پرواز حجت الاسلام حسن روحانی و هیات دولت یازدهم صبح روز یکشنبه 27 تیر ماه 95 در فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی شهر کرمانشاه به زمین نشست.
حدود یک ساعت بعد، رییس جمهوری به ورزشگاه آزادی، محل دیدار مردمی رسید و تا از ارمغان سفرش برای کرمانشاهی ها بگوید.

** اشتغالزایی 90 هزار نفری
رییس جمهوری از اختصاص 48 هزار میلیارد ریال اعتبار برای مهار آب های مرزی کرمانشاه خبر داد و گفت: این طرح های آبی در سال 96 افتتاح می شوند و استان کرمانشاه در سال 97 چهره جدیدی به خود خواهد دید.
به گفته حجت الاسلام روحانی 'بهره برداری از همه طرح های آبی استان کرمانشاه، در مجموع 90 هزار شغل در استان ایجاد و مشکل حاد بیکاری استان را برطرف می کند.'
رییس جمهوری همچنین وعده کرد که با وجود تمام مشکلات، قادر هستیم مشکل ریزگردها را حل و فصل کنیم و مردم را به شرایط مناسب زندگی برگردانیم.
رسیدن قطار به کرمانشاه تا پایان دولت یازدهم، کمک به توسعه پالایشگاه و پتروشیمی کرمانشاه و توسعه گازرسانی به روستاها از دیگر وعده های رییس جمهوری در ورزشگاه آزادی بود.
تصویب قصرشیرین به عنوان منطقه آزاد دیگر قول روحانی بود که هفت ماه بعد یعنی 24 بهمن عملی شد و به تصویب هیات دولت رسید.
دکتر روحانی در نشست خبری پایان سفر هم وعده 'آغاز ساخت راه آهن کرمانشاه به خسروی' را داد و همچنین استاندار کرمانشاه را مامور کرد تا با برگزاری نشست ها و جلسات تخصصی با کمک دولت مشکل بیکاری این استان را در '2 سه سال آینده' به میانگین کشوری برساند.
در مجموع به گفته رییس جمهوری در سفر هیات دولت به استان کرمانشاه 45 طرح و پروژه با 9 هزار و 980 میلیارد ریال به تصویب دولت رسید که در سال های 95 و 96 اجرایی و عملیاتی می شود.
البته آنچنان که استاندار کرمانشاه اعلام کرده، مجموع اعتبارات سفر رئیس جمهوری 12 هزار میلیارد ریال است.

** آخرین وضعیت پیشرفت طرح ها به روایت استاندار
استاندار کرمانشاه دوم اسفند گفت که '60 درصد از اعتبارات سفر هیات دولت' در سال 95 و بقیه در سال 96 تخصیص می یابد.
اسدالله رازانی در نشست بررسی مصوبات سفر رییس جمهوری افزود: اعتبارات امسال نیز تا پایان سال مالی جاری (پایان تیر ماه سال 96) هزینه می شود و باقی مانده اعتبارات نیز در سال 96 جذب خواهند شد.
وی گفت: در مجموع تاکنون 75 درصد از کارهای مربوط به روند اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهوری با موفقیت انجام شده و کارهای باقی مانده نیز با جدیت دنبال می شود.

** تخصیص کل اعتبارات تا پایان دولت
رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه هم با تایید سخنان استاندار گفت: تا آخر امسال 6 هزار و 880 میلیارد ریال از اعتبارات سفر رییس جمهوری به استان تخصیص می یابد.
طهمورث الیاسی بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود پنج هزار میلیارد ریال دیگر هم در اوایل سال 96 اختصاص می یابد.
آنچنان که الیاسی گفت، حدود 75 درصد از طرح های مصوب سفر رییس جمهوری محقق و اجرایی شده است.

** با جدیت پیگیریم
استاندار کرمانشاه گفت که آخرین وضعیت پیشرفت پروژه های سفر رئیس جمهوری به کرمانشاه با حضور همه دستگاه های ذی ربط در نشست های ماهانه بررسی می شود و تا به سرانجام رسیدن تمامی طرح ها ادامه دارد.
به گفته رازانی 'برخی از دستگاه ها مانند دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه عملکرد خوبی داشته اند و علاوه بر دریافت ابلاغ و تخصیص اعتبار، پروژه های خود را مدت هاست آغاز کرده و هم اکنون در مراحل پایانی اجرا قرار دارند.'
او اظهار کرد که عملکرد برخی دستگاه ها نیز متوسط ارزیابی می شود و می بایست در ماه های باقی مانده تا پایان سال پیگیری های جدی تری داشته باشند؛ برخی دستگاه ها نیز به دلیل تغییرات مدیریتی کمی از روند کارها عقب تر هستند که در نشست امروز برای جبران این فاصله زمانی برنامه ریزی های لازم صورت گرفت.

** کندی اجرای طرح ها به دلیل کمبود اعتبار
گرچه استاندار کرمانشاه دوم اسفند از پیشرفت 75 درصدی طرح های مصوب سفر رییس جمهوری خبر داد اما روز سوم اسفند گفت که 'اصلی ترین دلیل کندی اجرای طرح های استان کمبود منابع و اعتبار است'.
او افزود: سهم هزینه های جاری دولت در گذشته به دلیل درآمد بیشتر و جمعیت کمتر، 35 درصد و هزینه های عمرانی 65 درصد بود اما این روند امروز برعکس شده است.
رازانی اظهار کرد: با بالا رفتن هزینه های جاری دولت، سهم پروژه های عمرانی نیز کمتر شده است که همین موضوع دلیل اصلی روند کند اجرای پروژه های عمرانی در کشور است.
او قوانین دست و پا گیر سازمان های محیط زیست و میراث فرهنگی را نیز از دیگر عوامل کندی اجرای برخی از طرح ها عنوان کرد.
موضوع کمبود اعتبارات استان کرمانشاه پیش تر هم مورد تایید معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته بود.
محمدباقر نوبخت آذر 95 در کرمانشاه گفت: در 2 سه سال گذشته درآمدهای نفتی کشور به پایین ترین میزان خود رسید و همین باعث شد نتوانیم به برخی تعهدات مالی در قبال استان های کشور که در سفر استانی آقای رییس جمهور ایجاد شده بود، عمل کنیم.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.