به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا قبادی روز دوشنبه در نشستی خبری که به مناسبت سالروز تاسیس این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: در استان کرمانشاه یک میلیون و 575 هزار و 65 نفر واجد دریافت کارت ملی هوشمند هستند.
وی یادآوری کرد: تا پایان آذر، 798 هزار و 74 نفر درخواست دریافت کارت ملی هوشمند را ثبت کرده اند و تا همان تاریخ نیز 791 هزار و 216 مورد نیز صادر شده است.
قبادی با بیان اینکه مردم حتما تا پایان سال جاری نسبت به ثبت نام جهت دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند، افزود: در سطح استان 31 دفتر پیشخوان و 14 دفتر پستی که به ترتیب 15 و 2 مورد آن ها در شهر کرمانشاه قرار دارند، آماده ثبت نام از مردم هستند.
مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه ادامه داد: زمان انتظار مردم پس از ثبت نام در دفاتر پیشخوان و پستی برای مراجعه مجدد برای گرفتن عکس، اثرانگشت و سایر کارهای لازم چهار تا پنج روز است و کمتر از 2 هفته بعد نیز کارت هوشمند آن ها صادر و قابل تحویل خواهد بود.
وی همچنین کل هزینه ای که مردم برای صدور کارت ملی هوشمند باید بپردازند را در ازای هر نفر 320 هزار ریال عنوان کرد.

**ثبت گواهی فوت 516 نفر از جانباختگان زلزله
قبادی در ادامه با اشاره به صدور گواهی فوت برای بسیاری از جانباختگان حادثه زلزله شامگاه 21 آبان، گفت: از مجموع جانباختگان این حادثه تلخ تاکنون برای 516 نفر گواهی فوت صادر شده است.
مدیرکل ثبت احوال کرمانشاه با بیان اینکه تعداد کشته شده های حادثه زلزله بیشتر از این تعداد که گواهی فوت آن ها صادر شده، بوده است، خاطرنشان کرد: هنوز خانواده و یا بستگان سایر افراد فوت شده به ادارات ثبت احوال شهرستان خود مراجعه نکرده اند.
وی تصریح کرد: در حادثه زلزله 7.3 ریشتری سه اداره ثبت احوال در شهرستان های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و قصرشیرین به شدت آسیب دیدند اما با این وجود ادارات ثبت احوال ثلاث باباجانی و قصرشیرین بعد از 24 ساعت و اداره سرپل ذهاب نیز بعد از 72 ساعت بازگشایی و به ارائه خدمات مشغول شدند.
قبادی افزود: آن دسته از زلزله زدگانی که شناسنامه اشان مفقود شده و یا از بین رفته باید به فرمانداری شهرستان خود مراجعه و معرفی نامه دریافت کنند تا ادارات ثبت احوال مجددا برای آن ها نسبت به صدور شناسنامه اقدام کند.
مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته به صورت موقت یک برگه شناسایی توسط ادارت ثبت احوال شهرستان های زلزله زده برای افراد صادر می شود که به وسیله آن می توانند در ادارات و بانک ها کار خود را انجام دهند.
وی یادآور شد: پس از وقوع زلزله تاکنون 66 مورد فقدان شناسنامه گزارش شد که همین مقدار نیز صادر شده و 149 مورد نیز تعویض شناسنامه داشته ایم.

**ثبت 99 درصد تولدها و 98 درصد فوت ها در مهلت قانونی
قبادی در ادامه سخنان خود از ثبت 99.6 درصدی تولدها و 98.7 درصدی فوت ها در مهلت قانونی 15 و 10 روزه ای که درنظر گرفته شده است، خبر داد.
مدیرکل ثبت احوال کرمانشاه یادآوری کرد: هم اکنون اکثر ثبت ولادت ها کمتر از 10 روز و و ثبت فوت ها نیز در کمتر از پنج روز انجام می پذیرد.

** شرایط تغییر نام و نام خانوادگی
وی همچنین اشاره ای نیز به ضوابط تغییر نام و نام خانوادگی کرد و گفت: هم اکنون بررسی تغییر نام برخلاف گذشته که باید به دادگستری مراجعه می شد، در خود سازمان ثبت احوال انجام می شود مگر در مواقع خاص که ان هم کمتر پیش می آید.
قبادی یادآوری کرد: شرط درخواست برای تغییر نام هم داشتن حداقل 15 سال تمام است.
مدیرکل ثبت احوال کرمانشاه در خصوص درخواست برای تغییر نام خانوادگی نیز گفت: در قانون به صراحت آمده که نام خانوادگی افراد براساس نام خانوادگی پدر تعیین می شود مگر در موارد خاص از جمله اینکه آن نام خانوادگی معرف شغل، محله، ایلات و عشایر و یا زشت باشد.
وی ادامه داد: همچنین قانون به فردی که پدر و یا برادرش دارای محکومیت اجتماعی موثر باشد به گونه ای که به حیثیت و موقعیت اجتماعی وی لطمه وارد کند اجازه داده است نام خانوادگی خود را با ارائه گواهی از دادگاه تغییر دهد.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.