به گزارش ایرنا، متأسفانه همه‌گیری ویروس کرونا در کشور سیر تصاعدی به خود گرفته و هر روز شمار افرادی که به این ویروس آلوده می‌شوند، افزایش پیدا می‌کند.

البته شهر کرمان تا چند روز قبل، جزو شهرهای سفید از نظر آلوده نشدن شهروندان به این ویروس بود، اما کرونا بالاخره راه خود را به کرمان نیز باز کرد و از آن به بعد همواره روزانه به تعداد افرادی که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، بیشتر می‌شود.

قطعاً در چنین شرایط بحرانی یکی از دستگاه‌هایی که باید در کنار کادر بهداشتی و درمانی، تمام امکانات خود را برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از ابتلای شهروندان به بیماری covid-۱۹به‌کار بگیرد،  شهرداری است و شهرداری کرمان نیز با توجه به وظیفۀ ذاتی که در این زمینه دارد، از همان روزهای نخست که شیوع این بیماری در کشور اعلام شد، تمام امکانات خود را برای مقابله با این ویروس کرونا و ابتلای شهروندان به بیماری covid-۱۹بسیج کرد.

دست شهرداری را برای مقابله با کرونا  باز گذاشته‌ایم

رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: شورا  دست شهرداری را باز گذاشته تا در مقابله با شیوع ویروس کرونا، هر کاری که به‌عنوان مدیریت شهری مصلحت می‌داند و یا در تعامل با دستگاه‌های دیگر از جمله استانداری و دانشگاه علوم پزشکی ضرورت دارد، انجام دهد.

محمد فرشاد افزود: همچنین تمام وظایفی که ستاد مقابله با ویروس کرونا به عهده شهرداری کرمان گذاشته، انجام می‌دهد؛ ضمن این‌که در جلسات فوق‌العاده‌ای هم که به همین منظور در شورای اسلامی شهر کرمان برگزار شد، به شهرداری تأکید شد تمام اقدامات مربوط به پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را انجام دهد.

وی ادامه داد: همچنین تأکید شده کارهایی که مشمول مرور زمان نمی‌شود و مردم می‌توانند در سال آینده مراجعه کنند، به سال آینده موکول شود.

فرشاد بیان کرد:همچنین پیشنهاد شهرداری مبنی بر این‌که شهروندانی که پرداخت عوارض نوسازی و عوارض خودروی خود را به اردیبهشت‌ یا خردادماه سال آینده موکول کنند، مشمول پرداخت جریمه نشوند، در نخستین جلسه فوق‌العاده شورا در روز شنبه هفدهم اسفندماه مصوب خواهد شد.

وی افزود: در رابطه با تخصیص اعتبارات در خصوص مقابله با ویروس کرونا نیز به شهرداری مجوزهای لازم داده شده است.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که شهرداری کرمان بعد از دانشگاه علوم پزشکی، پرتحرک‌ترین سازمانی است که وظایف خود را در خصوص مقابله با پیشگیری از شیوع ویروس کرونا انجام می‌دهد، گفت: شهرداری کرمان علاوه بر ضدعفونی اماکن عمومی، پارک‌ها، مبلمان شهری، بازار، محدودۀ بیمارستان‌ها وغیره،  کنترل مسافرانی را هم که به شهر کرمان وارد می‌شوند، در دستور کار دارد.

بسیج امکانات شهری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا

شهردار کرمان نیز با بیان این‌که شهرداری کرمان با بسیج امکانات شهری،  دو اقدام جدی را در دستور کار خود گذاشته است، گفت: استفاده از ظرفیت فضای مجازی و بیلبوردهای شهری برایآموزش و فرهنگ‌سازی شهروندان، با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمان،  یکی از موارد اساسی و مهم بود، که در دستور کارشهرداری کرمان قرار گرفته است.

سیدمهران عالم‌زاده افزود: در حوزه عملیات اجرایی هم، علاوه بر ضدعفونی و گندزدایی مداوم تمام ساختمان‌های متعلق به شهرداری،  به‌ویژه مناطق پنج‌گانه شهرداری که مراجعات مردمی زیاد است، اماکن عمومی شهر ازجمله بازار، ایستگاه‌های اتوبوس، تاکسی‌ها،  پایانه مسافربری، پل‌های عابر پیاده، محدودۀ بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، مبلمان شهری، پارک‌ها، غسالخانه و غیره هر روز ضدعفونی می‌شود.

