به گزارش خبرنگار ایرنا؛ فرشته حسینی 37 ساله مدیرعامل شرکت تعاونی گیوه بافان است و امسال در یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران در کرمانشاه آثارش را در غرفه ای به نمایش گذاشت.
در حاشیه برپایی نمایشگاه از غرفه گیوه بافی این کارآفرین نمونه کشوری بازدید کردیم و برای دقایقی او از مشکلات، برنامه ها و نحوه فعالیتش سخن گفت.
امیدوارانه صحبت می کند و می گوید در صورت تلاش و پشتکار و داشتن برنامه موفقیت دست یافتنی است.
او در روستای میوان از توابع شهرستان پاوه مشغول به فعالیت است. این روستا 30 خانوار با 200 نفر جمعیت دارد و در حدود 120 کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع شده است.

** با 10میلیون ریال وام کمیته امداد شروع کردم
فرشته حسینی با لباس زیبای کُردی در غرفه اش نشسته و گیوه هایی با طرح ها و رنگ های مختلفی را با سلیقه در این اتاقک کوچک چیده است.
نحوه ورودش به هنر گیوه بافی به سال 86 بر می گردد و می گوید در آن سال از سوی اداره کل میراث فرهنگی، کلاس آموزش گیوه بافی در روستای میوان برگزار شد که به همراه زنان روستا استقبال بسیار خوبی از آن کردیم و احساس کردم در این زمینه استعداد دارم و آن را با جدیت ادامه دادم.
حسینی می گوید از کودکی به قلاب دست گرفتن عادت داشتم و به تدریج کار با قلاب و دوخت و دوز علاقه مند شدم و به دنبال فرصتی برای شکوفایی استعدادم می گشتم.
او اتمام کلاس آموزشی گیوه بافی را سرآغاز فعالیت حرفه ای خود در زمینه تولید این محصول می داند و اظهار داشت: بعد از شروع به کار از کمیته امداد 10میلیون ریال وام برای شروع فعالیت گرفتم و از سال 89 رسما فعالیت خود را در زمینه گیوه بافی شروع کردم.
او گفت: قبلا افراد واسطه زیادی مراجعه می کردند که به ازای هر جفت کلاش 120هزار ریال به من می دادند اما ترجیح دادم برای خودم کار کنم.
وی تصریح کرد: 10میلیون ریال وام کمیته امداد را با تلاش و پشتکار به 30 میلیون ریال افزایش دادم و این انگیزه خوبی در من برای ادامه کار ایجاد کرد.
کمیته امداد حمایت هایش از این بانوی کارآفرین را ادامه داد و در مرحله بعد 50 میلیون ریال به او پرداخت کرد تا بتواند فعالیت هایش را توسعه ببخشد.

** فعالیت70 گیوه باف در شهرستان پاوه
خانم حسینی در ادامه سخنانش افزود: با دریافت وام دوم از کمیته امداد، اقدام به تهیه مواد اولیه گیوه بافی کردم و از زنان علاقه مند روستا درخواست کردم برایم گیوه ببافند و به ازای هر جفت به آنها 180هزار ریال می دادم.
وی به علاقه و اشتیاق زنان روستای میوان به هنر گیوه بافی اشاره کرد و گفت: پس از این فراخوان، 35 نفر از زنان روستای میوان قلاب به دست شدند و اکنون مشغول گیوه بافی هستند.
وی به تشکیل شرکت تعاونی بانوان کارآفرین روستای میوان در سال 94 اشاره کرد و گفت: اکنون 35 نفر از زنان روستا که دارای کارت صنعتگری هستند در این تعاونی مشغول به بافت کلاش هستند.
او با بیان اینکه 35 نفر دیگر در روستاهای اطراف شهرستان پاوه برای این تعاونی کار می کنند، افزود: الگو و طرح به زنان روستا می دهم و بر فعالیت هایشان نیز نظارت می کنم.
سومین مرحله دریافت تسهیلات این بانوی کارآفرینی تاثیر زیادی بر توسعه کارش داشت به طوریکه توانست با دریافت 500 میلیون ریال وام از محل صندوق کارآفرینی و امید اقدام به خریداری مواد اولیه مورد نیازش کند.

