گردشگری به عنوان یکی از صنعت های پاک و درآمدزا و دوستدار محیط زیست در دنیا، امروز به یکی از محورهای توسعه کشورها تبدیل شده و در ایران نیز در سال های اخیر گام های خوبی برای نیل به این هدف برداشته شده است.
گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه پایدار در کشور و بخصوص در استان های کمتر برخورداری مانند کرمانشاه می تواند به درآمدزایی و ایجاد اشتغال کمک کند و از این رو حمایت و تقویت این بخش و فعالان آن باید مدنظر مسئولان باشد.
راهنمایان گردشگری به عنوان حلقه ارتباط دهنده گردشگران با اماکن و جاذبه های گردشگری و جوامع هدف، موثرترین نقش ها را در جذب توریست و معرفی فرهنگ و جاذبه های دیدنی ایفا می کنند.
راویان فرهنگ و تمدن دیار کهن ایران می توانند با تسلط خود بر حوزه جغرافیای سرزمینی این مرز و بوم و تاریخ و تمدن دیرین آن، ناکجا آبادهای بکر و دست نخورده را در معرض دید گردشگران قرار دهند و آنها را به سمت دیدن مناظر این کشور پهناور و چهار فصل سوق دهند.
آنقدر جاذبه در ایران و بخصوص در منطقه غرب کشور هست که می توان با معرفی این آثار و جاذبه ها، دوستداران سیاحت و گردش را برای روزها و ماه ها در آن ماندگار کرد و آنان را مشتاق کرد که برای چند بار دیگر به این مناطق سفر کنند.
توجه به انجمن ها و گروه های غیردولتی فعال در حوزه گردشگری می تواند به دولت در راستای جذب گردشگران خارجی به کشور کمک فراوانی کند و هموطنانمان را از درآمدهای فراوانی که امروز توریست های خارجی در بسیاری از کشورهای منطقه هزینه می کنند، منتفع سازد.
در استان کرمانشاه وجود چهار هزار و 200 بنای تاریخی، فرهنگ، آداب و رسوم مردم، جاذبه های ملموس و ناملموس فراوانی وجود دارد که با معرفی هرچه بهتر و بیشتر آنها به گردشگران می توان از این محل درآمدهای زیادی عاید مردم کرد.
بسترهای لازم برای حضور گردشگران در استان کرمانشاه امروز فراهم است و از امنیت و زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی گرفته تا اماکن اقامتی و اقامتگاه های بوم گردی برای حضور گردشگران مهیا شده است.
مهمان نوازی مردم کرمانشاه به همراه سوغات و صنایع دستی را باید به فهرست جاذبه های گردشگری این دیار اضافه کرد؛ مردمانی که به خونگرمی و مهمان نوازی شهره هستند و لحظات خوشی را برای مهمانانشان رقم خواهند زد.
فرودگاه بین المللی کرمانشاه که به صورت شبانه روزی فعال است یکی از ظرفیت های خوب برای توسعه گردشگری محسوب می شود و در کنار آن قرار است این استان به شبکه ریلی کشور نیز متصل شود و از نوروز امسال گردشگران می توانند با قطار به استان بیایند.
بیشتر راه های استان کرمانشاه بزرگراه است و بخشی از آن نیز تا پایان سال آینده بزرگراه می شود و این ظرفیت ها در کنار جاذبه های گردشگری می تواند کرمانشاه را به مقصد اصلی گردشگری کشور تبدیل کند.
در ادامه سلسله گردهمایی های کشوری انجمن راهنمایان گردشگری، قرعه میزبانی یازدهمین دوره به نام کرمانشاه افتاد تا مردم این دیار میزبان 450 راهنمای گردشگری، تور لیدرها، مسئولان انجمن ها و کانون های صنفی و خبرنگاران و عکاسان حوزه گردشگری رسانه های ملی باشد.
این گردهمایی از اول اسفند آغاز شد و راهنمایان در طول چهار روز برگزاری این رویداد مهم از بسیاری از نقاط گردشگری استان دیدن کردند و روز جمعه با برپایی آئین اختتامیه پرونده یازدهمین دوره این رویداد ملی را در جوار طاق بستان بستند.
هشت هزار نفر از راهنمایان گردشگری در قالب انجمنی غیردولتی در سطح کشور وظیفه هدایت گردشگران و معرفی آثار و جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی را برعهده دارند که خود با مشکلاتی از جمله نداشتن امنیت شغلی و زیرپوشش نبودن بیمه تامین اجتماعی روبرو هستند که انتظار دارند مسئولان در مجلس و دولت این دغدغه های آنان را برطرف کنند.
در صورت رفع مشکلات این افراد و حمایت و تقویت نهادهای غیردولتی مرتبط با حوزه گردشگری می توان از محل این صنعت به مانند سایر کشورها به درآمدزایی رسید و بخش زیادی از مشکلات کنونی کشور در حوزه ایجاد شغل و نبود رونق اقتصادی را مرتفع کرد.
گردشگران خارجی علاوه بر ارزآوری برای کشور و تاثیرگذاری در ایجاد شغل و رونق اقتصادی می توانند سفیران فرهنگی خوبی برای معرفی امنیت، تمدن و تاریخ این سرزمین کهن باشند.
هرآنچه جاذبه برای دیدن و شنیدن باشد در کرمانشاه، سرزمین آب و سنگ و سینه ستبر ایران اسلامی وجود دارد؛ کرمانشاهیان بی صبرانه منتظر آمدن گردشگران داخلی و خارجی در نوروز 97 هستند.
*خبرنگار ایرنا در کرمانشاه
3033/8066/1772
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.