وی ادامه داد: تمام حوزه‌های شهرداری کرمان به‌صورت شبانه‌روزی فعال هستند تا این آلودگی هرچه کمتر منتقل شود.

شهردار کرمان در خصوص کاهش مراجعات مردمی به شهرداری کرمان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: عمدۀ مراجعات مردمی به مناطق پنج‌گانه برای دریافت پاسخ استعلام و فقدان خلاف، جهت انتقال سند است که مردم می‌توانند این کار را به سال آینده موکول کنند.

عالم‌زاده با بیان اینکه برخی مردم اصرار دارند هم‌ اکنون برای دریافت پاسخ استعلام و عدم خلاف مراجعه کنند گفت: اگر ما درخواست شهروندان را پاسخ ندهیم، برای شهرداری مشکلات حقوقی ایجاد می‌شود؛ چراکه ممکن است خریدار و فروشنده دچار مشکل شوند.

مردم عوارض خود را پس از پایان بحران کرونا پرداخت کنند

وی افزود: اما در زمینۀ پرداخت عوارض،  چون در اسفندماه تخفیف نداریم و تخفیف‌ها از فروردین‌ماه شروع می‌شود، مردم می‌توانند عوارض خود را سال آینده پرداخت کنند.

شهردار کرمان افزود: در خصوص پرداخت عوارض مربوط به خودرو و نوسازی نیز،  به شورای اسلامی شهر پیشنهاد داده‌ایم تامجوز دهند که اگر مردم به‌جای آخر امسال، اردیبهشت یا خردادماه سال آینده مراجعه کنند، مشمول جریمه نشوند که با توجه به همکاری شورای اسلامی شهر کرمان با شهرداری و هم‌چنین ضرورت اندیشیدن تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، قطعاً شورای اسلامی شهر کرمان با این پیشنهاد موافقت خواهد کرد.

عالم‌زاده در خصوص حضور مردم در کمیسیون‌های ماده ۷۷ وماده ۱۰۰ گفت: نمی‌توانیم شهرداری و یا حتی برخی از واحدهای شهرداری را تعطیل کنیم؛ چراکه به‌طور مثال کسی که می‌خواهد پایان‌کار بگیرد، باید به کمیسیون ماده ۱۰۰ مراجعه و جرایم مربوطرا پرداخت کند تا بتواند سند را در اختیار بانک بگذارد و مشمول جریمۀ تأخیر نشود؛  بنابراین، اگر ما کارها را تعطیل کنیم، ضرور و زیان متوجه شهروندان خواهد شد.

وی افزود: در این خصوص یا باید ادارات را تعطیل کنند و یا تکلیف شود تا بتوانیم برخی از واحدها را تعطیل کنیم؛ بنابراین، اگر ستاد استانی مقابله با کرونا مجوز دهد تا مدیران بتوانند برخی از واحدها را تعطیل کنند، می‌توانیم واحدهایی را که مراجعات مردمی دارند، تعطیل کنیم تا مردم در سال آینده و پس از پایان این بحران به شهرداری مراجعه کنند.

شهردار کرمان در خصوص تشکیل ستاد مقابله با ویروس کرونا در شهرداری کرمان هم گفت: پس از نخستین جلسه‌ای که به‌عنوان ستاد مقابله با ویروس کرونا در استانداری تشکیل شد، ما هم در شهرداری، ستاد مقابله با کرونا را تشکیل دادیم.

عالم‌زاده افزود: از همان ابتدا ستاد مقابله با کرونا در شهرداری، فعالیت خود را شروع کرد و همکارانم در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی و خدمات شهری، اقدامات مربوط به فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان و همچنین ضدعفونی اماکن عمومی را به‌طور ویژه در دستور کار قرار دادند و حوزه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری هم ضدعفونی اماکن اداری شهرداری را دنبال می‌کند.  

اختصاص ۲ هزار متر تبلیغات محیطی به مقابله با ویروس کرونا

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان هم با اشاره به هماهنگی و تعامل نزدیک این معاونت با دانشگاه علوم پزشکی برای ارایه آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی در خصوص ویروس کرونا از طریق بیلبوردهای شهری و فضای مجازی گفت: تاکنون، حدود ۲ هزار مترمربع تبلیغات محیطی برای مقابله با ویروس کرونا در سطح شهر کرمان نصب شده است.

