مرزنشینان قصرشیرین ساکنان غربی ترین نقطه ایران اسلامی در نزدیکترین نقطه صفر مرزی به کربلای معلا که از دیرباز مهمان نوازیشان شهره عام و خاص است و همواره پذیرای مسافران و زائران اباعبدالله الحسین بوده اند این روزها به دلیل شیوع و سرایت ویروس کرونا با یک عذرخواهی و با کنار گذاشتن رودربایستی و تعارف از باز نکردن درهای منازلشان به روی مهمانان نوروز سخن گفتند و دلیل آن را نیز ارزش نهادن به سلامت خود و اهمیت دادن به سلامت دیگران عنوان می کنند.

 این مرزنشینان در ادامه مشارکت مردم را در خانه نشینی بزرگترین راه مقابله با بحران کرونا و قطع زنجیره انتقال این ویروس دانستند و گفتند که برای شکست این ویروس منحوس همه باید دست به دست هم بدهیم و با رعایت بهداشت فردی و عمل به توصیه پزشکان و مسوولان بتوانیم برای حفظ جان خود و دیگر اعضای خانواده تلاش کنیم.

این مرزنشینان اگرچه از دیرباز به سخت کوشی عادت دارند اما این بار بعد از پشت سر گذاشتن بحران های قبلی مانند جنگ، آوارگی، سیل و زلزله این بار از اهتمام خود برای ششکست ویروس منحوس کرونا سخن گفتند و عید دیدنی امسال را به تبریکات تلفنی و تصویری و دید و بازدید در فضای مجازی و تشکیل کانال های خانوادگی برای گپ و گفت و دورهمی و شب نشینی و گذراندن تعطیلات در خانه بسنده می کنند.

زهرا خانم یک مادر خانه دار قصرشیرینی است که می گوید خانواده ام در تهران سکونت دارند و امسال قرار بود که عید به رسم هرساله به قصرشیرین بیایند چون بهار قصرشیرین زودتر از همه جا فرا می رسد اما امسال در شرایطی که کشورمان درگیر کروناست و با این بحران دست و پنجه نرم می کند به خانواده ام گفته ام که تهران بمانند و برای سلامت خود و همچنین ما سفرشان را به بعد از شکست کرونا موکول کنند.

محمد امیری دیگر شهروند قصرشیرینی گفت: با عرض پوزش از تمام هم وطنان و فامیل ها و دوستان و آشنایان امسال عید درمان را به روی هیچ کس حتی عزیزترین و نزدیکترین اعضای خانواده باز نمی کنم و دلیل آن اهمیتی است که به سلامت خود و دیگران می دهم و ما یک کانال تلگرامی خانوادگی تشکیل داده ایم که همان جا اعلام کرده ام از پذیرش مهمانان معذورم و شب ها بیشتر وقتمان را در این کانال سپری می کنیم.

این شهروند مرزنشین گفت: در این کانال همه چیز داریم از قرار دادن عکس های قدیمی خانوادگی، از گفتن شعر و داستان و از دادن آموزش و قراردادن اخبار مربوط به کرونا، خلاصه بخشی را به فرستادن صدای فرزندانمان نیز اختصاص داده ایم و خلاصه شب های شادی را این گونه در کنار یکدیگر سپری می کنیم.

دیگر شهروند قصرشیرینی که یک مغازه دار است، گفت: من در بازارچه شاه عباسی مغازه دارم و اکنون چند روزی است که این مکان که همیشه یکی از پرترددترین نقاط شهر بوده تعطیل شده و این گونه سهم خود را برای مقابله با این بحران ادا کرده ام همچنین اعلام کرده ام که به رسم هرساله بعد از شکست بحرران پذیرای مهمانان و دوستان از دیگر شهرها هستم.

شهروند دیگر که ۲ عدد نان در دست دارد و خود را زهرا خانم معرفی می کند، گفت: من و همسرم در خانه تنهاییم و همیشه این موقع سال فرزندانم از دیگر شهرها برای دیدنمان می آمدند اما امسال به آن ها گفته ایم که می خواهیم یک عید عاشقانه ۲ نفری را سپری کنیم و به زمانی برمی گردیم که فرزند نداشتیم و این را برای دلخوشی فرزندانم گفته ام که بار سفرشان را نبندند و راهی قصرشیرین نشوند که هم سلامت خودشان و هم سلامت ما را به خطر بیندازند.

مررزنشینان قصرشیرین همچنین سهم خود را در مقابله با بحران کرونا را به اشکال دیگری از جمله مشارکت در ضدعفونی و گندزدایی محله ها، بخشیدن اجاره بهای منازل و مغازه ها از سوی تعدادی از موجران به مستاجران، تهیه اقلام اساسی و توزیع بین نیازمندان، دعوت یکدیگر به خانه نشینی و پرهیز از ترددهای غیرضرور در سطح شهر و خیابان ها و معابر، توصیه یکدیگر به حفظ آرامش و دنبال کردن اخبار کرونا از منابع موثق خبری و پرهیز ایجاد اضطراب و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی ادا می کنند و این گونه همگام با مسوولان و مردم ایران اسلامی تا شکست کامل بحرران کرونا پای کارند.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکنون ۱۰۲ نفر در این استان به کرونا مبتلا شده اند که ۱۰ نفر از آنان جان خود را از دست دادند.
از ابتدای شناسایی ویروس کرونا تاکنون ۱۲ هزار ۷۲۹ و نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که در مجموع ۵۱۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و چهار هزار و ۳۳۹ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند.
ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار و با گسترش به اکثر کشورها به یک بحران جهانی تبدیل شده است.  

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.