به گزارش ایرنا، محمدرضا علیزاده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مرحله نهایی سوگواره کشوری تعزیه استان مرکزی با عنوان یاس کبود همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا (س) در دهه اول فاطمیه برگزار می شود.

وی اظهار داشت: ۱۹ دی‌ماه هم‌زمان با شهادت حضرت زهرا (س) سوگواره ملی تعزیه غیردولتی با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزبانی استان مرکزی با حضور هفت استان در شهرستان فراهان اراک برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: استان مرکزی با پیشینه قدیمی خود، به عنوان یکی از قطب‌ها و مراکز مهم و خاستگاه‌های اصلی تعزیه یا شبیه‌خوانی در سطح کشور به شمار می‌رود و همین امر سبب شده طی سالیان اخیر این استان میزبان سوگواره ها و جشنواره‌های مختلف تعزیه‌خوانی باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه سوگواره ملی تعزیه اراک با حضور  هفت استان کشور در شهرستان فراهان اراک برگزار می شود اظهار داشت: گروه تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار از استان کرمان پس از ارسال اثر به دبیرخانه سوگواره و بازبینی انجام شده، به این سوگواره کشوری راه یافته است.

وی با بیان اینکه سوگواره تعزیه اراک با حمایت و میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار می شود افزود: گروه های سوگواره از استان‌های اصفهان، کرمان، استان مرکزی، یزد و آمل برای اجرای در مرحله نهایی سوگواره انتخاب شدند و زمان اجرای گروه تعزیه ده زیار پنجشنبه ۱۹ دی ماه جاری است.
علیزاده با اشاره به اینکه شرکت در جشنواره‌ها و سوگواره‌های ملی در سراسر کشور فرصتی برای معرفی ظرفیت های فرهنگی و مذهبی استان کرمان است بیان کرد: گروه تعزیه حضرت ابوالفضل(ع) روستای ده زیار از گروه های فعال تعزیه این استان است که در ایام پایانی ماه صفر نیز در سوگواره تعزیه استان فارس اجرای تعزیه داشته است.
وی تصریح کرد: اواخر خردادماه امسال نیز نخستین سوگواره ملی تعزیه در ده زیار کرمان برگزار شد و برگزاری این سوگواره‌ها ظرفیتی برای انتقال تجربیات و ارتقای سطح کیفی هنر آئینی مذهبی تعزیه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه آئین تعزیه خوانی در انتقال فرهنگ و مفاهیم عاشورایی و انقلابی موثر است تصریح کرد: تعزیه، هنری است که می‌تواند در قالب نمایش برای مخاطبان اجرا شود و به طور قطع نسل‌های امروزی با مشاهده چنین نمایش هنری می‌توانند واقعه عاشورا را به درستی درک کنند.

ده زیار، روستایی از توابع بخش چترود شهرستان کرمان در استان کرمان است.

روستای ده زیار از خاستگاه های تعزیه استان کرمان است که با برگزاری سوگواره های تخصصی سوگواره در راستای ارتقای سطح تعزیه و ترویج این هنر آئینی موثر بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.