جشن انارانه امسال در 9 شهر و روستای شهرستان پاوه شامل شهر باینگان و روستاهای هجیج، داریان، شرکان، خانقاه، نُسمه، ساتیاری، دودان و زردوئی در مدت 9 روز برگزار شد که استقبال بسیاری از این برنامه ها شد و می تواند به عنوان یک ظرفیت بزرگ گردشگری مورد نظر تصمیم گیران قرار گیرد.
انار منطقه اورامانات بخصوص شهرستان پاوه در منطقه غرب کشور مشهور است و به گفته مدیر جهاد کشاورزی پاوه امسال سه هزار تن انار به ارزش ریالی بیش از 40 میلیارد ریال در این شهرستان تولید می شود.
منطقه اورامانات در استان کرمانشاه به دلیل جاذبه های بکر و طبیعی، مناظر دلنواز، وجود سد بزرگ داریان، کوه های مرتفع و فرهنگ اصیل مردمان این دیار یکی از نقاط دیدنی کشور محسوب می شود که در صورت توجه ویژه به آن می تواند یک نقطه ویژه گردشگری در غرب کشور باشد.
جشنواره هایی مانند انار هم که در سال های اخیر توسط فعالان فرهنگی و اجتماعی و بخش خصوصی برگزار می شود توانسته در معرفی این منطقه بکر و زیبا موثر باشد و در صورت حمایت های بیشتر دستگاه های دولتی می توان گردشگران خارجی را نیز برای حضور در این جشنواره ها دعوت کرد.
استفاده از پوشش زیبای کُردی که خود جاذبه ای بسیار زیبا و تاثیرگذار در جذب گردشگر است یکی از ظرفیت های مهم منطقه اورامانات به شمار می رود که در طول برگزاری جشنواره انارانه در این منطقه چشم نوازی می کرد.
برگزاری برنامه های فرهنگی از جمله موسیقی، دف نوازی، قرائت شعر، پخت و عرضه انواع نان، دسر و غذاهای محلی هم از دیگر برنامه های زیبا در برگزاری جشنواره انارانه امسال در این منطقه بود.
انار که از آن به عنوان میوه بهشتی یاد می کنند منبع بسیاری از مشتقات دیگر از جمله رب و شربت است که در جشنواره ها عرضه و مورد استقبال مردم قرار گرفت.
گنجاندن جشنواره انار در تقویم گردشگری کشور و معرفی آن از سوی دفاتر گردشگری به تورهای خارجی می تواند در رونق گردشگری منطقه اورامانات بسیار تاثیرگذار باشد.
مشارکت خودجوش مردم در برنامه های فرهنگی و اجتماعی یک ظرفیت خوب در منطقه اورامانات است که می توان این علاقه مندی و مشارکت مردمی را در قالب سازمان های مردم نهاد سازماندهی کرد.
مسئولان استان کرمانشاه یکی از راه های توسعه منطقه اورامانات را گردشگری تعریف کرده اند و برای تحقق این هدف نیاز به همکاری و همراهی هرچه بیشتر دستگاه های خدمات رسان است.
تجمیع این جشنواره در یک روستا، فراهم کردن زمینه حضور گردشگرانی از داخل و خارج از کشور، دعوت از رسانه ها برای پوشش برنامه، در نظر گرفتن مکان اقامت دعوت شوندگان، اختصاص ردیف بودجه سالانه به این جشنواره در ردیف اعتبارات سازمان میراث فرهنگی، ایجاد نمایشگاه و فروشگاه دائمی برای برخی از محصولات دامی، باغی و غذایی در طول سال می تواند به رونق هرچه بیشتر گردشگری در این منطقه کمک کند.
سازمان میراث فرهنگی در 2 سال اخیر مجوز فعالیت 2 اقامتگاه بوم گردی را در روستاهای ساتیاری و نُسمه شهرستان پاوه صادر کرده که این اقامتگاه ها توانسته اند در جذب گردشگر خوب عمل کنند اما برای فعالیت بیشتر نیاز به حمایت های مادی و معنوی مسئولان دارند.
تمرکز بر حوزه گردشگری در منطقه اورامانات و اختصاص بودجه های جهشی به منظور ایجاد و تقویت زیرساخت های حوزه گردشگری می تواند سرمایه گذاری مطمئنی در راستای رونق گردشگری دراین منطقه باشد.
توسعه، بهسازی و نوسازی راه های منطقه اورامانات یکی از نیازهای جدی این منطقه در راستای رونق گردشگری است که جا دارد دستگاه های ذیربط در این بخش سرمایه گذاری کنند.
شهرستان پاوه با 61 هزار نفر جمعیت در 130 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده و 655 هکتار باغ دارد.
**خبرنگار ایرنا در کرمانشاه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.