«لاله مظفری» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ﻣﺘـﺎﻧﻮل ﻣـﺎﻳﻌﻲ روﺷـﻦ، ﺑﻲ‌بو، بی‌رﻧﮓ و به ﺷﺪت سمی است و طعمی ﻣﺸﺎﺑﻪ اﺗﺎﻧﻮل دارد، افزود: ﻣﺘـﺎﻧﻮل به عنوان یک جزء در بسیاری از ﻣﺤﺼـﻮﻻت ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺿﺪﻳﺦ، ﭘﺎک ﻛﻨﻨﺪه رﻧﮓ، ﺷﻴﺸﻪ ﺷﻮی اﺗﻮﻣﺒﻴـﻞ و ﻧﻴﺰ ﺑﻨﺰﻳﻦ ﻳﺎﻓـﺖ ﻣـی شود.

وی اظهار داشت: ﻣﺴــﻤﻮﻣﻴﺖ ﺣﺎد ﺑﺎ ﻣﺘﺎﻧﻮل ﭘـﺲ از ﺑﻠﻊ ﺗﺼﺎدفی ﻳﺎ ﺧﻮدﻛﺸﻲ ﺑﺎ ﺣﻼل‌ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﻲ، ﺿﺪﻳﺦ ﻳﺎ ﮔﺎﻫﻲ اوﻗﺎت ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺷﺮب ﻣﺸـﺮوﺑﺎت اﻟﻜﻠﻲ ﺗﻘﻠﺒﻲ اﻳﺠﺎد ﻣﻲ ﺷـﻮد و ﻣﺼﺮف آن ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ اﺳﻴﺪوز ﺷﺪﻳﺪ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﻚ و اﺧـﺘﻼﻻت ﺑـﺎﻟﻴﻨﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﻮری، اﺧﺘﻼل داﺋﻤﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻋﺼﺒﻲ و ﻣﺮگ ﺷﻮد.

وی تصریح کرد: ﻣﺘﺎﻧﻮل می ﺗﻮاﻧﺪ از ﻃﺮﻳﻖ ﭘﻮﺳﺖ، اﺳﺘﻨﺸـﺎق و اﺳـﺘﻌﻤﺎل ﺧﻮراﻛﻲ ﻣﺴﻤﻮﻣﻴﺖ اﻳﺠﺎد ﻛﻨﺪ ﻛــﻪ اﺳﺘﻌﻤﺎل ﺧــﻮراﻛﻲ ﺷﺎﻳﻊ ﺗﺮﻳﻦ راه ﻣﺴﻤﻮﻣﻴﺖ اﺳﺖ.

او، درد ﺷﻜﻢ، بی اﺷﺘﻬﺎﻳﻲ، ﺗﻬـﻮع و اﺳﺘﻔﺮاغ را از ﻋﻼﻳﻢ ﺷﺎﻳﻊ ﻣﺴﻤﻮﻣﻴﺖ دانست و گفت: ﺷـﺮوع ﻋﻼﻳـﻢ مسومیت ۱۲-۲۴ ً ﺳـﺎﻋﺖ ﺑﻌـﺪ از ﻣﺼـﺮف، آﻏـﺎز ﻣﻲ ﺷﻮد.

وی خاطرنشان ساخت: الکل متیلیک یا همان متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) است، به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت های شدید، کوری و مرگ همراه است. 

مظفری افزود: برخلاف اتانول که جذب پوستی از پوست سالم ندارد، میزان جذب پوستی متانول به ویژه در پوست های آسیب دیده بالا بوده و می تواند سبب بروز مسمومیت شود.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: امروزه مصرف الکل یکی از مهم تریم مسائل از نظر پزشکی و قانونی به شمار می آید به نحوی که مصرف آن یکی از عوامل مراجعه بیماران به اورژانس ها است.

مظفری افزود: با توجه به موارد ذکر شده، به هموطنان توصیه می شود به هیچ وجه از الکل متیلیک (متانول) و یا الکل صنعتی (که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول به همراه متانول می باشد)، برای ضد عفونی دست و پوست استفاده نکنند.

او خطاب به مردم توصیه کرد که اگر چنانچه قصد دارند از فرآورده های ضدعفونی بر پایه الکل استفاده کنند، تنها از محلول های آبی الکل اتیلیک (اتانول) و یا فرآورده‌های استاندارد حاوی الکل اتیلیک (اتانول) با غلظت مناسب دارای مجوزهای بهداشتی لازم و از مراکز معتبر مانند داروخانه ها خریداری و با رعایت اصول توصیه شده، استفاده کنند.

با شیوع ویروس کرونا در استان کرمانشاه میزان مصرف انواع الکل و مواد ضدعفونی کننده در میان مردم افزایش یافته است. 

به گزارش ایرنا، براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکنون ۱۱۵ نفر در این استان به کرونا مبتلا شده اند که ۱۰ نفر از آنان جان خود را از دست دادند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا استان کرمانشاه اعلام کرد تا امروز یکشنبه ۲۵ اسفند ۶۱۶ نفر براثر ابتلا به ویروس کرونا در استان بستری شدند که از این تعداد ۵۰۳ نفر ترخیص و ۱۰۳ نفر هنوز بستری هستند.

از ابتدای شناسایی ویروس کرونا تاکنون ۱۲ هزار ۷۲۹ و نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که در مجموع ۵۱۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و چهار هزار و ۳۳۹ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار و با گسترش به اکثر کشورها به یک بحران جهانی تبدیل شده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.