محمدرضا امینی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حوزه انتخابی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز در شمال کرمان، حوزه آبخیز یزدان آباد شهرستان زرند است که ۵۸ هزار هکتار مساحت و ۱۳ هزار نفر جمعیت دارد.

وی تصریح کرد: در این حوزه پیشنهادهای لازم با هدف بهبود وضع زندگی مردم، توسعه منابع طبیعی و حفاظت سرمایه های ملی برای نسل های آینده ارائه و اجرا می شود تا نتایج آن به سایر حوزه ها انتقال پیدا کند.

کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان اظهار داشت: این طرح چارچوب خاصی دارد و برای به نتیجه رسیدن آن باید هفت مرحله یا گام شامل انتخاب حوزه، تشکیل کارگروه های استانی و ستادی، تهیه سند راهبردی، ارزشیابی فعالیت ها، هماهنگی با بخش های دولتی، اجرای عملیات و مستندسازی طی شود.

وی  تاکید کرد: این حوزه آبخیزداری نمایشی جامع از همه موضوعات و فعالیت های منابع طبیعی و آبخیزداری است و در این حوزه شاهد مشکل اراضی بیابانی و ریزگردها، وجود مراتعی که نیاز به تقویت دارند، جنگل هایی که باید توسعه و حفاظت شوند و حوزه آبخیزی که به لحاظ فرسایش و سیل خیزی، دارای مشکلات خاص خود است، هستیم.

امینی زاده افزود: همچنین به دلیل حضور ساکنان شهری، روستایی، عشایری و دامداران در حوزه آبخیزداری یزادن آباد زرند و  برخورداری از تنوع جمعیتی بالا، انتخاب این حوزه به عنوان پایلوت منطقی تر بود و انتخاب آن متناسب با ماموریت منابع طبیعی انجام شده است.

وی گفت: برای اجرایی شدن مدیریت جامع از سوی مشاوران متخصص، یک سند راهبردی باید تهیه شود که در آن تمام مشکلات، ظرفیت، فرصت ها و توان حوزه آبخیز یزدان آباد بررسی و تحلیل می شود.

کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان تاکید کرد: انتظار می رود، پیشنهادات و راه حل های ارائه شده به گونه ای ارائه شود که وضع زندگی مردم بهبود، منابع طبیعی توسعه و سرمایه های ملی درون حوزه مثل آب، خاک و گیاه حفاظت شود و برای نسلهای آینده باقی بماند.

وی افزود: اعتبار فعالیت های مشخص شده در سند راهبردی از طریق سرمایه گذاری دولتی، سرمایه های مردم در قالب شرکت های تعاونی و صندوق های خرد و سرمایه گذاران بخش خصوصی تامین می‌شود.

امینی زاده با بیان اینکه بخشی از فعالیت ها در این طرح مدیریتی، نظارتی و تسهیلگری است تصریح کرد: ۱۶ کمیته توسعه روستایی در ۱۶ روستا و نقطه شهری، سه کارگروه اجرایی در استان و ۱۰ کارگروه اجرایی در شهرستان، برگزاری کارگاه های آموزش خیاطی، شیرینی پزی، گلیم بافی و قالی بافی در بسیاری از روستاهای داخل حوزه و تشکیل صندوق های خرد روستایی در بعضی روستاها در این طرح تشکیل خواهند شد.

طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز از سال ۱۳۹۴ با انعقاد تفاهم نامه بین استانداران کشور و سازمان جنگل ها با هدف توسعه منابع طبیعی طراحی شده است.

شهرستان زرند در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال غرب کرمان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.