محمد جهانشاهی افزود: در مجموع علاوه بر تابلوهای سایر دستگاه‌ها، شهرداری کرمان حدود یکهزار  ۲۰۰ مترمربع از بیلبورها و پرتابل‌های سطح شهر را به آگاه‌سازی مردم برای مقابله با ویروس کرونا اختصاص داده است؛ ضمن این‌که در همین رابطه، ۶۰۰ مترمربع بنر هم توسط چاپخانه شهرداری کرمان چاپ شده است.

وی به چاپ ۳۰ هزار تراکت برای آگاه‌سازی مردم برای مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: این تعداد تراکت از طریق شوراهای اجتماعی محله و سازمان‌های مردم‌نهاد، در نقاط حاشیه‌ای شهر کرمان توزیع شده است.

راه‌اندازی کمپین دست‌ها را باید شست

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان به اقدامات شهرداری کرمان در فضای مجازی برای آگاه‌سازی مردم نسبت به ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: علاوه بر انتشار کلیپ‌ها، طرح‌ها و اخبار مختلف مربوط به ویروس کرونا در فضای مجازی، معاونت فرهنگی اجتماعی کرمان نسبت به راه‌اندازی کمپین دست‌ها را باید شست در فضای مجازی اقدام کرده است.

جهانشاهی افزود: هم‌چنین این معاونت در خصوص انتشار سایر کمپین‌های مربوط به ویروس کرونا، ازجمله در خانه بمانیم و کرونا را شکست می‌دهیم در فضای مجازی اقدام کرده است.

برگزاری جُنگ مجازی 'کرمونی‌شو' در اینستاگرام

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان با اشاره به تعطیلی جشنواره شهروندی زمستانی شهرداری کرمان که قرار بود با برنامه‌های مختلف و متنوع از ۱۳ اسفندماه در نقاط مختلف شهر برگزار شود، گفت: از این جهت که در شرایط بحرانی کنونی، افزایش نشاط و شادابی شهروندان برای مقابله با ویروس کرونا ضرورت دارد، به برگزاری جشنواره مجازی کرمونی شو اقدام کرده‌ایم.

جهانشاهی با بیان اینکه برنامه از شنبه هفدهم اسفندماه، همزمان با میلاد حضرت علی علیه‌السلام، ساعت ۲۱،  با همکاری گروه خطو و  مسترلاین، شروع خواهد شد،  گفت: این جُنگ مجازیِ شبانه، با آیتم‌های جذاب و با هدف افزایش نشاط اجتماعی و بهره‌برداری از فضای امروز تحت تأثیر ویروس کرونا، برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه جشنواره شهروندی زمستانی شهرداری کرمان، به‌دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، این جشنواره مجازی، خلاقیتی برای جایگزینی جشنواره شهروندی زمستانیِ میدانی و محیطی است.

جهانشاهی ادامه داد: بیشتر آیتم‌های این برنامه، توسط مردم کهبچه‌ها و بزرگترها را شامل می‌شود، تهیه خواهد شد تا خانواده‌ها را به ماندن در خانه و استفاده از فضای خانه و خانواده، تشویق کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان با بیان این‌که دابسمش، یاد کرمان قدیم و چالش‌های مختلف، ازجمله آیتم‌های این جشنواره شهروندی در فضای مجازی است،  گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، تصمیم گرفتیم بدون این‌که تجمع کنیم و دور هم جمع شویم، در فضای مجازی همه کنار هم باشیم و با حال و هوای زندگی کرمانی‌ها، برنامه مشارکتی را با همکاری شهروندان تجربه کنیم.

جهانشاهی تأکید کرد: باید همه با هم، با امید و با نشاط، این روزها را بگذرانیم تا در نهایت کرونا را شکست دهیم.

وی با بیان اینکه قول این جشنواره را چند روز پیش به مردم داده بودیم، گفت: از شهروندان می‌خواهیم در این جشنواره مشارکت کنند تا با استفاده از این فرصت، دورهمیِ خوبی را تجربه کنیم و به امید خدا، پس از شکست دادن کرونا، دوباره جشنواه‌های شاد و جذاب شهروندی فصلی را از سر بگیریم.

جهانشاهی همچنین با بیان اینکه از با شروع انتشار ویروس کرونا در کشور،  کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ شهرداری تعطیل شده بود، گفت: برای جلوگیری از ابتلای همکاران مراکز فرهنگی و شهروندانی که به مراکز فرهنگی شهرداری مراجعه می‌کنند به بیماری covid-۱۹، با موافقت شهردار کرمان، این مراکز نیز به حالت تعطیل درآمد.

