مصطفی اکبری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کم تحرکی سوخت و ساز کالری در بدن را کاهش می‌دهد و در نتیجه تجمع کالری ها به چربی در بدن تبدیل می شود و این چربی ها به نوبه خود باعث افزایش کلسترول در خون و پیش زمینه بیماری های سکته ای در افراد را فراهم می کند.

 این متخصص آسیب های ورزشی همچنین تحرک نداشتن را باعث کاهش ترشح هورمون های بدن دانست و گفت: در طول روز کم تحرکی گاها فعالیت هورمون ها را در بدن آنقدر ضعیف  می کند، که باعث مشکل روحی و روانی مانند افسردگی، پرخاشگری و کسلی در فرد می شود.

پزشک ورزشی سابق تیم های ملی کشتی و فوتبال جوانان کشور، دوران قرنطیه اجباری ناشی از بیماری کرونا را به افراد توصیه کرد و گفت: افراد از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کردنی خودداری کنند و به تغذیه های کم چرپ روی بیاورند، در صبحانه و عصرانه که بیشتر مصرف چای در آنها مشاهده می شود، در کنار نوشیدن چای توت خشک و کشمش مصرف کنند، زیرا مصرف قند و شیرینی پاشنه آشیل افزایش کالری و تجمع چربی ها در بدن است.

اکبری، ورزش کردن را عامل اصلی افزایش حجم اکسیژن در خون و در نتیجه تقویت دیواره های سیستم عروقی بدن، تقویت سیستم ریوی بدن و افزایش گردش خون دانست و گفت: مجموع این عملکرد ها باعث تقویت کل سیستم ایمنی بدن فرد و محافظت از او در مقابل بیماری ها بخصوص بیماری هایی مانند سرما خوردگی، آنفلوآنزا و حتی کرونا می شود.

او ورزش را دارویی قوی برای افراد در مقابل بیماری، چه در مرحله پیشگیری، درمان و بازتوانی و ریکاوری دانست و گفت: با ورزش سیستم ایمنی بدن در مقابل خیلی از بیماری ها محافظت می‌شود و از خیلی بیماری ها که باعث بستری شدن افراد می شود مانند کرونا جلوگیری می کند.

 افراد حدقل ۲۰ دقیقه ورزش خانگی داشته باشند 

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود به افراد توصیه کرد؛ یک ساعت برای ورزش روزانه خود برنامه ریزی کنند و اگر توان یا وقت کافی ندارند در ۲ وقت ۲۰ دقیقه ای در طول روز، صبح و عصر به ورزش اختصاص دهند. 

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه اضافه کرد: افراد برنامه ورزشی خود را ۲ ساعت بعد از خوردن غذا یا قبل از صبحانه شروع کنند و در پنج دقیقه اول حتما حرکات نرمشی و کششی انجام دهند، سپس بسته به توان، سن و سال و امکانات ورزشی که در منزل و فضای بسته در اختیار دارند به ورزش های قدرتی، سرعتی مانند پروانه و دو که تمام مفاصل بدن را درگیر می کند، بپردازند و در پایان ورزش باز حرکات کششی برای سرد کردن بدن را فراموش نکنند.

این پزشک و متخصص آسیب های ورزشی همچنین  به افراد توصیه کرد ورزش را در کنار اعضای خانواده و با مشارکت هم انجام دهند.

اکبری همچنین به ورزشکاران حرفه ای که از توان کافی برخوردارند توصیه کرد برنامه ورزشی خود را با قدرت یک روز در میان ادامه دهند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.