هوشنگ خندان روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از طرح های در دست اجرا برای آماده سازی مرز رسمی خسروی جهت تردد زائران اربعین حسینی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: باید با بسیج امکانات و بهره گیری مطلوب از ظرفیت های موجود، زمینه رفت و آمد مناسب برای زائران اربعین حسینی را در مرز رسمی خسروی فراهم کنیم.
وی اظهار کرد: در سال های اخیر امکاناتی را در مرزهای مهران و شلمچه برای تردد زائران به عتبات عالیات در ایام اربعین فراهم کردیم و امسال قرار است با ایجاد زیرساخت ها و امکانات جدید، شاهد تردد زائران از مرز رسمی خسروی باشیم.
وی گفت: مقدمات لازم برای ایجاد زیرساخت های لازم در مرز خسروی در دست انجام است که تا زمان اربعین و تردد زائران به بهره برداری می رسد.
وی هدف از بازدید از پایانه بین المللی مسافری مستقر در مرز خسروی را روند اجرای طرح ها ، بررسی کاستی ها و مشکلات موجود برای ایجاد هماهنگی ها لازم برای رفع آن ذکر کرد.
وی گفت: تامین نیازمند های لازم در بحث تردد زائران اربعین از سوی دستگاه ها ، استانداری ، ارتش ، بسیج ، سپاه و سایر ادارات در دست اقدام است و امید است بتوانیم خدمات شایسته ای را به زائران اربعین حسینی ارائه دهیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه نیز در سخنانی، مهم ترین مساله در بحث اربعین را آماده سازی مسیر عبور زائران، ایجاد توقف گاه ها و محل های اسکان تا زمان خروج زائران از مرز رسمی و بین المللی خسروی عنوان کرد.
مجتبی نیک کردار افزود: مرمت و بهسازی مسیر بزرگراه کربلا تا شهرستان سرپل ذهاب تا شهریور تکمیل و به بهره برداری می رسد و با رفع یک نقطه ترافیکی در یکی از بلوارهای شهر سرپل ذهاب، مشکل ترافیک در این منطقه نیز رفع می شود.
وی با بیان این که در قصرشیرین احداث توقفگاه ها خودرو با مسئولیت شهرداری و سازمان زندان ها در دست احداث است، اضافه کرد که در شهرک صنعتی این شهر نیز احداث توقفگاه به مساحت 80 هکتار برای پارک خودروهای شخصی به عنوان یک توقف گاه اصلی در حال آماده سازی است.
وی گفت: علاوه بر این در مرز خسروی نیز یک توقفگاه برای اتوبوس های مربوط به جا به جایی زائران از قصرشیرین تا خسروی نیز در دست احداث و آماده سازی است.
معاون استاندار کرمانشاه ، ظرفیت توقفگاه ها را در مجموع برای 50 هزار خودروی شخصی سواری بیان کرد و گفت: همچنین 60 گیت ورود و خروج مسافر در مرز رسمی خسروی نیز برای زایران پیش بینی شده است.
نیک کردار ادامه داد: احداث چند دور برگردان، میدان گاهی و یک قسمت از آسفالت جاده قصرشیرین نیز در حال انجام است و از نظر حمل و نقلی نیز با مدیران پلیس راه و راهنمایی و رانندگی، هماهنگی های لازم برای جلوگیری از ایجاد مشکل ترافیکی انجام شده است.
وی گفت: برای ایجاد سرویس های بهداشتی در مکان های پرجمعیت، آماده سازی بوستان های محلی برای ایجاد موکب و استراحتگاه های موقت، با هلال احمر، ارتش و سپاه هماهنگی های لازم صورت گرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد با تلاش های صورت گرفته، خدمات مطلوبی به زائرانی که از مرز خسروی به عتبات عالیات مشرف می شوند، ارائه شود.
هوشنگ خندان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و محمدجواد آذر جهرمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، به همراه معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه و جعفر همتی جانشین استاندار در ستاد اربعین استان به همراه جمعی از مسئولان و فرماندهان نیروهای مسلح از مرز خسروی بازدید کردند.
با پیگیری مسئولان استان کرمانشاه، با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده ولی به دلیل مسایل امنیتی داخل عراق، این مرز به روی زوار ایرانی بسته است.
مرز رسمی خسروی هفدهم خرداد سال 92 به دنبال وقوع حادثه تروریستی در مسیر تردد زوار ایرانی در آن سوی مرز که به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زایر ایرانی منجر شد، مسدود شده است.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80ساخته شده تا زایران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت کنند.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار: نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.