«علی‌مراد اکبری» روز سه‌شنبه در مراسم رونمایی از پنج محصول سالم گواهی شده زنان روستایی و تجلیل از مدیران عامل صندوق‌های اعتبارات خُرد زنان روستایی استان کرمانشاه در سرسرای اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان، به مقایسه وضعیت زمین‌های کشاورزی استان از نظر سیستم‌های آبیاری تحت فشار پرداخت و افزود: قبل از انقلاب ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز بود که اکنون این رقم به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار رسیده که یک میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.

او همچنین میزان شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی کشور قبل از انقلاب را از ۱۴۱ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: اکنون این رقم به یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار رسیده که ۶۰۰ هزار هکتار آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی خروجی این اقدامات دولت در بخش آب را منجر به افزایش راندمان دانست و توضیح داد که راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد رسیده و بیش از ۱۳ میلیارد مترمکعب آب در کشور صرفه‌جویی شده است.

به گفته او، میزان بهره‌وری آب از ۹۲۰ گرم بر مترمکعب به هزار و ۴۵۰ گرم رسیده و سالانه بین هفت تا هشت درصد به بهره‌وری کشور اضافه شده است.

کرمانشاه پیشتاز در حوزه آب و خاک

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود به پروژه سامانه گرمسیری و شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی غرب و شمال غرب کشور اشاره کرد و گفت: استان کرمانشاه یکی از استان‌های سرآمد در این پروژه است و در بخش آب و خاک نیز شاهد تلاش‌های بسیار خوبی در این استان بوده‌ایم.

اکبری اظهار داشت: استان کرمانشاه با ۶۳ هزار هکتار بعد از استان آذربایجان غربی با ۶۷ هزار هکتار، یکی از استان‌های پیشتاز در سامانه گرمسیری است.

وی با بیان اینکه ۱۱ هزار هکتار از مجموع سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه تامین آب شده است، گفت: قرار است این میزان به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با بیان اینکه ۵۲ هزار هکتار نیز در این پروژه با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است، افزود: از این میزان حدود ۵۰ هزار هکتار آن آماده بهره‌برداری است که به علت کمبود اعتبار وزارت نیرو نتوانسته منابع آبی آن را تامین کند و الان حدود ۱۵ هزار هکتار آن زیر بار رفته است.

وی همچنین با بیان اینکه ۸۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان کرمانشاه تحت آبیاری تحت فشار است، گفت: اکنون ۳۶ درصد زمین های کشاورزی استان کرمانشاه مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری است در حالیکه متوسط کشوری در این بخش ۲۴ درصد است و استان کرمانشاه ۱۲ درصد از متوسط کشور بالاتر است.

وی کرمانشاه را استانی با پتانسیل بالا دانست و گفت: متوسط بارندگی این استان ۴۵۰ میلی‌متر است و می توان از این ظرفیت در راستای توسعه استان استفاده کرد.

وی تاکید کرد که برای سامانه گرمسیری هم ما در وزارت جهاد کشاورزی و هم در استان کرمانشاه باید تلاش کنیم که یک طرح توسعه برای استان طراحی و تعریف کنیم و مطالعات فرابخشی در این زمینه داشته باشیم.

او اضافه کرد: در بحث تخصیص آب هنوز اعتقاد دارم که به استان کرمانشاه جفا شده چرا که در ابتدا حدود ۳۲ هزار هکتار برای توسعه منابع آبی استان آب تخصیص داده بودند که با پیگیری های فراوان به ۶۳ هزار هکتار رسید و ما باید از این ظرفیت با همین آبی که تخصیص داده شده به حدود ۹۰ هزار هکتار برسانیم.

وی افزود: برای تجهیز زمین های کشاورزی استان کرمانشاه به سیستم های نوین آبیاری آماده اختصاص اعتبارات به هر میزانی که استان کار کند هستیم و محدودیتی در تامین اعتبارات این بخش برای استان نداریم.

او به سفر خود به شهرستان قصرشیرین نیز اشاره کرد و گفت: در این سفر پروژه ۵۰۰ هکتاری گلخانه را کلنگ زنی می کنیم که با بهره برداری از این پروژه ۱۴۰ هزار تن به تولیدات کشاورزی استان اضافه می‌شود.

حمایت از زنان روستایی رویکرد خوب استان

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در بخش پایانی سخنان خود برپایی نمایشگاه تولیدات زنان روستایی و رونمایی از پنج محصول ارگانیک استان، گفت: این راهبرد جدید سازمان جهاد کشاورزی استان در استفاده از ظرفیت زنان روستایی در قالب صندوق های خُرد و با کارگروهی و مشارکت مردم روستاها اقدامی ابتکاری و قابل تقدیر است.

اکبری با بیان اینکه فرهنگ کار تیمی و گروهی در کشور ما ضعیف است، افزود: باید از این طریق فرهنگ کارهای گروهی و مشارکتی را نیز افزایش دهیم.

او فعالیت های اقتصادی و تولیدی زنان روستایی را منجر به توسعه روستاها دانست و گفت: این فعالیت ها با سرمایه کم قابل رشد و توسعه هستند و همه مجموعه ها نیز باید از این گونه فعالیت ها حمایت کنند.

 در این مراسم از پنج تن از زنان روستایی دارای محصول سالم گواهی شده و مدیران عامل صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی استان کرمانشاه با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است به طوریکه اکنون پنج درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه اکنون حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره اکنون در استان فعال است.

همچنین در این استان ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

سال گذشته بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.