خسرو شهبازی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماری حاد پوستی سالک به واسطه نوعی پشه از جوندگانی همچون موش به انسان منتقل می شود.
وی افزود: به منظور مقابله با این بیماری تمامی زمین های کشاورزی و باغات مناطق زلزله زده تاکنون علیه جوندگان سم پاشی شده اند و این سم پاشی ها همچنان ادامه دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی توضیح داد: در صورت بروز مشاهده افزایش جمعیت موش و سایر جوندگان در باغ ها و مزارع مقابله با آنها به صورت ویژه دنبال می شود.
شهبازی ادامه داد: همچنین علاوه بر سم پاشی علیه جوندگان در مناطق زلزله زده سم پاشی علیه سن گندم نیز انجام شده است که این کار باعث از بین رفته پشه ناقل سالک خواهد شد.
سالَک نوعی بیماری پوستی است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.
سالک در کشورهای گرمسیری از جمله چین، سوریه، عربستان سعودی، عراق، ایران، فلسطین، قفقاز و جنوب ‌شرقی روسیه، پاکستان، افغانستان و هند شایع است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تمام موارد بهداشتی مناطق زلزله زده استان را در کنترل دانشگاه علوم پزشکی دانست و گفت: تاکنون هیچ گونه اپیدمی (همه گیری) بیماری در این مناطق نداشته ایم.
دکتر محمدابراهیم شکیبا دوشنبه هفته جاری در نشستی خبری افزود: وضعیت بهداشتی این مناطق توسط دانشگاه علوم پزشکی هر روز کنترل می شود و نگرانی بابت شیوع بیماری وجود ندارد.
وی اظهار داشت که با گرم شدن هوا باید از وقوع بیماری های منتقله از طریق آب و غذا در این مناطق مراقبت کنیم که اقدام های لازم در این ارتباط انجام شده است.
وی یکی از نگرانی ها در مناطق زلزله زده را شیوع بیماری سالک دانست و گفت: این بیماری بومی منطقه است که در زمان گرما امکان شیوع آن وجود دارد.
وی به سمپاشی و جونده کشی در سطح 15 میلیون متر مکعب در هفت شهرستان مناطق زلزله زده کرمانشاه اشاره کرد و گفت: از این میزان 9 میلیون متر مکعب سمپاشی و در سطح 6 میلیون متر مکعب نیز جونده کشی با هدف مبارزه با شیوع سالک انجام شده است.

** مراقب سالک باشید
مدیر گروه آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سالک یک بیماری جدی پوستی انگلی است و ضایعه آن به شکل یک زخم بد شکل ممکن است در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پاها برای بیشتر از یک سال باقی بماند و اثرات روانی در بیمار حتی پس از بهبودی را نیز به دنبال داشته باشد.
سارا شاه آبادی در گفت و گو با ایرنا افزود: این بیماری در برخی موارد با تهاجم به پلک و بینی ممکن است موجب ایجاد ضایعه ماندگار در چهره بیمار شود و علاوه بر آن ممکن است ایجاد عفونت ثانویه با باکتری‌ها نیز عوارض شدیدی را ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه بیماری سالک از طریق گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده بسیار کوچک که به اندازه یک سوم پشه‌های معمولی است انتقال می یابد، اظهار داشت: محل زندگی این پشه در جاهای تاریک، سایه و مرطوب مانند لانه موش های صحرایی، اطراف زباله ها، نخاله های ساختمانی و شکاف در و دیوارها است.
مدیر گروه آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، جمع آوری و دفع صحیح زباله ها، نخاله های ساختمانی و کودهای حیوانی، بهسازی محیط و ترمیم شکاف ها و حفره های موجود در دیوارهای مناطق مسکونی و محل نگهداری دام و استفاده از پماد یا قلم دفع کننده حشرات را از جمله راه های پیشگیری از ابتلا به سالک دانست.
شاه آبادی عنوان کرد: نصب توری با سوراخ های ریز بر درب و پنجره ها و استفاده از اسپری های حشره کش در گوشه های کانکس و چادر یک ساعت قبل از خواب، پوشاندن و تمیز نگه داشتن زخم سالک با گاز استریل توسط پزشک، خودداری از خوابیدن در حیاط و محیط های باز در هنگام شب، استحمام مرتب و رعایت نظافت فردی از دیگر راه های پیشگیری از سالک است.
مدیر گروه آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه تأکید کرد؛ افراد باید در صورت وجود هرگونه جوش های روی پوست که 2 هفته از بروز آنها گذشته و از بین نرفته اند برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند.
شاه آبادی به اهمیت انجام پانسمان ضایعه سالکی توسط پزشک در کنترل بیماری نیز اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از عوارض عفونی و نیز قطع زنجیره انتقال لازم است محل زخم روزانه یک یا 2 بار با آب لوله کشی و صابون شسته و با بتادین یا پماد اکسیددوزنگ توسط پزشک پانسمان شود.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.