به گزارش ایرنا، بازگشت‌ ناپذیری و پایداری وضعیت سالمندی در جهان یک واقعیت است چرا که دنیای امروز با داشتن جمعیت سالخورده به جهانی با جمعیت جوان باز نخواهد گشت، بنابراین تلاش برای ایجاد ساز و کارهای مناسب به منظور پاسخگویی به نیازهای ایجاد شده ضرورت بیشتری پیدا می‌کند و نباید فراموش کنیم تغییرات جمعیتی ناشی از سالمندی از گستردگی زیادی برخوردار بوده و همه ابعاد اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
سالمندی دوران مهمی از زندگی است و امروزه به دلیل بالا رفتن امید به زندگی و کاهش میزان زاد و ولد در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ، پدیده ســالمندی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
در واقع سالمندی دوره ای اجتناب ناپذیر از زندگی بوده و نیاز است تا در حوزه های بهداشت و سلامت، فعالیت های اجتماعی، مسائل معیشتی و دیگر موضوعات مرتبط با زندگی سالمندی، اقداماتی جدی انجام شود.
فزونی سرعت رشد جمعیت سالمند در مقایسه با رشد جمعیت کل کشور و پیش بینی افزایش تعداد و سهم سالخوردگان در سالهای آتی لزوم برنامه ریزی آینده نگرانه برای کنترل مسائل مربوط به این گروه از جمعیت را مورد تاکید قرار می دهد.
جنوب استان کرمان نیز همچون دیگر نقاط کشور و دنیا با پدیده سالمندی مواجه بوده و امروز جمعیت قابل توجهی از مردم این مناطق را سالمندان تشکیل داده اند و اهالی این دیار بر این باورند که سالمندان شایسته تقدیر و تشکر بوده و مسئولان مربوط باید برای رفاه حال آنها تدابیر لازم را اتخاذ و اجرایی کنند.

**هفت درصد مردم جنوب کرمان سالمند هستند
قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: هفت درصد مردم شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه گنج، فاریاب و رودبار جنوب را سالمندان تشکیل می هند و نیازمند توجه خاصی هستند.
رضا محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: طبق آخرین آمار مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در جنوب کرمان 50 هزار و 120 نفر سالمند وجود دارد و بیشترین تعداد سالمندان متعلق به شهرستان جیرفت است.
وی با بیان اینکه بانوان با دارا بودن سهم 35 درصدی بیشترین تعداد سالمندان جنوب کرمان را به خود اختصاص داده اند، تصریح کرد: با توجه به جمعیت یک میلیون نفری هفت شهرستان جنوب کرمان به ترتیب شهرستان های جیرفت، رودبارجنوب، کهنوج، عنبرآباد، قلعه گنج، فاریاب و منوجان بیشترین سالمندان را دارند.
*افزون بر 19 هزار نفر از جمعیت جیرفت را سالمندان تشکیل می دهند
رئیس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت گفت: 19 هزار و 632 نفر از جمعیت این شهرستان سالمند است که از این تعداد 10 هزار و 56 نفر مرد و 9 هزار و 801 نفر را بانوان تشکیل می دهند.
محمد رضا نژاد با بیان اینکه در تقویم جهانی روز یکم اکتبر، روز جهانی سالمندان معرفی شده است، افزود: به پیشنهاد سازمان بهزیستی کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، 10 مهرماه برابر با اول اکتبر به عنوان روز جهانی سالمندان در تقویم رسمی کشور ما نیز به ثبت رسید.
وی با بیان اینکه سالمندی دوره ای از زندگی است که از 60 یا 65 سالگی شروع می شود، اظهار داشت: در تعریف سالمندی نمی توان زمان خاصی را مشخص کرد، بلکه سالمندی را می توانیم با ویژگی های خاصی که فرد در زمانی از زندگی خود پیدا می کند، بشناسیم.
رئیس اداره بهزیستی جیرفت ادامه داد: معمولا سالمندی با کاهش یا افت توانایی های جسمی، فکری و اجتماعی شناخته می شود.
رضا نژاد گفت: سالانه 700 هزار نفر به آمار سالمندان کشور افزوده می شود لذا برنامه ریزی دقیقی باید در این بخش انجام شود.
**امید به زندگی سالمندان به 75 سال رسید
معاون فرمانداری جیرفت گفت: هم اینک امید به زندگی سالمندان در کشور به 75 سال رسیده است که 10 سال نسبت با میانگین جهانی فاصله دارد.
میثم ابوسعیدی افزود: سالمندان امروز جوانان هشت سال دفاع مقدس بوده اند که شایسته تقدیر و توجه هستند.
وی با بیان اینکه موضوع سالمندی یکی از مهمترین مباحث اجتماعی هر کشور به شمار می رود، گفت: امیدواریم مسئولان کشور در جهت رویارویی مناسب با پدیده سالمندی برنامه‌ریزی کرده و با اتخاذ تدابیر کارشناسانه در جهت رفاه آنان بکوشند.
وی سالمندی را پدیده‌ای اجتناب ناپذیر دانست و افزود: هیچ مرجعی قادر به متوقف کردن پدیده سالمندی نیست و تنها راهکار، برخورد منطقی و عاقلانه نسبت به این موضوع است.
