درخت تنومند مردم سالاری همزمان با طبیعت بکر و زیبای کرمانشاه به گل نشست و انتخاباتی پرشور خلق کرد.
مردم کرمانشاه همزمان با همه ایرانیان برخلاف تصور اولیه، حضوری گسترده در انتخابات ریاست جمهوری داشتند؛ 29 اردیبهشت بیش از 71 درصد واجدان شرایط پای صندوق های رای آمدند یعنی یک درصد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بیشتر.
انتخاب اکثریت مردم کرمانشاه هم حجت الاسلام حسن روحانی بود؛ از یک میلیون و 66 هزار نفری که رای خود را به صندوق انداختند، بیش از 65 درصد سهم روحانی و حدود 30 درصد هم به سبد حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی ریخت. سید مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طبا هم روی هم حدود یک درصد آرای استان را کسب کردند.
کرمانشاه یکی از پنج استانی بود که بیشترین رای را به روحانی داد.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستای استان کرمانشاه هم گرچه پرشور برگزار شد اما شورای شهر مرکز استان مثل گذشته حاشیه‌ ساز بود تا جایی که تایید نتیجه انتخابات آن حدود یک ماه زمان برد.
پس از چند دور بازشماری آرا، جای یکی از اعضای اصلی و علی البدل شورای شهر کرمانشاه عوض شد اما هیات عالی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا استان تاکید داشت که اعتقادی به 'تقلب' ندارد و تنها معتقد است که 'تخلف' شده است.
حاشیه سازی شورای شهر یک میلیونی کرمانشاه چند ماه دیگر ادامه یافت و اختلافات بین اعضا آنقدر بالا گرفت که تکلیف شهردار کرمانشاه تا مهر ماه 96 مشخص نشد.

**تغییر رئیس جمهور کرمانشاه
یکی از مهمترین رویدادهایی استان کرمانشاه که روزنه های امید را بار دیگر به روی مردم گشود، تغییر استاندار بود.
اسدالله رازانی، اهل لرستان، پس از 2 سال هدایت سکان استانداری کرمانشاه، جای خود را به یک لر زبان دیگر داد.
هوشنگ بازوند با آمدن خود امید را در دل بسیاری از مردم زنده کرد تا شاید نرخ بیکاری افسارگسیخته کرمانشاه را که در دوره رازانی به 22 درصد رسید، مهار کند.
بازوند در نخستین سخنانش، وضعیت بیکاری کرمانشاه را 'بحرانی' توصیف و تنها راهکار کاهش آن و برنامه خود را 'جذب سرمایه گذاری' اعلام کرد.
او همچنین از یک 'میثاق نامه' 20 بندی برای رونق کسب و کار و اشتغالزایی رونمایی کرد که همه مدیران باید آن را امضا می کردند و مثلا 'اگر مدیری تعهد کرد که 1800 شغل ایجاد می کند اما موفق به اجرای آن نشد، باید به طور رسمی عذرخواهی کند و حتما در تیم ما جایی نخواهند داشت.'

**اربعین
قرار بود که حدود 500 هزار نفر از زائران اربعین حسینی سال 96 از مرز خسروی کرمانشاه عازم عتبات عالیات شوند اما این رویای شیرین مانند سال 95 بازهم تعبیر نشد.
گویا طرف ایرانی از دولت عراق تضمین رسمی و کتبی برای تامین امنیت زائران ایرانی طلب کرده اما دولت عراق حاضر به دادن این تضمین نشد.
حتی یک نفر از 2 میلیون و 200 هزار زائر ایرانی در مسیر برگشت هم سهم مرز خسروی نشد تا بسیاری از تلاش ها و هزینه هایی که برای آماده سازی مناطق مرزی قصرشیرین شده بود، فعلا بدون استفاده بماند.
حدود 17 هتل و مسافرخانه شهرستان قصرشیرین تدارک ویژه ای برای پذیرایی از زائران حسینی دیده و هزینه زیادی برای تجهیز اماکن اقامتی کرده بودند اما همه خریدهای آنها روی دستشان ماند.

