آیت الله امان نریمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام صادق (ع)، اظهار کرد: ایشان به عنوان رئیس مذهب جعفری، شاگردان بسیار زیادی از همه ممالک و فرقه ها تربیت کردند.
وی افزود: در بین ائمه اطهار، یکی امام باقر(ع) در اواخر حکومت بنی امیه و دیگری امام صادق (ع) در اواخر این حکومت و اوائل حکومت بنی عباس، زمانی که آن ها بر سر قدرت درگیری داشتند توانستند احکام اسلامی را به خوبی بین مردم و گروه های مختلف اسلامی تبیین کنند.
آیت الله نریمانی با تاکید بر اینکه شاگردان امام صادق (ع) تنها از بین شیعیان نبودند، یادآوری کرد: شاگردان امام صادق (ع) از همه گروه ها و مذاهب بودند و حتی 2 تن از بزرگان اهل سنت مستقیما از محضر ایشان استفاده کردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: امام صادق (ع) به عنوان شیخ الائمه پذیرای همه افراد بودند و در طول دوران امامتشان افراد زیادی از سرزمین های مختلف نظیر شام، کوفه، بصره، حجاز و حتی ایران را تحت تعلیم و تربیت قرار دادند.
وی تصریح کرد: طبق نقل قول های مختلف تعداد شاگردانی که امام صادق (ع) تربیت کردند از چهار هزار نفر افزون تر بود و این افراد نیز بیش از 30 هزار حدیث را از ایشان نقل کردند.
آیت الله نریمانی تصریح کرد: در کتب معتبر اسلامی آمده است زمانی که امام صادق (ع) به مکه مشرف شده بودند و کلاس درس و مباحثه ای برپا شده بود، عده ای از دهریون (کمونیست ها) که خدا و پیغمبر را قبول نداشتند زمانی که نماینده آن ها پای صحبت های امام ششم نشست پس از دقایقی اعتراف کرد که علم ایشان خارج از حدود بشری است.
نماینده کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری گفت: سخنان امام صادق (ع) آنچنان فصیح و شیوا بود که مسلمان و غیرمسلمان به علم الهی ایشان ایمان داشتند و ماه ها و بلکه سال ها پای درس ایشان می نشستند.
وی در پایان گفت: بدون شک امام صادق (ع) نمونه و الگوی بسیار خویی از زهد و تقواست و پیروان ایشان سعادتمندان دنیا و آخرت هستند.
امام جعفر صادق (ع) در 17 ربیع‌الاول سال 83 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد و در 25 شوال 148 هجری قمری در سن 65 سالگی در مدینه توسط منصور دوانیقی، خلیفه عباسی مسموم و به شهادت رسیدند.
7458/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.