فریبرز نجفی‌مهر روز پنج‌شنبه در نشستی با حضور نماینده سمن‌های حامی محیط زیست در استانداری کرمانشاه، افزود: یکی از ملاک‌های ارزیابی مدیران باید میزان تعامل آنها با سمن‌ها باشد.

او رودخانه راین در اروپا را مثال زد که پس از انقلاب صنعتی بر اثر پسماند کارخانه‌ها به فاضلاب اروپا معروف شده بود اما کشورهای حاشیه این رودخانه با کمک سمن‌ها توانستند آن را پاکسازی کنند.

به گفته نجفی مهر اما ما همچنان در حل مشکل رودخانه قرهسو کرمانشاه بازنده‌ایم.

در ادامه این جلسه مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه نیز با اشاره به معضل آتش‌سوزی در مناطق اورامانات، گفت: این موضوع به دلیل پراکنش کمتر دامداری در این مناطق به نسبت سایر نقاط استان است و اگر مشارکت‌های مردمی نباشد، منابع طبیعی با امکانات کمی که در اختیار دارد هرگز قادر به کنترل آتش‌سوزی نخواهد بود.

ان‌شالله کولانی مردم استان کرمانشاه را علاقمند به محیط زیست توصیف کرد و اظهار داشت: در برخی از مواقع میزان استقبال مردمی در مشارکت داوطلبانه مهار آتش سوزی‌های طبیعت به حدی است که وسیله حمل و نقل برای جابه‌جایی مردم کم می‌آوردیم.

او عامل انسانی را علت ۶۵ درصد آتش سوزی‌ها در طبیعت دانست و گفت: در برخی از مواقع عوامل طبیعی مانند رعد و برق نیز علت این آتش‌سوزی‌هاست که نمونه آن را در گیلانغرب شاهد بوده‌ایم.

وی در ادامه اجرای طرح‌های آبخیزداری برای مهار سیلاب‌ها را ضروری عنوان کرد و افزود: بیشترین مشکلات در سیلاب گذشته شهر کرمانشاه مربوط به شمال شهر و عدم توجه به طرح‌های آبخیزداری تنگه کنشت بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی در پایان اولویت واگذاری طرح‌های آبخیزداری را تعاونی‌های محلی دانست و افزود: طبق قانون طرح‌های بالای  ۲۵ میلیون ریال باید از طریق سایت انجام شود.

در این جلسه نمایندگان سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست به تشریح دیدگاه‌ها و مشکلات خود پرداختند که عمده آنها شامل همکاری ضعیف دستگاه‌های دولتی و نیز مشکل نگاه‌های امنیتی به فعالیت‌های آنها بود.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۳۵ سمن فعال در حوزه محیط زیست دارد.

یک میلیون و ۷۱۷ هزار هکتار از مساحت استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، منابع طبیعی است که ۵۲۷ هزار هکتار آن را جنگل و یک میلیون و ۱۹۰ هزار هکتار دیگر را یعنی حدود ۱.۵ درصد از وسعت منابع طبیعی کشور مراتع تشکیل می دهند.

استان کرمانشاه با ۲۴ هزار کیلومتر مساحت در غرب کشور واقع شده و به دلیل میزبانی از رشته کوه های زاگرس، مملو از جنگل های بلوط است.

استان کرمانشاه ۲ هزار و ۵۹۵ روستا دارد که اکنون یک هزار و ۳۰۸ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.