به گزارش ایرنا، محمد حاج رسولی ها  روز پنجشنبه در آیین معارفه مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان گفت: اگر ارزش آب را نادیده بگیریم مشکل رفع نخواهد شد و در دهه ۸۰ رایگان کردن آب باعث گسستگی آب و بروز مشکلاتی شد که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

حاج رسولی ها با اشاره به بارندگی های مناسب امسال افزود: با وجود اینکه از وقوع سیل در مناطق مختلف کشور و ضربه های جانی و مالی وارده به مردم عزیز ایران بسیار متاسف شدیم، اما از سوی دیگر اتفاق مبارکی در سال آبی جاری رخ داد و کشور از یک بحران نجات یافت.

وی تصریح کرد: سال گذشته استان کرمان به میزان یک سوم دوران بلند مدت خود شاهد بارندگی بود به‌ طوری‌ که پارسال به طور متوسط ۵۳ میلیمتر بارندگی در استان کرمان گزارش شد اما تا به امروز و در سال جاری حدود ۱۷۳ میلیمتر میزان بارندگی‌های استان کرمان است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: معتقدیم که در کنار سایر اقدامات در راستای تامین و انتقال آب برای استان کرمان، باید مدیریت آب را نیز مدنظر قرار دهیم و الگوی مدیریتی مناسب در بخش آب‌های زیرزمینی را تعریف و براساس آن الگو برداشت آب  از مخازن زیر زمینی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه محور اصلی آب استان کرمان  مدیریت بر آب‌های زیرزمینی است اظهار داشت: باید با جدیت مدیریت آب های زیر زمینی را شروع کنیم و مدیریت آبخیزداری یکی از کارهایی است که باید در راستای تعریف الگوی برداشت از آب های زیرزمینی مدنظر قرار گیرد.

حاج رسولی ها گفت: با توجه به بارندگی‌های امسال جریان ورودی به سدهای کشور حدود سه برابر بوده است و در استان کرمان این جریان ورودی به حدود ۲.۵ برابر رسیده  که جای خوشحالی دارد اما همچنان از موقعیت خروج بحران فاصله داریم.

وی با اشاره به طرح انتقال آب از سد صفا رود به کرمان افزود: در طرح انتقال دراز مدت آب به کرمان با توقف روبرو شدیم و باید به صورت یکپارچه  و با همبستگی مساله کمبود آب را حل کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: در طرح های آب نمی توان به منابع مالی دولت اکتفا کرد و باید  از همه امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کنیم زیرا حل مشکل آب شرب استان کرمان سبب خواهد شد ۹۰ درصد مشکلات آبی در استان حل شود.

وی بیان کرد: در برخی مناطق کشور همچون استان کرمان، جریان‌ آب های سطحی محدود است که باعث شده فشار زیادی به آب‌های زیرزمینی وارد شود و  استان کرمان با ۹۰۰ میلیون متر مکعب جزو سه استان کشور با کسری مخزن آب محسوب می شود.

حاج رسولی ها اظهار داشت: در بحث فناوری های نوین و دولت الکترونیک با راه اندازی سامانه سما، تمامی خدمات مربوط به حوزه آب در قالب پنجره واحد دنبال می شود.

این آیین با حضور نمایندگان مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان در تالار دیوان محاسبات کرمان برگزار شد و علی رشیدی به عنوان مدیرکل آب منطقه ای استان کرمان معرفی شد.

۷۴۳۷/ ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.