مقابله با کرونا براساس دستورالعمل ستاد استانی

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرمان هم با اشاره به بخشنامه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: طبق دستورالعمل و شیوه‌نامه دانشگاه علوم پزشکی کرمان مبنی بر انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع و انتقال ویروس کرونا که در قالب بخشنامه ازسوی استانداری کرمان و ستاد استانی مدیریت پیشگیری از آلودگی به ویروس کرونا، به فوریت از سوی استانداری به تمام دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و آموزشی استان ابلاغ شده، شهرداری کرمان نیز به تبعیت از این دستورالعمل، اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

غلام‌رضا رجایی با اشاره به ارسال شیوه‌نامه‌ پیشگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا به تمام واحدهای تابعه‌ شهرداری افزود: برای آموزش نیروهای انسانی شهرداری کرمان در رابطه باپیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا، سایت‌های مورد تأیید معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ازجمله 'آوای سلامت' و «corona.kmu.ac.ir» معرفی شده است.  

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرمان هم‌چنین از هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای برگزاری دوره‌های آموزشی جهت آموزش پرسنل خبر داد و گفت: جهت آموزش پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، پوسترهایی تهیه و در مجموعه‌ی ساختمان شهرداری نصب شده است.

رجایی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های پیشگیری، رعایت بهداشت شخصی است، گفت: هم‌چنین محلول‌های ضدعفونی‌کننده، تهیه و تحویل واحدهای مختلف شهرداری شده است.

وی استفاده از لیوان‌های یک‌بار مصرف گیاهی را از جمله اقدامات پیشگیرانه از انتقال ویروس کرونا ذکر و بیان کرد: استفاده نکردن از اقلام مشترک از جمله قندان و پارچ آب نیز،  توسط کارکنان خدماتی رعایت می‌شود.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرمان هم‌چنین به ضدعفونی‌کردن تمام اجزای ساختمان شهرداری اشاره کرد و گفت: مکان‌هایی ازجمله آسانسورها و سرویس‌های بهداشتی به‌صورت مکرر ضدعفونی می‌شود.

رجایی از کاربرد تب‌گیر غیرتماسی در ورودی ساختمان شهرداری جهت مشخص شدن موارد مشکوک خبر داد و عنوان کرد: باتوجه به شرایط موجود، تا زمان اعلام وضعیت عادی،  اقدامات پیشگیرانه ادامه خواهد داشت که امیدواریم با همکاری مردم و تمام کارکنان شاغل در ادارات و شرکت‌ها این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم.

ضدعفونی بازار کرمان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان هم از ضدعفونی بازار کرمان، برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

فرزاد خضری، ضدعفونی معابر و اصناف را از اولویت‌های شهرداری کرمان دانست و افزود: هر روز از ساعت یک بامداد، مناطق پنج و یک شهرداری کرمان به‌صورت مشترک،  بازار را ضدعفونی می‌کنند؛ ضمن این‌که ضدعفونی معابر و اصناف تمام مناطق شهر کرمان در دستور کار قرار دارد.

وی در زمینه اقدامات پیشگیرانه شهرداری کرمان در مقابله باشیوع ویروس کرونا گفت: شهرداری کرمان از روزهای گذشته اماکن عمومی از قبیل پارک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی، اتوبوس‌ها و غیره را در مناطق مختلف شهر کرمان ضدعفونی‌ کرده است.

وی با بیان این‌که شهرداری کرمان تا ۱۵ فروردین، معابر، بازار، اصناف و سایر اماکن را به‌صورت مستمر و منظم ضدعفونی خواهد کرد، گفت: ضدعفونی را در ۲ شیفت انجام خواهیم داد؛ معمولاً ظهرها که مغازه‌ها تعطیل است، یا شب‌ها از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد به بعد، ضدعفونی انجام خواهد شد.

خضری ادامه داد: شهرداری با بودجه داخلی خود معابر عمومی را ضدعفونی‌ می‌کند که امیدواریم با همکاری مدیریت بحران استانداری، بخشی از این هزینه‌ها تأمین شود.

وی در زمینه‌ ضدعفونی حمل‌ و نقل عمومی شهر کرمان گفت: سازمان حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان، از همان ابتدا که شیوع ویروس کرونا اعلام شد، ضدعفونی تمام اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس را آغاز کرده است.

