رضا اردکانیان روز دوشنبه در آیین افتتاح نیروگاه های کهربا و کیهان انرزی رفسنجان افزود:  چهار دهه پیش ظرفیت نیروگاهی ایران هفت هزار مگاوات بود و در آغاز دولت به ۶۹ هزار مگاوات رسید و  امروز در آستانه ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی برق در کشور هستیم.

وی بیان کرد: اگر مطابق برنامه پیش برویم تا پایان دولت و نیمه سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار و ۳۰۰ مگاوات ظرفیت جدید به این مجموعه اضافه خواهیم شد و  دولت با افتخار توانسته نزدیک به ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید به مدار بهره‌برداری برساند که سالانه ۳۸ درصد افزایش عملکرد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به زیرساخت ها و سرمایه گذاری های مناسب در حوزه انرژی کشور تصریح کرد: ایران می تواند به عنوان یک هاب و  نقطه اتصال در انرژی در منطقه عمل کند و ظرفیت‌های انرژی را به مناطق نیازمند در جنوب غرب آسیا منتقل و این تبادل و ارتباط برای حضور در بازارهای منطقه و کمک به توسعه و عمران منطقه که مساوی صلح و آرامش است کمک کند.

اردکانیان گفت: وزارت نیرو در  پویش هر هفته_الف_ب_ایران تا پایان سال جاری ۲۲۷ طرح بزرگ را در ۳۱ استان با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری خواهد کرد.

وی ادامه داد: تا پایان هفته یازدهم این پویش، از ۲۲۷ پروژه، ۹۲ پروژه بزرگ شامل این نیروگاه رفسنجان به سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان افتتاح شده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: همچنین تا پایان سال همه یک هزار و ۲۴ روستا، ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب، ۱۲ تصفیه خانه آب و  غیره را به بهره‌برداری خواهیم رساند و به مردم نشان می‌دهیم به رغم تحریم‌ها و سختی‌ها، چرخ‌های توسعه کشور در حال چرخیدن است و کسانی که قصد توقف این چرخ‌ها را دارند و تحریم ظالمانه را تحمیل کردند از ادامه این مسییر منصرف کنیم.

وی افزود: در استان کرمان ۵۴ پروژه وزارت نیرو در بخش آب و برق، آب و فاضلاب شهر و روستا با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است که  به طور متوسط۴۰ درصد پیشرفت پروژه‌ها را داریم.  

اردکانیان بیان کرد: یروگاه‌های تجدیدپذیر از نیروگاه‌های ارزشمندی هستند و وزارت نیرو نگاه ویژه ای به این نیروگاه ها دارد به طوری که در حال حاضر ۷۸۴ نیروگاه تجدیدپذیر  در کشور در دست احداث و راه اندازی است.

وی ادامه داد: مجوزات لازم برای تخصیص آب دریا به بخش صنعتی کرمان داده شده است و همچنین در بخش کشاورزی نیز کمک به نیازهای آبی صنایع مرتبط با کشاورزی و کشت گلخانه‌ای را در دستور کار خواهیم داشت و تدابیر خوبی برای اجرای راهکارهایی در راستای بهره‌وری بیشتر آب کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وزیر نیرو افزود: همکاران ما موفق شدند پس از مطالعه و بررسی برای مصارف آب در بخش های صنایع و کشاورزی استان کرمان، میزان هفت میلیون متر مکعب آب به استان کرمان اختصاص دهند و تامین مصارف شرب چند استان از جمله استان کرمان به تصویب شورای عالی آب رسیده است و در یک برنامه بلندمدت تا سال ۱۴۲۵ آب این استان های کشور تامین شده است.

وی تصریح کرد: بعد از سال‌ها موفق شدیم اصلاحیه‌ای در دستورالعمل ماده ۲۷ و ۲۸ اجرا کنیم و به استناد اصلاحیه امکان جابجایی چاه و یا انتقال آب از یک چاه مجاز و فعال کشاورزی به مجتمع و شهرهای کشاورزی و صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی وجود دارد.

اردکانیان افزود: همچنین اجازه انتقال آب به خارج از منطقه برای صنعت نیز به استان کرمان داده شده است و برای تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه نیز اقداماتی را در در دستور کار داریم.

وی تاکید کرد:  ایران کشور ثروتمندی است و کشورهای ثروتمند زیادی  نیز در اطراف ما هست اما مهم مجال پرداختن به بهره‌وری از این ثروت‌های خدادادی است.

نیروگاه های ۵۸.۲ مگاواتی کهربا و کیهان رفسنجان با اعتبار  چهار هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال امروز (دوشنبه ) طی مراسمی با حضور وزیر نیرو ، استاندار کرمان و جمعی از مسئولان به بهره برداری رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.