بی شک می توان از پژوهش و تحقیق به عنوان یکی از سرچشمه های تولید یاد کرد، تولیدی که تلاش برای ارتقا و جهش آن، در قالب شعار سال به یکی از مهم ترین تاکیدات رهبری در سال جدید تبدیل شده که نقش پژوهش و تاثیر بالای آن برای تحقق این هدف غیرقابل انکار است.

پژوهش همواره در جامعه ما از ارزش و مقام ویژه ای برخوردار است و هم اکنون تولید دانش بنیان، الگوی تولید عصر کنونی است و یکی از مهم ترین راه های جهش تولید، تحقیق و پژوهش است و مسایلی که به این موضوع مرتبط می شوند اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است.

کسب اقتدار علمی و تلاش برای جهش تولید از طریق تحقیق و پژوهش، نیازمند تلاش شبانه روزی و در سایه تلاش برای تغییراتی است که سال‌ها وجود آن مانع از پیوند مدام دانشگاه و صنعت و در نتیجه تولید ثروت شده است.

شرکت های دانش بنیان یکی از ظرفیت‌های بالنده و موثر در کرمانشاه است که می‌تواند براساس نیازهای داخلی، نقش مهمی در جهش تولید داشته باشد، نباید اجازه داد مقوله پژوهش در کشور و استان منزوی شود، اعتبارات پژوهشی در استان متمدن کرمانشاه باید متناسب با نیازهای این بخش باشد و بنابر تاکیدات همیشگی پژوهشگران و صنعتگران، باید برای پرکردن خلاء دانشگاه و دستگاه های اجرایی تدبیری در نظر گرفته شود.

پژوهش های دانشگاهی زمانی به پیشرفت و جهش تولید در کشور کمک می کنند که علاوه بر بنیادی بودن، دانش تخصصی خود را در تولیدات صنعتی به کار گیرند، پژوهش ها باید تقاضامحور باشند و بتوانند براساس نیازهای منطقه مشکلی از مشکلات مردم را رفع کنند و در عمل اجرایی باشند.

آنچه که به عقیده اکثر پژوهشگران استان اولویت دارد این است که صنعت همان بستر واقعی ارتباط دهنده پژوهش و اقتصاد است و تحقیق در سایه رقابت پیشرفت می کند و اگر یک نظام اقتصادی و صنعتی برپایه انحصار و عدم رقابت شکل گیرد نمی توان انتظار بهره گیری از یافته های دانشگاهی را داشت.

از سوی دیگر پژوهش نیز باید پتانسیل تجاری شدن را داشته و بازارپسند باشد چراکه پژوهش کاربردی، حلال مشکلات می شود؛ می توان از نوع سیاست گذاری پژوهش در دانشگاه ها، نظام های تشویقی پژوهشی، و زیرساخت های حمایتی از پژوهشگران و نحوه ارزیابی نتایج پژوهش به عنوان بخشی از چالش های مهم در توسعه فناوری و عدم تجاری سازی محصولات یاد کرد.

در سال های اخیر سیاست های کلان وزارتی و سیاست های مدیریت ارشد استان و دانشگاه ها به سمت و سویی بوده تا صرفا از پژوهش محض و پژوهش در مرزهای دانش تنها به عنوان هدف نهایی قلمداد نشود و همواره تلاش می شود تا دانشگاه از پژوهش های بنیادی به سمت پژوهش های کاربردی حرکت کند.

یافته‌های علمی و پژوهشی در صنعت در کاهش هزینه‌های فعالیت‌های تولیدی نقش دارد و بدیهی است که شتاب علمی و پژوهشی، رفع موانع تولید، حمایت مالی از طرح های پژوهش های کاربردی و استفاده از ظرفیت بزرگ جوانان و پژوهشگران نخبه و توانمند، یاری رسان کشور و استان برای تحقق هرچه زودتر شعار سال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.