به گزارش ایرنا، قلعه‌گنج بعد از اینکه در سال ۹۳ به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی انتخاب شد، تحولات چشمگیری را در حوزه های مختلف تجربه کرد و رشد ۵۰۰ درصدی سرمایه‌گذاری، نشانه دگرگون شدن اقتصاد این دیار است و در این بین خودکفایی در تولید لباس فرم مدارس، توفیقی دیگر محسوب می‌شود چرا که در گذشته خانواده‌های قلعه‌گنجی برای تهیه لباس فرم فرزندانشان به شهرستانهای مجاور و حتی مرکز استان مراجعه می‌کردند و بعضا برخی از لباس فروشی‌ها، لباس فرم مدارس را به صورت آماده از استانهای دیگر وارد می‌کردند به گونه ای که خیاط‌های بومی نمی‌توانستند به این حوزه ورود کنند.

اما امروز با تسهیلاتی که دولت و بنیاد مستضعفان فراهم کرده‌اند، چهار کارگاه تولیدی با بیش از ۲۰ خیاط ماهر، لباس فرمِ دانش آموزان قلعه‌گنج را در تمامی مقاطع تحصیلی تهیه و عرضه می‌کنند، اداره آموزش و پرورش این شهرستان هم تاکید کرده که خانواده‌ها برای تهیه لباس فرزندانشان به این واحدهای تولیدی مراجعه کنند.

مدیر اداره آموزش و پرورش قلعه‌گنج در این باره گفت: تعداد ۱۷ هزار دانش‌آموز در تمامی مقاطع تحصیلی این شهرستان امسال به کلاس درس می‌روند که از این تعداد هفت هزار و ۸۰۰ نفر پسر و ۹ هزار و ۲۰۰ نفر دختر هستند.

سعید احمدی افزود: مدیران مدارس هم موظف شده‌اند با تولیدکننده‌هایی قرارداد ببندند که مورد تائید آموزش و پرورش هستند.

وی با اشاره به لزوم حمایت از تولید و اشتغال منطقه عنوان کرد: تولیدی‌های صادقی، بهرامی، عزیزی سورگ‌آباد و تولیدی لباس فرم مهدکودک در محله علی‌آباد مورد تایید هستند و انتظار می‌رود خانواده‌ها برای تهیه لباس فرم فرزندانشان به این مراکز مراجعه کنند.

احمدی تصریح کرد: در تولید لباس فرم مدارس یک سری شاخصه‌ مهم، مورد توجه است که ارزش‌های اسلامی و اهداف تربیتی را مد نظر قرار می‌دهد، شاخصه‌هایی همچون کوتاه نبودن لباس و آستین و همچنین استفاده نکردن از طرح‌های دور از شان دانش‌آموزان و محیط تربیتی نیز حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: نهادینه کردن لباس فرم، باعث ایجاد اتحاد شکلی در میان دانش‌آموزان و همسان‌سازی محیط تعلیم و تربیت و همچنین برداشتن شکاف‌ها و فاصله‌ طبقاتی میان غنی و فقیر از جمله مزایای این لباس ها است.
وی در خصوص نوع و رنگ لباس فرم دانش آموزان این شهرستان نیز اظهار داشت: رنگ لباس دانش‌آموزان مقطع ابتدایی پسرانه، پیراهن آبی روشن و شلوار آبی تیره اعلام شده و دانش آموزان دختر این مقطع تحصیلی می‌بایست مانتوی بنفش و مقنعه سفید داشته باشند. 

مدیر آموزش و پرورش قلعه‌گنج اضافه کرد: دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول نیز پیراهن آبی تیره و شلوار سرمه ‌ای فاستونی و دختران این مقطع هم باید مانتوی زرشکی ساده و مقنعه سماقی زرین بپوشند. 

وی ادامه داد: برای دانش آموزان پسر در مقطع متوسطه دوم پیراهن کرم و شلوار قهوه‌ای سوخته فاستونی اعلام شده و دختران این مقطع تحصیلی باید مانتوی سبز تیره یشمی و مقنعه مشکی داشته باشند.

احمدی تصریح کرد: درواقع انحصار و محدودیتی نسبت به دوخت لباس فرم مدارس در قلعه گنج وجود ندارد منتهی کارگاه های خیاطی مورد تائید آموزش و پرورش، همین چهار کارگاه ذکر شده هستند.

