دکتر «قباد محمدی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا مصرف ضدعفونی کننده‌ها برپایه الکل در کشور ما ۱۰ برابر شده است، افزود: با انتشار ویروس کرونا در کشور شاهد رواج مصرف بیش از حد الکل و محلول‌های ضدعفونی بر پایه الکل هستیم که این محلول‌ها دارای حدود ۸۰ درصد الکل در ترکیبات خود هستند.

وی اظهارداشت: وقتی الکل به عنوان ضدعفونی کننده سطوح و بخصوص دست استفاده می‌شود موجب بروز مشکلاتی از قبیل آلودگی‌های زیست محیطی، ایجاد مقاومت میکروبی و در برخی موارد مقاومت ویروسی می‌شود و حتی می‌تواند باعث ایجاد جهش ژنتیکی شود و ویروس‌ها و میکروب‌های جدیدی ایجاد کند.

به گفته وی در بسیاری از کشورها برنامه‌هایی برای کاهش مصرف یکسری از کالاها مانند دارو دارند و الکل نیز یکی از این موارد است. در واقع این یک سیاست کلی در کشورهای پیشرفته است که مصرف دارو را به حداقل برسانند و در این کشورها الکل و محلول های ضدعفونی برپایه الکل یک ماده تحت کنترل بوده و دارو محسوب می‌شود. 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما با شیوع ویروس کرونا و به دلیل فرهنگ غلط استفاده از ضدعفونی کننده ها بر پایه الکل، بیش از ۳۰۰ نفر در تمامی استان ها جان خود را از دست داده اند.

محمدی گفت: طبق آزمایش های انجام شده در آزمایشگاه کنترل غذا و  دارو معاونت غذا و دارو بر روی محلول های ضدعفونی جمع آوری شده از سطح عرضه، متاسفانه بسیاری از نمونه ها دارای ناخالصی هایی از قبیل متانول و تولوئن بودند که این مواد بسیار خطرناک و سرطانزا هستند.

وی تاکید کرد: مردم در صورت نیاز به استفاده از محلول‌های ضدعفونی برپایه الکل باید آن را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: با شناسایی ۲۳ بیمار جدید، تعداد مبتلایان به کرونا در استان کرمانشاه به ۲۶۸ نفر افزایش یافت که متاسفاته از این تعداد، ۳۰ نفر فوت شدند.

«محمدابراهیم شکیبا» افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا به استان تا امروز هزار و ۲۸۹ نفر بستری شدند که از این تعداد هزار و ۱۲۴ نفر ترخیص شده و ۱۳۵ نفر نیز اکنون در بیمارستان های استان بستری می باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.