ۲۳ واحد صنفی به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی در زمینه پیشگیری از انتشار ویروس کرونا خبر داد و درواقع پنج واحد صنفی عرضه دخانیات، سه نانوایی، سه واحد میوه‌فروشی، یک آرایشگاه مردانه، ۶ قنادی و کارگاه تولید شیرینی، ۲ واحد صنفی تهیه غذا و سه کبابی بر اساس مقررات و با دستور مقام قضایی تعطیل شد.

همچنین ماموران پلیس آگاهی این شهرستان حین گشت‌زنی هدفمند و نامحسوس در سطح حوزه استحفاظی، یک دستگاه کامیون حامل ۲۳ گاو قاچاق را توقیف کردند و به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، ضدعفدنی اماکن عمومی، معابر و فضاهای شهری در سطح شهر قلعه‌گنج توسط نیروهای خدوم شهرداری انجام شد.

مجتبی محمودی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان نیز تاکید کرده است، در زمینه مقابله با ویروس کرونا در بخش حمل و نقل با مشکل کمبود مواد ضدعفونی کننده مواجه هستیم. در چنین شرایطی و با وجود تمامی کمبودها هشت هزار و ۶۵۰ دستگاه کامیون حمل محصولات کشاورزی در بدو ورود به حوزه جنوب کرمان، ضدعفونی شده است.

مسعود جمیلی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان نیز با اشاره به ورود روزانه بیش از یکهزار و ۹۰۰ دستگاه کامیون به منطقه و فعالیت ۱۰۶ شرکت حمل و نقل بار و ۳۵ شرکت حمل و نقل مسافر در جنوب کرمان، گفت: ضدعفونی و محلول‌پاشی این ناوگان، کاری مشکل و زمان‌بر است.

در شهرستان جیرفت هم روز گذشته یازده نانوایی و ۹ قهوه‌خوانه به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی و توجه نکردن به هشدارهای شورای تامین، پلمب شد. این در حالی است که مسوولان به طور مکرر از شهروندان خواستند تا برای حفظ سلامت فردی و عمومی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی حاد تنفسی از جمله کرونا، با رعایت مسائل بهداشت فردی از استعمال دخانیات و قلیان خودداری کنند.

ابوذر عطاپور وزیری رییس شورای تامین جیرفت با بیان اینکه فعالیت تمامی مراکز ورزشی، تالارها و مراکز عرضه قلیان در حالت تعلیق است تاکید کرد: برای پیشگیری و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا با افرادی که نسبت به هشدارهای بهداشتی بی‌توجهی می‌کنند برخورد قانونی خواهد شد.

نعمت‌الله حسین‌زاده شهردار جیرفت نیز اعلام کرد: در راستای حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، در نوروز ۹۹ از پذیرش هرگونه گردشگر معذور و امیدواریم با عبور از این شرایط، در زمان مناسب بتوانیم میزبان شایسته‌ای برای گردشگران باشیم.

دکتر اصغر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم در نشست ستاد مبارزه با کرونا اظهار داشت: هیچکدام از مسوولان حوزه این دانشگاه در اعلام موارد مثبت بیماری پنهان کاری نداشته و نخواهند داشت، چون مخفی کاری و پنهان کاری هیچگونه نفعی برای مردم و حوزه سلامت ندارد.

علی اصغر خیرخواه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم عنوان کرد: مردم هفت شهرستان جنوبی استان کرمان در مرحله قبل از وقوع حادثه هستند ولی باید بدانیم که این منطقه مستعد کروناست از این رو مردم باید به نکات بهداشتی توجه کنند.

تمامی این‌ها را گفتیم که مردم بدانند مسوولان به طور شبانه‌روزی مشغول خدمت هستند و تنها دغدغه آنها پیشگیری از شیوع ویروس نکبت کرونا است. حال که همه مسوولان در میدان نبرد با کرونا حاضر هستند، می‌طلبد مردم هم با ماندن در خانه و خودداری از حضور در اجتماعات، به یاری خدمتگزاران خود بشتابند.

جنوب کرمان همچنان به عنوان منطقه سفید اعلام شده ولی این موضوع دلیلی بر بی‌تفاوتی مسوولان و مردم هفت شهرستان جنوبی استان کرمان نسبت به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه نیست.

اتفاقا یکی از دلایلی که مسوولان این منطقه بر موئلفه پیشگیری، اهتمام ویژه‌ای دارند این موضوع است که ما امکانات درمانی متناسب با جمعیت و جغرافیای منطقه را در اختیار نداریم.

امروز کشور در شرایط خاصی قرار گرفته که نیازمند مشارکت همه آحاد مردم است تا با هم کرونا را شکست دهیم در این بین عده‌ای با کمک‌های مالی، برخی با کار خود، عده‌ای با رفتار، تعدادی از مردم با علم خود و بعضی هم با بیرون نیامدن و رعایت نکات بهداشتی در مقابله با کرونا نقش‌آفرینی می‌کنند و این موضوع، واقعا قابل تحسین است.

به گفته مسوولان، جنوب کرمان را هفت بیمارستان با ۶۰۰ تخت، ۱۷۰ پزشک متخصص و ۹ درمانگاه پوشش می‌دهد و در بحث مواجهه با ویروس کرونا دو بیمارستان در شهرستان‌های جیرفت و کهنوج با ۶۰ پزشک و ۵۰۰ نفر پرسنل درگیر هستند.

جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، فاریاب و رودبار جنوب تشکیل شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.