عصر دیروز شنبه که برای انجام یک کار ضروری به بیرون از منزل رفتم به یکباره شاهد حضور شمار زیادی از مردم در خیابان ها بودم، با اینکه بازار و واحدهای صنفی غیرضروری تعطیل بود و شرایط با هفته قبل هیچ تغییری نکرده بود اما جای سوال است که چرا برخی از مردم در خیابان ها به راحتی و به صورت گروهی قدم می زنند.

حضور افراد در خیابان برایم جالب بود آن هم به صورت چند نفری، پرسه زدن در خیابان هایی که واحدهای صنفی آن همگی تعطیل بودند و به تعداد انگشتان دست تنها چند مغازه میوه فروشی، داروخانه و یا سوپرمارکت های عرضه اقلام ضروری فعالیت داشتند.

جالب تر اینکه شماری از مردم نیز با همراه داشتن کودکان خود در بوستان ها برای پیاده روی و گردش آمده بودند و حتی ساده ترین نکات را که زدن ماسک و دستکش برای خود و فرزندانشان بود رعایت نکرده بودند، زمانی که ستاد ملی کرونا دایم از پیک دوم این بیماری ویروسی و سرایت بالای آن ابراز نگرانی می کند و طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز تا ۲۰ فروردین ماه تمدید شده، چرا برخی مردم به فکر سلامت خود و دیگران نیستند.

در شرایطی که همه مسوولان و پزشکان و تمامی دستگاه های مختلف اجرایی و نهادهای نظامی دغدغه مردم را دارند و برای مقابله با ویروس کرونا دست به کار شده اند چرا عده ای از مردم سهل انگاری کرده و با بی توجهی به هشدارها تلاش های انجام شده را بی نتیجه می گذارند، آن هم درست زمانی که باید شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

تجمع های چند نفری جوانان و حضور خانوادگی برخی افراد در بوستان ها و سرو چای و تنقلات و ورزش در شرایطی که همه جا ویروس مرگبار کرونا بی رحمانه منتظر حمله به دستگاه تنفسی انسان هاست آیا جزء به استقبال مرگ رفتن تعبیر دیگری دارد؟

سخنم با برخی از افرادی است که روز گذشته در جای جای ایران اسلامی همانند قصرشیرین، با بیرون بردن کودکانشان به خیابان ها و بوستان ها در واقع کودک آزاری کردند زیرا که کودکان تعبیر درستی از مرگ و زندگی ندارند و بزرگترهایشان را سپر سلامتی خود می دانند و  در این شرایط به همراه بردن کودکان به بیرون از منزل و بوستان، آیا بازی با مرگ و زندگی آن ها نیست؟

بیشتر ما افراد فکر می کنیم که مرگ تنها برای همسایه است و شاید هنوز باورمان نشده که ویروس مرگبار کرونا در یک ماه گذشته جان چقدر از عزیزان خانواده های دیگر را گرفته و شمار زیادی از هم وطنانمان و حتی دیگر انسان ها در پهنای کره خاکی را عزادار و سوگوار و اقتصاد کشورها را زمین گیر کرده است اما بازهم بی توجه به هشدارها هر زمان که دلمان بخواهد بدون حتی رعایت کوچگترین نکات بهداشتی به خیابان ها می رویم و اگر اتفاقی برای خودمان و یک هر یک از اعضای خانواده مان افتاد، آن وقت است که زمین و زمان را مقصر جلوه داده و خودمان را عاری از هرگونه خطا و اشتباه می بینیم.

اکنون در استان کرمانشاه نیز همانند دیگر استان ها مسوولان و ستاد کرونا و تمامی دستگاه های مختلف درگیر مبارزه با این ویروس مرگبار هستند و در حالی که مسوولان و کادر درمان با تلاش شبانه روزی دغدغه سلامت مردم را دارند چرا عده ای بی فکر بدون توجه به هشدارها با سلامت خود که هیچ بلکه سلامت دیگر افراد جامعه بازی می کنند.

عده ای نیز خستگی از ماندن در خانه و یا آب و هوای خوب را دلیل حضور فرزندانشان به همراه خود برای دوچرخه سواری و یا پیاده روی در پارک عنوان کردند اما این به دور از انصاف است، قدری تامل کنیم که در خانه ماندن بیشتر خستگی می آورد یا دست و پنجه نرم کردن با مرگ و یا تلاش شبانه روزی پرستاران و پزشکان که برای نجات جان بیمارانی که گرفتار کووید ۱۹ شده اند.

همین جا از تمامی افرادی که فکر می کنند با تمام شدن تعطیلات نوروز ۹۹، بحران کرونا نیز تمام شده عاجزانه درخواست داریم برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در منازل خود بمانند تا شاهد ریشه کنی این ویروس مرگبار از جای جای ایران اسلامی باشیم و تنها زمانی این بحران پایان می یابد که افراد تا زمانی که مسوولان هشدار می دهند در منازلشان بمانند و این گونه سلامتی خود و خانواده هایشان را به خطر نیندازند.

مردم به فاصله گذاری اجتماعی احترام بگذارند 

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: از مردم می خواهیم که به طرح فاصله گذاری اجتماعی احترام بگذارند و از حضور در خیابان ها، معابر و بوستان ها خودداری کنند و در منازل خود بمانند تا شاهد قطع زنجیره انتقال بیماری ویروسی کرونا باشیم.

دکتر رضا منصوری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با ابراز  گلایه از بی توجهی برخی مردم به رعایت موازین بهداشتی و حضور در خیابان ها افزود: بوستان ها و اماکن عمومی تعطیل و حضور مردم در این مکان ها ممنوع است.

وی اظهار داشت: تنها راه مقابله با ویروس کرونا ارتقای سطح آگاهی مردم و رعایت مراقبت های بهداشتی از سوی افراد  و ماندن در منزل است و مردم در صورت ابتلا به بیماری های سرماخوردگی و آنفلوآنزا در منزل مانده و تا بهبودی کامل استراحت کنند و درصورت تشدید بیماری به مراکز درمانی و پزشک مراجعه کنند.  

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: ۱۰۰ درصد مردم این شهرستان از طریق سامانه ۴۰۳۰ در طرح غربالگری کرونا، پایش شده‌اند و  تاکنون تنها یک مورد مثبت ابتلا به کرونا داشته ایم.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد آن ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.