ضدعفونی پایانه‌های اتوبوس

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان نیز از ضدعفونی پایانه‌های اتوبوس در مسیرهای فرودگاه، ترمینال و راه‌آهن به‌ منظور پیشگیری از ابتلای شهروندان به ویروس کرونا خبر داد.  

هادی خدادادی با تأکید بر لزوم مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از انتشار بیماری کرونا در پایانه‌های اتوبوس‌های بین‌شهری گفت: به‌دلیل رفت‌ و آمد شهروندان در اماکن عمومی، وظایف و دستورالعمل‌هایی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، به ادارات و سازمان‌ها ابلاغ شده که در این راستا، سازمان حمل‌ و نقل و بار و مسافر شهرداری کرمان اقدامات لازم را در این زمینه در دستورکار خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون، اتوبوس‌هایی که در سیستم حمل‌ و نقل شهری فعالیت می‌کردند، هر شب نظافت می‌شدند، افزود: همچنین علاوه بر تنظیف، ضدعفونی اتوبوس‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری با اشاره به وجود ۱۵۰ اتوبوس، شامل ۷۰ اتوبوس متعلق به شهرداری و ۸۰ اتوبوس بخش خصوصی گفت: ضدعفونی اتوبوس‌های متعلق به شهرداری کرمان نیز آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان با بیان اینکه ایستگاه‌های اتوبوس نیز تاکنون، به‌طور متوسط هفته‌ای سه‌بار توسط این سازمان نظافت می‌شدند، گفت: با توجه به حجم کار، با هماهنگی شهرداران مناطق پنج‌گانه، تنظیف و ضدعفونی ایستگاه‌های اتوبوس در دستور کار شهرداری‌های مناطق پنج‌گانه قرار گرفت.

ضدعفونی تاکسی‌های درون‌شهری

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان همچنین از ضدعفونی تمام تاکسی‌های شهر کرمان برای پیشگیری از ابتلای شهروندان به ویروس کرونا خبر داد.

خدادادی با بیان اینکه تمام تاکسی‌های درون‌ شهری در ایستگاه میدان شهدا ضدعفونی شدند، گفت: هم‌چنین برای ضدعفونی مکرر تاکسی‌های شهری، با چهار کارواش در چهار منطقه‌ شهری هماهنگ کرده‌ایم که راننده‌های تاکسی می‌توانند با مراجعه به این کارواش‌ها، خودروی خود را به‌صورت نیم‌ بها شست‌ و شو و ضدعفونی کنند.

خدادادی افزود: راننده‌های تاکسی ملزم شده‌اند نسبت به گندزدایی و ضدعفونی خودروی خود اقدام کنند.

شهردار کرمان خواستار تعطیلی شهر کرمان شد

شهردار کرمان طی مکاتبه‌ای با استاندار کرمان، خواستار تعطیلی شهر کرمان در روز شنبه هفدهم اسفندماه سال جاری شد.

سیدمهران عالم‌زاده در مکاتبه‌ای با استاندار کرمان، با اشاره به ضرورت ضدعفونی کردن معابر شهری برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت شهروندان، خواستار تعطیلی شهر کرمان در تاریخ شنبه هفدهم اسفندماه و اندیشیدن تمهیداتی در راستای کاهش تردد شهروندان در هفته پیشِ رو شد.
شهردار کرمان در این نامه، با اشاره به اعلام متولیان بهداشت و درمان مبنی بر شتاب بیشتر شیوع ویروس کرونا در شهر کرمان در هفتۀ آینده، بر ضرورت ضدعفونی معابر عمومی و اماکن مختلف تأکید کرده و خواستار تعطیلی ادارات شهر کرمان در تاریخ شنبه هفدهم اسفندماه شده، تا شهرداری کرمان بتواند در فرصت تعطیلی سه روزه (از جمعه شانزدهم اسفندماه تا یک‌شنبه هجدهم اسفندماه)، نسبت به ضدعفونی معابر و اماکن اقدام کند.
عالم‌زاده در این نامه کاهش تردد شهروندان در معابر شهر طی این سه روز را ضروری دانسته تا سلامت شهروندان به خطر نیفتد.
عالم‌زاده هم‌چنین در این نامه از استاندار کرمان خواسته برای تمام فعالیت‌های هفتۀ آینده به‌گونه‌ای تمهیدات لازم اندیشیده شود تا از تردد شهروندان در شهر کاسته شود.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکنون نتیجه آزمایش ۱۸ کرمانی مثبت اعلام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.