**سیاهپوش شدن کرمانشاه
ساعت 21:48 یکشنبه 21 آبان بخش زیادی از غرب آسیا لرزید؛ کانون زلزله 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بود اما شدت زمین لرزه به اندازه ای بود که حتی بخشی از تهرانی ها را از خانه هایشان بیرون آورد.
در مرکز استان کرمانشاه هم لرزش شدید ساختمان ها، آرامش شبانه مردم را آنچنان بر هم زد که تا ساعت ها هراسان و بیمناک، پارک ها و خیابان ها را ترک نکردند.
این زلزله بین 40 تا 50 ثانیه زمین را لرزاند اما خسارت قابل توجهی به جا نگذاشت؛ جز ترک های جزئی در دیوار بسیاری از خانه ها. البته بعدا فروریختن دیوار تعدادی از ساختمان ها هم گزارش شد.
مرکز حادثه اما در غرب استان بود، شهرستان های سرپل ذهاب، ثلاث و باباجانی، گیلانغرب و دالاهو سپس قصرشیرین، اسلام آبادغرب، پاوه، جوانرود و روانسر. بسیاری ها حتی فرصت نکردند از زیر آوارهای ویرانگر سنگ و بتن بگریزند یا دست کم از مهلکه سالم بیرون بیایند.
البته تاریکی هوا اجازه نداد که عمق فاجعه معلوم و کمک رسانی چندانی به زخمی ها و زیرآوار ماندگان انجام شود اما با سرعت گرفتن امدادرسانی از ساعات اولیه صبح 22 آبان، تعداد کشته ها و زخمی ها تا ساعت 10 صبح از مرز 1800 نفر هم گذشت.
این زلزله در نهایت 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت و به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد؛ براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.

**عملکرد بهتر نسبت به زلزله بم و ورزقان
زلزله روز 21 آبان 96 در بخش های قابل توجهی با آخرین زمین‌ لرزه‌های کشور از جمله بم و ورزقان تفاوت داشت؛ زلزله کرمانشاه حدود یک ریشتر از زلزله بم و ورزقان شدیدتر بود و شعاع آن حدود سه برابر( 140 کیلومتر) از زلزله های بم و ورزقان بیشتر بود.
در زلزله کرمانشاه حدود 100هزار واحد مسکونی دچار تخریب و خسارت شدند که این آمار در زلزله بم 20 هزار واحد بود؛ همچنین در این زلزله حدود 427 هزار نفر از مردم استان کرمانشاه متاثر شدند که این رقم در ورزقان تنها 125 هزار نفر بود.
مجموعه این رویدادها نشان داد که نیاز به خدمت رسانی در کرمانشاه حدود چهار برابر بیشتر از زلزله های بم و ورزقان است با این وجود همه ارزیابی‌ها از خدمت رسانی به زلزله زدگان، نشان داد که در کرمانشاه عملکرد و مدیریت بهتری نسبت به زلزله های گذشته صورت گرفته است.
انتقال بیش از هفت هزار و 800 مصدوم به مراکز درمانی در کمتر از 20 ساعت و نجات 2 هزار و 900 نفر از زیر آوار از نقاط مثبت و درخشان عملیات امداد و نجات در زلزله کرمانشاه بود که در حوادث مشابه قبلی کشورمان کمتر سابقه داشت. البته مدیریت بحران و شیوه خدمت رسانی به زلزله زدگان استان، نواقصی هم داشت که شناسایی و بازخوانی آنها برای روبرو شدن با بحران های احتمالی آینده ضروری و حیاتی است.

**قلب ایرانیان برای کرمانشاه زد
در هفته نخست پس از زلزله، همه مسیرهای منتهی به کرمانشاه مملو از صحنه های همدلی و همدردی ایرانیان با زلزله ‌زدگان بی‌خانمان شد؛ از جنوبی‌ترین نقطه سیستان گرفته تا دورترین هموطنان آذری یا خود آمدند یا کمک‌هایشان.
موج های این اقیانوس همدلی از وقتی به پا خواست که ملت صحنه های دردناک آوار شدن خانه و زندگی به هم ریخته زلزله زدگان کرمانشاه را دیدند و با گریه آنان گریست.
طاقت ایرانیان وقتی طاق شد که مصیب کمبود جای خواب و غذا هم بر داغ کمرشکن زلزله ‌زده‌ها اضافه شد.
از انتهای روز دوم ملت یکپارچه وارد میدان شد؛ مراکز خونگیری استان ها مملو از اهداکنندگان خون شد، هزاران پایگاه جمع آوری کمک در خیابان ها برپا شد، زن و مرد و پیر و جوان هر چه در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و خیلی زود سیل کمک ها به سوی 'سینه ستبر ایران زمین' و 'دروازه کربلا' راه افتاد.

