فرامرز اکبری روز یکشنبه در نشست با رییس کل گمرک ایران در پایانه مرز رسمی خسروی افزود: در حوزه صادرات ضعف های زیادی داریم که امید است با تلاش و پیگیری استاندار کرمانشاه این مشکلات رفع شود.
وی با اشاره به فاصله 300 کیلومتری قصرشیرین تا بغداد اظهار کرد: باید تمهیداتی اتخاذ شود تا نیازهای جدید بازار عراق را شناسایی کنیم.
وی با بیان این که صادر کنندگان سنتی نمی توانند مشکلات ما را حل کنند، بیان کرد: مرز رسمی پرویزخان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است که پس از بسته شدن ، تلاش های زیادی برای بازگشایی آن صورت گرفته است.
فرماندار قصرشیرین ادامه داد: ظرفیت های مرز خسروی می تواند مشکلات مرز رسمی پرویزخان در بحث صادرات کالا را حل کند.
اکبری گفت: شمال کشور عراق به علت این که نبود قوانین دست و پاگیر، شرایط بهتری برای انجام صادرات دارد و بهتر از دولت مرکزی عمل می کنند ، ولی در حوزه عربی ، تمام تصمیم ها منوط به دولت مرکزی است.
وی افزود: با بسته شدن مرز رسمی پرویزخان، چندین هزار کارگر بیکار شدند که اکنون از محل کمک های مردمی به زلزله زدگان به این افراد کمک می شود.
این مقام مسئول گفت: مرز رسمی پرویزخان از یک نابسامانی زیرساختی رنج می برد و طرح جامع آن نیازمند بازنگری است که باید افزایش صادرات و ایجاد امکانات رفاهی در آن مد نظر قرار گیرد.
اکبری بر لزوم انجام مراوده ها و برپایی نشست های بیشتر برای توسعه صادرات با مسوولان عراقی تاکید کرد و گفت: مرز رسمی خسروی مسیر مناسبی برای صادرات از نظر جاده ای دارد و امکانات خوبی در این مرز هست.
وی اظهارداشت: در صورت اتصال خط آهن به قصرشیرین ، شرایط برای ترانزیت سوخت از مرز رسمی خسروی فراهم می شود.
وی بر لزوم حذف روادید از مرز رسمی خسروی تاکید کرد و توسعه این مرز را در گرو نشست های متعدد با مسئولان عراقی بیان کرد.
مدیرکل گمرک استان کرمانشاه نیز گفت: مرز خسروی اولین مرز ایران با عراق است و بهترین زیرساخت ها برای صادرات را دارد.
خلیل حیدری با بیان این که می توانیم بخش اعظم صادرات کشور را به این مرز رسمی هدایت کنیم، گفت: مرز رسمی به علت در اختیار داشتن بزرگترین پایانه، بهترین مسیر برای صادرات کالا به بغداد است.
وی گفت: استان کرمانشاه به خاطر جنگ و مشکلات بعد از آن زیرساخت گمرکی مناسب ندارد و در مرز سومار هیچ امکاناتی نداریم.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در امتداد این مرز طولانی، 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی فعال است که پرویزخان با اقلیم کردستان عراق و خسروی با حکومت مرکزی عراق و بخش عربی هم مرز است.
مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه کردستان عراق قرار دارد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز پرویزخان به مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه و همچنین خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
پرویزخان یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار کشور همسایه دارد و بیش از 54 درصد حجم کالاهای صادراتی کشورمان به عراق از طریق این مرز انجام می شود.
قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.