**مسابقات ورزشی روز سالمند در جنوب کرمان برگزار شد
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان جیرفت نیز از برگزاری مسابقات ورزشی روز سالمند در پارک ولیعصر (عج) این شهرستان خبر داد و گفت: این مسابقات در رشته دارت، مچ اندازی و تنیس روی میز برگزار شد.
علی معاضدی افزود: در این مسابقات 63 نفر از سالمندان در 2 بخش آقایان و بانوان شرکت کردند که به نفرات برتر در تمامی رشته ها جوایزی اهدا شد.
وی با بیان اینکه افزایش سن، بهانه خوبی برای ورزش نکردن به حساب نمی‌آید، اظهار داشت: انجام ورزش مداوم بیش از هر درمان دارویی می‌تواند به سلامت این بخش از جامعه کمک کند.
معاضدی گفت: پژوهش ها نشان داده است که انجام ورزش کم یعنی روزی 15 دقیقه، 22 درصد خطر مرگ را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد لذا افراد سالمند روزی 15 دقیقه با سرعت زیاد پیاده روی کنند و به تدریج میزان ورزش خود را افزایش دهند.
**هشت درصد جمعیت جیرفت سالمند است
رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت نیز به ایرنا گفت: افزون بر هشت درصد جمعیت این شهرستان را سالمندان تشکیل می دهند که بیشتر این جمعیت در شهر زندگی می کنند.
محمدرضا مشایخی افزود: مراقب سالمندی، کنترل وزن، چربی، فشار خون، غربالگری بیماری های قلبی و عروقی و مراقبت های پزشکی و غیرپزشکی از جمله خدمات بخش بهداشت و درمان برای سالمندان است.
وی ادامه داد: هر سالمند ماهیانه یک ویتامین دی و روزانه یک قرص کلسیم در زمینه بسته مکمل غذایی دریافت می کند که این مورد از خدمات دیگر برای سلامت جسمی این قشر مهم جامعه است.
رئیس مرکز بهداشت جیرفت گفت: سالمندان با مراجعه به پایگاه های سلامت می توانند این خدمات را دریافت کنند.
**احترام امروز به سالمندان احترام به نسل آینده است
مشاور روانشناسی همایش سالمندان با بیان اینکه سالمندان را باید درک کرد، گفت: باورهای نادرستی در زمینه دوره سالمندی وجود دارد که بیشتر این باورها بر مبنای از دست دادن توانایی و کم شدن کیفیت انجام کار در این دوره بنا شده است.
نجمه سالار کریمی افزود : سالمندان سرمایه های تجربی خانواده ها هستند که باید مورد احترام قرار بگیرند چرا که هر انسانی روزی به سن سالمندی خواهد رسید و احترام امروز به سالمندان، احترام نسل آینده است.
وی تصریح کرد: احساسات ناخوشایندی که بخش زیادی از آن محصول بی توجهی اطرافیان است می ‌تواند بر عملکرد و سلامت جسمی سالمندان تاثیر مخربی داشته باشد.
این مدرس دانشگاه به فراگیر شدن فضای مجازی و فاصله عاطفی فرزندان با والدین اشاره کرد و گفت: وجود سالمندان می تواند نقطه عطفی در ایجاد ارتباطات عاطفی بیشتر در خانواده ها از طریق گفتن داستان ها و دورهمی های قدیمی باشد.
سالارکریمی تصریح کرد: ورزش، انجام کارهای خلاق و به چالش کشیدن سالمندان برای فکر کردن بر سلامت ذهنی آنها تاثیر می گذارد.
وی اظهار داشت: سالمندان به شدت در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند و تشخیص نشانه ‌های اولیه افسردگی در آنها به پیشگیری از عوارض بعدی این بیماری روحی و از دست رفتن حس شادی و آرامش سالمند کمک می‌ کند.
**تغذیه سالمندان راز سلامتی آنهاست
کارشناس تغدیه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم با بیان اینکه تغذیه سالمندان یکی از رازهای مهم سلامتی این قشر به شمار می رود، گفت: مصرف ماهی، سبزی، میوه، شیر و نوشیدن هشت لیوان آب در روز به سالمندان توصیه می شود.
سوگند مشایخی افزود: یکی از عمده مشکلاتی که در دوران پیری به سراغ افراد می آید، مشکلات تغذیه ای است لذا سالمندان از مصرف زیادی شکر و نمک و چربی های اشباع شده خودداری کنند و ورزش را هرگز فراموش نکنند.
** سالمندآزاری را به 123 گزارش دهیم
مسئول اورژانس اجتماعی جیرفت هم گفت: هرگونه سالمندآزاری را به خط تلفن 123 اورژانس اجتماعی بهزیستی گزارش دهیم تا در کوتاهترین زمان ممکن به آن رسیدگی شود.
معصومه صفوی افزود: یکی از وظایف کاری اورژانس اجتماعی جلوگیر از سالمند و معلول آزاری است از این رو مردم در صورت مشاهده این موارد با اورژانس اجتماعی تماس برقرار کنند.
وی اظهار داشت: سالمندان می توانند از خدمات رایگان مرکز مشاوره اورژانس اجتماعی بهزیستی در جهت بهبود سلامتی روان استفاده کنند.
بیاییم اجازه ندهیم که سالمندی با تنهایی و افسردگی همراه شود و باور داشته باشیم که جوان امروز همان سالمند فرداست.
گزارش: هادی شفیعی مجاز
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.