**هرج و مرج پرهزینه
به راه افتادن سیل جمعیت به سمت مناطق زلزله زده و نبود یک مدیریت جامع، سبب بی نظمی یک هفته ای در کرمانشاه شد که این مساله هم منجر به ایجاد زمینه برای سوءاستفاده افراد سودجو و فرصت طلب، ترافیک در منطقه و اختلال در امدادرسانی و تداوم مشکلات اسکان شد.
انتشار مستمر اخبار کذب، شایعات، اخبار نابجا یا دیرهنگام و آمارهای متناقض و متفاوت از دیگر تبعات این وضعیت بود طوری که سردرگمی در میان مردم عادی و نیکوکاران مشهود بود. نه مردم می دانستند چگونه و از چه راهی اعلام نیاز کنند و نه افراد خیّر از نیازهای مناطق زلزله زده و راه های کمک سریع و موثر به زلزله ها خبر داشتند.

**مشکل در اسکان موقت و کمبود کانکس
طبق اصول امدادرسانی، مرحله 'امداد فوری' به زلزله زدگان بلافاصله بعد از زلزله شروع می شود و باید ظرف پنج روز تا یک هفته به اتمام برسد تا مرحله 'اسکان موقت' بوسیله کانکس، سند بگ (اتاق شنی) و... آغاز شود و طی نهایتا 2 تا 3 ماه تمام و در آخر، مرحله بازسازی واحدهای تخریب شده شروع شود.
اما مرحله اسکان موقت در 20 روز اول پس از حادثه در شهرهای زلزله زده کرمانشاه تقریبا شروع نشد و در روستاها هم در مراحل اولیه بود؛ حتی در سرما و باران زمستان هم بخشی از بی خانمان ها کانکس نداشتند.

**احتمال وقوع فاجعه بهداشتی
نزدیک به 130 روز از وقوع زمین لرزه کرمانشاه گذشته اما نیاز برخی از زلزله زدگان به سرویس های بهداشتی و حمام هنوز رفع نشده است.
تعداد زیادی از سرویس های نصب شده هم خود به یک مشکل جدید تبدیل شده اند زیرا فکر مناسبی برای تخلیه فاضلاب آنها نشده و اکنون خروجی سرویس ها به صورت آب روان در کنار چادرها و کانکس های زلزله زدگان جاری است.
به گفته ابراهیم شکیبا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 'دفع نامناسب فاضلاب سرویس های بهداشتی و پساب، عدم مدیریت مناسب زباله های خانگی و نداشتن راهبرد مناسب برای جمع آوری نخاله های ساختمانی در مناطق زلزله زده استان' ممکن است در فصل گرما منجر به ایجاد بیماری های همه گیر شود مگر اینکه بزودی این وضعیت سامان پیدا کند.

