«فریبرز نجفی مهر» روز سه شنبه در بازدید از مرکز ثابت اهدای خون کرمانشاه بااشاره به اهمیت ترویج فرهنگ اهدای خون، پلاسما و پلاکت، نقش سمن ها را در این عرصه بسیار مهم خواند و گفت: سازمان های مردم نهاد به دلیل سطح تماس بالای خود با بدنه جامعه، می‌توانند در ترویج این فرهنگ بسیار موثر باشند.

وی افزود: مشارکت زنان در اهدای خون خیلی پایین است و لذا باید گروه های مرجع به ویژه سمن ها و رسانه ها برای آگاه سازی و اطلاع رسانی صحیح به این قشر بسیج شوند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه تاکید کرد: در شهر کرمانشاه نیاز به ایجاد ۲ مرکز ثابت دیگر در شمال و جنوب شهر به شدت وجود دارد، تا در مواقع بحرانی، همه نیازها بر روی یک مرکز متمرکز نشود.

نجفی مهر ادامه داد: جمعیت هلال احمر کرمانشاه به دلیل در اختیار داشتن داوطلبین با تخصص های مختلف، می‌تواند با استفاده از ظرفیت اماکن موجود خود در راه اندازی مرکز ثابت اهدای خون دیگری با مشارکت سازمان انتقال خون به رفع این مشکل کمک نماید.

به گفته مدیرکل انتقال خون کرمانشاه، سال گذشته بیش از ۶۴ هزار نفر به مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند که از این تعداد از ۵۱ هزار و ۸۴۸ نفر خون گرفته شد و مابقی به دلایل کم خونی و شاخص‌های غربالگری از اهدای خون معاف شدند.

«پژمان صالحی فر» چندی پیش در این رابطه اعلام کرد: سال گذشته ۸۸ درصد نیاز فرآورده‌های خونی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان در داخل و مابقی نیز از طریق شبکه ملی خون رسانی تأمین شده است.

وی افزود: پنج مرکز ثابت و موقت انتقال خون در استان وجود دارد و در دیگر شهرستان‌ها و شهرهای استان تیم‌های انتقال خون، ماهی یک بار برای گرفتن خون افراد اعزام می‌شوند.

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه یادآور شد: با اشاره به اینکه بیشترین مصرف کنندگان خون‌های اهدایی استان با ۵۵ درصد بانوان هستند، افزود: اما بانوان تنها ۶ درصد اهدا کنندگان خون در استان را تشکیل می‌دهند.

صالحی فر با اشاره به اینکه در سال گذشته ۷۰۰ واحد پلاسما معادل ۲۵۰ لیتر در استان از افراد گرفته شده است، گفت: هدف سازمان انتقال خون استان افزایش این آمار به ۲ هزار و ۵۰۰ واحد در سال جاری است زیرا پلاسما مهم‌ترین فرآورده خونی مورد استفاده در بیماران خاص مانند هپاتیت، هموفیلی، سرطان‌ها و بیماری‌های ژنتیکی است.

استان کرمانشاه کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.