ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

براساس آمار جدید وزارت بهداشت چین، تاکنون ۱۴ هزار و ۳۸۰ نفر در این کشور به این ویروس جدید مبتلا شده و در مجموع ۳۰۴ نفر جان باخته‌اند.

دوره کمون یا نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌بار بین چند روز تا ۲ هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علائمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

چندی پیش اخباری مبنی بر مشاهده موارد مشکوک به بیماری کرونا در اقلیم کردستان عراق منتشر شد که پس از مدتی مشخص شد که بیماری مبتلایان ویروس کرونا نبوده است.

پس از انتشار این اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آماده باش کامل برای جلوگیری از ورود این ویروس را اعلام و مراقب های مرزی را تشدید کرد.

۸۰ درصد مبتلایان به کرونا بهبود پیدا می‌کنند

دکتر «محمودرضا مرادی» رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، روز یکشنبه در نشست پدافندغیر عامل استان که به منظور پیشگیری از بیماری کرونا در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهارداشت: بیماری کرونا درمانی ندارد اما در۸۰ درصد بیماران موارد در صورت درمان‌های حمایتی بهبود پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه کرونا یک بیماری ناشناخته است که نیاز به بررسی دارد، گفت: کرونا به دسته ای از بیماری ها گفته می شود که پیش از این نیز وجود داشتند و از سرما خوردگی‌ ساده تا بیماری های مرس و سارس را شامل می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه این بیماری خطرناک تر از آنفلوآنزا نیست، گفت: ویروس کرونایی که در چین شناسایی شده است نسبت به دیگر بیماری ها از سرعت شیوع بالای برخوردار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه این بیماری خطرناک تر از آنفلوآنزا نیست، گفت: ویروس کرونایی که در چین شناسایی شده است نسبت به دیگر بیماری ها از سرعت شیوع بالای برخوردا است که این موضوع ما را نگران می کند.

مرادی با بیان اینکه نمی توانیم از ورود بیماری کرونا به کشور جلوگیری کنیم، گفت: اقداماتی که در مرز انجام می‌دهیم نمی تواند صد درصد از ورود بیماری به کشور جلوگیری کند.

وی توضیح داد: علایم کرونا کاملا شبیه سرماخوردگی است اما ما در مراقبت های مرزی دنبال ردپای کرونا ویروس در افراد مشکوک‌ هستیم.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی افرادی که خارج از مرزهای رسمی وارد کشور می شوند، همچون کوله‌بران و قاچاقچیان می توانند خطرآفرین باشند.

فرهنگ روبوسی کردن حذف شود

مرادی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه نیازمند همکاری تمام ارگان ها برای پیشگری از شیوع بیماری و آموزش های عمومی مردم هستیم، گفت: باید تمام ظرفیت های خود را برای مقابله آموزش مردم و جلوگیری از شیوع بیماری بکارگیریم.

وی با تاکید بر اینکه کرونا با روبوسی و دست دادن به سرعت منتقل می شود، اظهارداشت: باید با اقدامات رسانه ای و آموزشی فرهنگ روبوسی کردن را کنار بگذاریم و رعایت اصول بهداشتی را به مردم آموزش دهیم.

آمادگی آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش نیز در این نشست از آمادگی این ارگان برای آموزش همگانی دانش آموزان و خانواده های آنان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مدارس یکی از مراکز حساس برای همه گیر شدن بیماری ها هستند آمادگی همکاری همه جانبه با دانشگاه علوم پزشکی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری را داریم.

«مجید یزدان پناه» توضیح داد: علاوه بر انجام اقدامات مراقبتی در سطح مدارس کلاس هایی را برای دانش آموزان و والدین آنها در اسرع وقت برگزار خواهیم کرد تا با شیوه مقابله با بیماری آشنا شوند.

وی افزود: همچین بیشتر از دوره های لوزام مورد نیاز بهداشتی همچون مایع های دستشویی را در مدارس تهیه و ذخیره می کنیم.

آمادگی ارگان های نظامی برای مقابله با کرونا

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به اینکه ارگان های نظامی در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، گفت: نیروهای مسلح باتوجه به استقرار در مرز در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند از این رو مسائل آموزشی برای پرسنل نظامی در کرمانشاه با جدیت پیگیری می شود.

سردار «علی اکبر جاویدان» با اعلام اینکه واحدهای بهداشتی و بیمارستان های نیروهای مسلح آماده همکاری با دانشگاه علوم پزشکی در زمینه مقابله با بیماری هستند، اظهارداشت: علاوه بر مراکز درمانی پلیس گذرنامه و پادگان ها نیز در این زمینه همکاری لازم انجام می دهند.

کرونا چیست

این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده‌ است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ این ویروس در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمن می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون بیشتر از سه درصد مبتلایان نیست.

از همین بیماری‌های تنفسی در جامعه ما وجود دارد و آنفلوآنزا مثال واضح آن است؛ ویروس‌هایی مثل RSV یا بیماری‌های باکتریایی که همچون کرونا قابلیت انتقال از طریق هوا را دارد، مدت‌هاست که در ایران کنترل می‌شود؛ بنابراین نباید با ترس و وحشت نسبت به کرونا نگاه شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.