خسرو شهبازی روز دوشنبه به ایرنا افزود: برداشت گندم در مناطق گرمسیری استان از 28 اردیبهشت ماه سالجاری در شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب آغاز شده و عملیات برداشت همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه حدود 77 هزار هکتار از اراضی مناطق گرمسیری به کشت گندم اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: از این سطح 55 هزار هکتار گندم دیم و 22 هزار هکتار گندم آبی می باشد.
وی کل سطح زیرکشت گندم استان کرمانشاه را 413 هزار هکتار بیان کرد و گفت: از این سطح 316 هزار هکتار گندم دیم و 97 هزار هکتار گندم آبی می باشد.
شهبازی با بیان اینکه برداشت گندم در مناطق گرمسیری رو به اتمام است، اضافه کرد: هم اکنون برداشت گندم در مناطق معتدل استان نیز آغاز شده و ادامه خواهد داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به اینکه مراکز خرید گندم از زمان آغاز برداشت، خرید تضمینی محصول کشاورزان را انجام می دهند، گفت: 68 مرکز خرید گندم در نقاط مختلف استان بصورت تمام وقت فعال هستند.
شهبازی افزود: مراکز خرید گندم شامل مراکز شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 9 کشور، سیلوهای بخش دولتی و خصوصی و سازمان تعاون روستایی می باشند.
شهبازی با اشاره به تعداد کمباین های فعال در استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: حدود یک هزار و 100 کمباین بومی و مهاجر در استان کار برداشت گندم را انجام می دهند.
شهبازی تصریح کرد: تمام کمباین های حاضر در امر برداشت گندم، توسط کارشناسان جهاد کشاورزی بازدید و معاینه فنی دریافت می کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به هماهنگی انجام شده با شرکت پخش فرآورده های نفتی برای تامین سوخت کمباین ها افزود: برای تسهیل در رفت و آمد کمباینها و حمل گندم هماهنگی لازم با پلیس راهور نیز انجام شده است.
شهبازی سایر اقدام ها را استانداردسازی مراکز خرید، هماهنگی با راه و شهرسازی جهت تیغ زدن حاشیه جاده ها، هماهنگی با شرکت غله و خدمات بازرگانی و سازمان تعاون روستایی برای تخلیه سیلوها و فراهم کردن شرایط ذخیره سازی گندم در سیلوهای بخش خصوصی و دولتی و... برشمرد.
وی با بیان اینکه در هر کمیسیون خرید گندم 2 نفر کارشناس، یکی بعنوان عامل تشخیص و دیگری عامل ذیحساب مشغول بکار هستند، افزود: به منظور رعایت اصول افت زنی و جلوگیری از ضایع شدن حق کشاورزان؛ کارگاههای آموزشی نحوه افت زنی محصول، کلاس های آموزشی نحوه محاسبه میزان سن زدگی گندم و ... برای عوامل خرید در چند مرحله برگزار شده است.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.