** تولید ماهانه 100جفت گیوه
زنان روستای میوان ماهانه بیش از 100جفت گیوه می بافند و روانه بازار می کنند آنها هر روز مصمم تر از روز قبل قلاب هایشان را بر روی پارچه های نخی می چرخانند و از این راه امرار معاش می کنند.
حسینی در ادامه می گوید پس از 2 سال فعالیت حرفه ای و پس از انتخاب به عنوان کارآفرین برتر کشوری توجه ها را به سمت خود جلب کرده ایم و روز به روز وضعیت کاریمان بهتر می شود.
او به اشتیاق زنان روستا به سمت این هنر اشاره می کند و معتقد است در کنار زنان می توانم برای مردان بیکار روستا نیز منبع درآمدی ایجاد کنم و دراین راه نیاز به حمایت مسئولان دارم.
گیوه های زنان روستای میوان از کیفیت مطلوبی برخوردار است و اکنون هر جفت گیوه مردانه از یک میلیون و 500 هزار ریال تا سه میلیون ریال و زنانه هم از 600 هزار ریال تا یک میلیون و 200هزار ریال به فروش می رسد.
حسینی همچنین به صادرات گیوه به خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت: در بهار امسال 400 جفت را به قیمت عمده هر جفت 900 هزار ریال به خارج از کشور صادر کردیم.
وی با بیان اینکه صادرات را فعلا از طریق دلال ها انجام می دهیم، افزود: به دلیل اعمال تعرفه های مالیاتی سنگین، این تعاونی توان صادرات ندارد اما قرار است از طریق مرکز رشد شهرستان روانسر مورد حمایت قرار گیریم و اگر معافیت مالیاتی شامل ما شود صادرات را خودمان انجام می دهیم.
وی فروش محصولات و بازاریابی و فروش از طریق فضای مجازی را نیز در دستور کار این تعاونی دانست و گفت: اغلب محصولات را از طریق فضای مجازی به فروش می رسانیم و این فضا کمک فراوانی به بازاریابی و فروش محصولات ما کرده است.
او در نمایشگاه های مختلفی در تهران ودیگر شهرها نیز شرکت کرده و می گوید: نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای معرفی محصولات و بازاریابی و جذب مشتری است.

** گیوه بافان بیمه ندارند
وی با بیان اینکه از 2 سال قبل کارم رونق گرفته است، گفت: یکی از مشکلات ما نبود بیمه است که سال گذشته از طرف وزارت کار و سازمان میراث فرهنگی به عنوان کارآفرین برتر کشور شناخته شدم اما هنوز زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی نیستم اگرچه قول هایی دادند اما هنوز عملی نشده است.
حسینی همچنین افزود: گیوه بافان روستای میوان و دیگر روستاها فاقد بیمه هستند که درخواست ما از مسئولان زیرپوشش بردن این صنعتگران است تا بتوانند با امید به آینده فعالیت خود را ادامه دهند.
وی افزود: اکنون ما خودکفا شده ایم و نیازی به وام و تسهیلات دولتی نداریم در زمینه گیوه بافی نداریم و تنها درخواست ما از مسئولان بیمه است.

**120هزار تومان درآمد ماهانه هر زن روستایی
اگرچه در ابتدای کار درآمد ناچیزی عاید زنان روستا می شود اما در کنار هم کار کردن در محیطی کارآفرینی این نوید را می دهد که با توسعه فعالیت ها درآمد آنان نیز افزایش یابد.
حسینی در ادامه این گفت و گو گفت: هر کدام از زنان روستا ماهانه بین یک تا یک میلیون و 200 هزار ریال درآمد دارند که اگرچه اندک است اما توسعه فعالیت ها، درآمد نیز به تبع افزایش می یابد.
او گفت: زنان روستا اکنون به تدریج در حال حرفه ای شدن هستند و گیوه های مردانه و زنانه با طرح ها و رنگ های مختلفی تولید می کنند.
او تنوع در طرح و رنگ را یکی از شاخص های گیوه های تولیدی روستای میوان دانست و افزود: به انتخاب مشتری و براساس سفارش گیوه تولید می کنیم و جلب مشتری مهمترین هدف ما است.

** فعالیت های تعاونی را توسعه می دهیم
بانوی کارآفرین پاوه ای در بخش پایانی سخنانش می گوید به فکر توسعه فعالیت های تعاونی کارآفرینان روستای میوان در زمینه خشک کردن میوه هستم و برای این کار نیاز به حمایت جدی مسئولان دارم.
حسیننی افزود: حجم زیادی از میوه باغات منطقه اورامانات از بین می رود که ما تصمیم گرفتیم آنها را در کارگاه خشک کنیم و عرضه نماییم.
او ارزش افزوده این کار را بالا می داند و می گوید: در چند نمایشگاهی که در تهران و دیگر شهرهای ایران شرکت کردیم، میوه های خشک مورد استقبال مردم قرار می گرفت.
وی اظهار داشت: برای شروع به کار نیاز به دستگاه خشک کن داریم که قیمت آن حدود 800 میلیون ریال است و تنها در شرایطی که به ما وام بدهند می توانیم این دستگاه را خریداری کنیم.
او از مسئولان خواست وام خرید این دستگاه را در اختیار آنها قرار دهد و تاکید کرد از محل فعالیت کارگاه میوه خشک کنی می توان شغل های بیشتری ایجاد کرد.
کلاش یا گیوه، پاافزاری با قدمت 2 هزار ساله است که از مواد طبیعی موجود در محیط مانند نخ و چرم که با توجه به خنکی و سبکی آن بسیار مورد توجه بوده و در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد.
شهر نودشه در شهرستان پاوه استان کرمانشاه مهد گیوه بافی در منطقه غرب کشور محسوب می شود و سال گذشته به عنوان شهر گیوه معرفی شد.
3033/8066
مصاحبه از فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.