به گزارش ایرنا، بخش عمده ای از فاضلاب شهر یک میلیون نفری کرمانشاه و فاضلاب شهرستان روانسر و روستاهای طول مسیر به رودخانه قره سو سرازیر می شود که این موضوع آب این رودخانه را به شدت آلوده کرده است.
خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: با توجه به آلودگی شدید آب رودخانه قره سو آبیاری سبزی توسط آن ممنوع است و در صورت مشاهده با همکاری اداره بهداشت و نیروی انتظامی با متخلفان برخورد خواهد شد.
وی افزود: سال گذشته در منطقه درود فرامان و دیگر روستاهای اطراف رودخانه کشت سبزی مشاهده شد که با همکاری اداره بهداشت و نیروی انتظامی با متخلفان برخورد و 15 هکتار از زمین های سبزی کاری شده پاکسازی شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه توضیح داد: براساس بازرسی ها و نظارت هایی که در حال انجام است، اکنون آبیاری سبزیجات با استفاده از آب فاضلاب و آب رودخانه قره سو در اطراف این رودخانه وجود ندارد.
شهبازی گفت: در منطقه درود فرامان که رودخانه قره سو از انجا می گذرد به صورت محدود سبزی کاری وجود دارد اما این سبزی ها با استفاده از آب چاه و قناب آبیاری می شوند.
وی با اشاره به اینکه اداره بهداشت و سازمان جهاد کشاورزی به صورت مداوم بر سبزی کاری ها نظارت دارند، گفت: در صورت مشاهده هرگونه آبیاری سبزی ها توسط آب قره سو از ورود آنها به بازار جلوگیری می شود و با متخلفان نیز بشدت برخورد خواهد شد.

** آبیاری سبزی با آب فاضلاب بسیار خطرناک است
یک پزشک عمومی آبیاری سبزی با آب آلوده را برای سلامت انسان ها بسیار خطرناک دانست و گفت: در فاضلاب و آب های آلوده، میکروب های مقاوم به درمان وجود دارد که باعث بیماری زایی می شود. همچنین وجود تخم انگل در این قبیل محصولات کشاورزی، می تواند خطراتی برای سلامت افراد مصرف کننده این محصولات به همراه داشته باشد.
سعید کاظمی در گفت و گو با ایرنا، افزود: وقتی تخم انگل به همراه سبزی و صیفی جات وارد بدن می شود، تبدیل به انگل شده و در نقاط مختلف بدن رشد می کند که می تواند مشکلات عدیده ای برای فرد به همراه بیاورد.
وی به خوردن سبزیجات آبیاری شده با فاضلاب و آب های آلوده توسط دام ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه این دام ها نیز با خوردن این نوع سبزیجات، بیمار می شوند که مشکلاتی به همراه دارد.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.