به گزارش ایرنا، محمدجواد فدائی روز یکشنبه در شورای پشتیبانی سوادآموزی استان کرمان با اشاره به اینکه ۵۰ هزار بی‌سواد فاقد مدرک در استان کرمان تا پایان سال جاری مورد شناسایی و سوادآموزی قرار می‌گیرند، افزود: لازم است برنامه سوادآموزی در ۶ ماه دوم سال جاری نیز از سوی معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان تدوین و ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: معاونت سیاسی، امنیتی اجتماعی استانداری کرمان، نامه‌ای را به دهیاری‌های این استان ابلاغ خواهد کرد تا در بازه زمانی ۲ هفته نسبت به معرفی افراد بی‌سواد ۱۰ تا ۴۹ ساله در روستاهای خود را اقدام کنند.

استاندار کرمان بر توسعه همکاری دستگاه‌های اجرایی برای توسعه سوادآموزی در استان کرمان تاکید کرد و گفت: باید راهکارهای لازم برای شناسایی افراد بی‌سواد در شهرها نیز بررسی و پیگیری شود.

فدائی اظهار داشت: دفاتر تسهیل‌گری نیز می‌توانند در راستای شناسایی افراد بی‌سواد در محلات تحت هدف خود همکاری داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز با بیان این مطلب که سازمان علمی و فرهنگی یونسکو ۱۷ شهریورماه مصادف با هشت سپتامبر را به عنوان روز جهانی سوادآموزی نامگذاری کرده است، گفت: یکی از شاخص های رشد در جوامع متمدن، میزان بهره‌مندی افراد از حداقل سواد خواندن و نوشتن است.

احمد اسکندری نسب افزود: توسعه سوادآموزی گام مفید و بزرگی در راستای توسعه فرهنگی به شمار می‌رود و در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارای اهمیت است و می‌تواند سیر تغییر و تحول را نیز در جوامع ایجاد کند.

وی به تاکیدات دین مبین اسلام برای سوادآموزی اشاره و بیان کرد: اسلام در تمام ادوار پرچمدار سوادآموزی بوده است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با صدور فرمان امام راحل، نهضت سوادآموزی آغاز بکار کرد و کلاس های سوادآموزی ایجاد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه مهارت‌آموزی در کنار سوادآموزی جز برنامه‌های نهضت سوادآموزی در کشور بوده است، گفت: درصد سواد در استان کرمان قبل از انقلاب حدود ۴۲.۸ درصد بوده که در سرشماری سال ۹۵ این میزان به ۹۲.۳ درصد ارتقاء یافته و در سال ۹۷  نیز به ۹۳.۸ درصد رسیده است.

اسکندری نسب با اشاره به این مطلب که میانگین سوادآموزی در سطح کشوری ۹۵.۳ است، خاطرنشان کرد: براساس سرشماری سال ۹۵ شهرستان کوهبنان بالاترین نرخ سواد با ۹۸.۴  درصد و رودبار جنوب پائین ترین نرخ سواد را با ۷۷.۵  به خود اختصاص داده‌اند.

۳۰۲۹/۷۴۴۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.