**وضعیت صنعت و اقتصاد مناطق زلزله زده
زلزله ویرانگر و مهیب 7.3 دهم ریشتری 21 آبان ، علاوه بر تخریب و آسیب رساندن به تعداد زیادی از واحدهای مسکونی، باعث تخریب و یا صدمه دیدن بسیاری از واحدهای تولیدی شد که این عوامل باعث افزایش بیکاری و همچنین نداشتن منبع درآمد برای شمار زیادی از مردم شهرستان های غرب کرمانشاه شد.
بنا بر آمار رسمی و منابع موجود، نرخ بیکاری در کرمانشاه 22 درصد است و این در حالیست که آمار بیکاری در شهرستان های زلزله زده این استان بیش از 30 درصد می باشد. بسیاری از افرادی که صاحب شغل بوده اند نیز بر اثر زلزله یا شغلشان را از دست داده اند و یا در رکود اقتصادی به سر می برند.
کیومرث رحمتی پور معاون حمایت و سلامت کمیته امداد کرمانشاه به ایرنا گفت: بیش از 28 هزار خانوار در مناطق زلزله زده زیرپوشش کمیته امداد بوده اند. او ادامه داد: برآورد ما این است که پس از زلزله 11 هزار خانوار جدید باید زیرپوشش قرار بگیرند اما فقط 6 هزار سهمیه به ما اختصاص داده شده است.
اینک یکی از مشکلات مهم ساکنان و اهالی مناطق زلزله زده و مرزی استان کرمانشاه، نداشتن درآمد برای امرار معاش و ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات برای بازسازی واحدهای مسکونی است از این رو زلزله زدگان خواستار حمایت مسئولان برای افزایش کمک های بلاعوض برای بازسازی منازل مسکونی خود هستند.
این در حالی است که همچنان مصوبه امهال 2 ساله وام های بانکی مناطق زلزله زده که قبلا وعده داده شده، اجرایی نشده است.

**همکاری نامطلوب بانک ها
درآمد پایین و وضعیت بد معیشتی زلزله زدگان غرب استان کرمانشاه و از سویی سختگیری بانک های عامل در پرداخت تسهیلات، بازسازی واحدهای مسکونی این مناطق را با مشکل مواجه کرده است.
مردم زلزله زده از همکاری نکردن برخی بانک های عامل در پرداخت تسهیلات انتقاد دارند، این در حالی است برخی از بانک ها با وجود تاکید مسئولان نسبت به تسهیل در امر پرداخت ها، قوانین سختی را از جمله تهیه چندین تضمین برای دریافت تسهیلات، تعیین کرده اند.
هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه تاکنون دست کم چهار بار از سهل انگاری بانک ها در کمک به بازسازی مناطق زلزله زده انتقاد کرده است.

**دادگاه متهم جنجالی
دادگاه مدیر 'مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان'، متهم جنجالی استان کرمانشاه سرانجام بعد از گذشته 14 ماه از دستگیری او، در اواخر بهمن 96 برگزار شد تا 13 هزار مالباخته این پرونده امیدوار باشند دست کم به بخشی از 237 میلیارد تومان سرمایه از دست رفته خود می رسند.
شهرام کرمی، مستشار دادگاه ویژه گلیم و گبه 14 اسفند از صدور رای متهمان پرونده خبر داد و گفت: متهم ردیف اول به حبس و رد مال محکوم شد و متهمان دوم و سوم این پرونده نیز تبرئه شدند.
دانیال هودرجی، سخنگوی پرونده مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان هم اظهار کرد: اگر پرونده به صورت فوق العاده پیگیری شود تا یکی 2 ماه آینده به دیوان می رود.
هودرجی افزود: با پیگیری های انجام شده قرار است دولت هم خارج از نوبت و در اسرع وقت به پرونده رسیدگی کند اما نمی توان زمان مشخصی برای نهایی شدن آن در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه اولویت پرداخت پول به شکات به تناسب مبالغی که قبلا دریافت کرده اند، پرداخت می شود، افزود: یعنی اگر کسی قبلا پولی دریافت کرده باشد در واقع از اصل سرمایه اش بوده است.
م.م، رئیس مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان به صورت جدی از حدود چهار سال پیش با ادعای وسوسه‌ کننده پرداخت سودهای 60 و 70 درصدی، اقدام به فریب مردم استان کرمانشاه و جذب سرمایه های آنها کرده بود که در نهایت در آبان 95 دستگیری شد.