مدیر آموزش و پرورش قلعه‌گنج همچنین عنوان کرد: البته پوشیدن لباس فرم مدارس در برخی از روستاها چندان مرسوم نیست چون اجرای این طرح در مناطق کم برخوردار و محروم، مشکلاتی برای دانش آموزان و اولیای آنها فراهم کرده است.

وی با اشاره به چند فرزندی بودن برخی از خانواده‌های روستایی افزود: نداشتن توان مالی برای تهیه لباس فرم باعث فشارهای اقتصادی برای برخی از خانواده‌ها شده و درواقع این خانوارها نمی توانند لباس فرم چند فرزند خود را همزمان تهیه و یا خریداری کنند.

 مدیر آموزش و پرورش قلعه گنج گریزی به بحث قیمت ها زد و گفت: لباس فرم مقطع ابتدایی کلاس‌های اول و دوم ۸۰ هزار تومان، سوم ۹۰، چهارم و پنچم و ششم هم ۱۱۰ هزارتومان قیمت گذاری شده است.  
وی ادامه داد: قیمت لباس فرم دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان نیز از ۱۳۵ تا ۱۵۰ هزار تومان براساس سایز دانش آموزان، متغییر است.

مهدی اماندادی مدیر شهرستانی طرح توسعه و آبادانی قلعه گنج نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بنیاد مستضعفان امسال هیچگونه طرح و برنامه ای برای تامین لباس فرم دانش‌آموزان ندارد اما در تهیه لوازم‌التحریر کمک هایی صورت خواهد گرفت.

مجید احمدی بخشدار چاه دادخدا هم در خصوص تهیه لباس فرم دانش آموزان دختر این مناطق اظهار داشت: با مساعدت یکی از خیران مقرر شده که بخشداری، برای راه‌اندازی کارگاه لباس فرم دانش آموزان دختر، یک مکانی را با تامین چرخ خیاطی در اختیار این خیر قرار دهد و ما امروز مکان و کارگاه مورد نظر را راه‌اندازی کرده‌ایم.

مختار تقی‌پور مدیر اداره آموزش و پرورش بخش چاه دادخدا هم گفت: لباس فرم در مدارس پسرانه این بخش چندان مورد توجه خانواده‌ها نیست و بیشتر دانش‌آموزان با لباس بلوچی و لباس فارسی معمولی در کلاس درس حاضر می‌شوند و درواقع ما هم هیچگونه الزامی برای پوشیدن لباس فرم نداریم اما دانش‌آموزان دختر، لباس فرم می‌پوشند.
خیاط و تولید کننده لباس فرم مدارس نیز اظهار داشت: خوشبختانه امروز اهالی قلعه‌گنج، لباس فرم فرزندانشان را فقط از داخل شهرستان تهیه می‌کنند و همین امر باعث شده که حجم کارمان افزایش یابد.

مجید صادقی افزود: با کمبود چرخ‌خیاطی مواجه هستیم و برای دریافت تسهیلات توسعه کارگاه به بنیاد مستضعفان و جاهای دیگر مراجعه کردیم اما به دلیل نداشتن ضامن کارمند نتوانستیم تسهیلاتی دریافت کنیم حتی بانک جوازهای کسبمان را قبول نمی‌کند.
او بیان کرد: ما هم اینک بُرش‌های بیش از یکصد دست لباس را با قیچی دستی انجام می‌دهیم و این امر باعث شده انگشتان دستمان پوسته پوسته شود و از طرفی فضای کارگاهمان هم کوچک است.

با توجه به جمعیت ۱۷ هزار نفری دانش‌آموزان در قلعه‌گنج، توسعه کارگاه های تولیدی می تواند روند دوخت لباس ها را شتاب دهد و از طرفی محرومیت و ضعیف بودن بنیه اقتصادی اهالی مناطق روستایی این شهرستان ایجاب می کند خیران بیشتری به بحث تولید لباس فرم و تهیه لوازم تحریر ورود کرده و باعث افزایش انگیزه بیشتر و تشویق دانش‌آموزان به تحصیل علم و دانش شوند.

قلعه‌گنج با ۱۴ هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع مساحت و ۸۵ هزار نفر جمعیت در فاصله ۴۵۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.

گزارش: ادیب حیدری

۷۴۲۹/۹۸۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.