**پالایشگاه، همچنان خبرساز
در سال 96 پالایشگاه 90 ساله کرمانشاه باز هم خبرساز بود و گرچه روند خصوصی سازی آن دی ماه 95 تمام شده بود، اما در سال 96 نیز انتقادهای زیادی از نحوه واگذاری مطرح و قرار شد هیات تحقیق و تفحص مجلس پیگیر آن باشد.
حسن سلیمانی، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه اسفند 96 در نشستی خبری در این باره گفت: هنوز تحقیق و تفحص ادامه دارد و امیدواریم با بررسی های این هیات واقعیت ها در زمینه این واگذاری کشف شود و در اختیار مردم قرار گیرد.
سلیمانی 'علت لغو واگذاری سال 1389 پالایشگاه با وجود سود سالانه 100 میلیارد تومان و دلیل واگذاری مجدد آن به قیمت 220 میلیارد تومان با پرداخت 10 ساله' را مهمترین دستور کار هیات تحقیق و تفحص عنوان کرد.
او در خصوص احتمال بازپس گیری پالایشگاه کرمانشاه گفت: همه چیز به نتیجه کمیسیون و هیات تحقیق و تفحص بستگی دارد.
از سوی دیگر سازمان خصوصی سازی معتقد است روند واگذاری پالایشگاه کرمانشاه کاملا قانونی بوده و هیچ گونه تخلفی در مسیر واگذاری آن صورت نگرفته است.

**شکستن طلسم راه آهن و خودروسازی
سرانجام پس از سال ها کش و قوس، قرار است طلسم راه آهن کرمانشاه در آخرین روز سال 96 شکسته شود و اولین کرمانشاهی ها از مسیر ریلی عازم مشهد و زیارت امام رضا شوند.
همچنین پس از سال ها حرف و حدیث، کرمانشاه صاحب کارخانه خودروسازی شد؛ روبان افتتاح آن را هم اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در مرداد ماه 96 پاره کرد.

**قصرشیرین به زودی آزاد می‌شود
برای تحقق آرزوی دیرینه مردم استان کرمانشاه و پیوستن قصرشیرین به جمع مناطق آزاد تجاری، قدم های خوبی در سال 96 برداشته شد.
کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بهمن 96 بررسی جزئیات لایحه دولت برای ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری و 12 منطقه ویژه اقتصادی را در دستور کار قرار داد و آنچنان که نمایندگان عنوان کردند، تصویب این لایحه قطعی است.
این لایحه را رئیس جمهوری در تیرماه 95 تقدیم مجلس کرد و کلیات آن در همان سال به تصویب نمایندگان رسید.
اکنون این لایحه در کمیسیون اقتصادی تصویب شده و در صف تایید نهایی در صحن علنی قرار گرفته است.
براساس لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری به دولت اجازه داده می شود در استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه – مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر(بوشهر)، منطقه آزاد تجاری – صنعتی را در محدوده هایی که به تصویب هیات وزیران می رسد ایجاد کند.
نام قصرشیرین پس از قول رئیس جمهوری در سفر استانی کرمانشاه (تیر 95) به این لایحه اضافه شد.

**بیکاری و طرح های زمین مانده
بیکاری همانند بسیاری از سال های گذشته در سال 96 هم دغدغه اصلی بسیاری از خانواده های کرمانشاهی بود.
استان کرمانشاه در انتهای سال 93 نرخ بیکاری 15.7 درصد را تجربه کرد، در سال 94 به 17.6 درصد رسید و در سال 95 رکورد 22 درصد را ثبت کرد؛ کرمانشاه در سال 96 نیز همچنان یکه تاز میدان بیکاری کشور بود.
امید اول بیکارهای استان به تکمیل و بهره برداری از طرح های بزرگی است که سال هاست در جا می زنند.
از پالایشگاه 150 هزار بشکه ای آناهیتا و دهکده المپیک گرفته تا نمایشگاه بین المللی کرمانشاه، بزرگراه امام حسن (ع)، شهرک سلامت، قطار سبک شهری و بیمارستان 540 تختخوابی و البته مهمتر از همه 'بهبود فضای کسب و کار' استان.
کرمانشاه نزدیکترین و بهترین مسیر ایران به عراق است و در کمتر از 2.5 ساعت به حدود 18 میلیون نفر از جمعیت آن دسترسی دارد.
البته روشن است که اگر زیرساخت های صادراتی تکمیل و امکان تولید و شکوفایی ظرفیت های متعدد کشاورزی، ‌معدنی، دارویی و صنعتی استان 2 میلیون نفری کرمانشاه فراهم شود، زمینه یک جهش بلند اقتصادی فراهم می شود.
گزارش از عبدالله الماسی
7444/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.