فرماندار قصرشیرین روز دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت شیلات شهدای قصرشیرین با حضور استاندار کرمانشاه و جمعی از بهره‌برداران و مسوُولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط، افزود: مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین بزرگترین مجتمع در شهرهای غیرساحلی کشور است که سال گذشته بیش از سه هزار و ۷۰۰ تن ماهی در  این مزرعه‌ها تولید شد.

لزوم توجه مسوُولان به حل مشکلات بهره برداران

یکی از بهره برداران شیلات با بیان اینکه یک درصد از ارزش ریالی تولید را باید بابت حق آب پرداخت کنیم، گفت: تا امروز پنج درصد را ما پرداخت کرده‌ایم. 

مهدی حسینی با بیان اینکه در قرارداد منعقده ۲ لیتر در ثانیه آب به ما اختصاص یافته است، افزود: در زمان راه‌اندازی واحد بیستون پارس از سهم شیلات آب برداشت کرده‌اند و به این دلیل سهم ما به ۶ دهم لیتر در ثانیه کاهش یافته است.

او خواستار تخفیف یا بخشودگی حق آبه با توجه به خشکسالی‌ها و رفع مشکلات برای صدور سند شد و گفت: آب شرب حجمی تجاری محاسبه می‌شود که درخواست داریم تغییر تعرفه با نصب حق انشعاب به بهره‌برداران انجام شود.

وی اضافه کرد: برای صادرات، پروانه پزشکی و بهداشتی نداریم و به این دلیل صادرات ما انجام نمی‌شود.

حسینی اظهار داشت: تسهیلاتی از بانک ملت دریافت کردیم و بانک باید تایید کند سند به نام بهره‌بردار شود از این رو چون سندها به نام شیلات است، تسهیلات تسویه نشده و باید بروز شود.

صدور سند تک برگ برای واحدهای شیلات

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه نیز در این نشست گفت: در کارگره‌های اقتصاد مقاومتی و آبزیان موضوع افزایش آب مزارع پرورش ماهی از ۶ دهم به یک متر مکعب به تصویب رسد.

سیدفرزاد افضلی افزود: از سال ۹۵ با همکاری شیلات ایران و فرمانداری اسناد اراضی به صورت تک برگی در حال صدور است که ۱۵ مزرعه واگذار شده و معرفی به دفترخانه صورت گرفته و از این سال به بعد هم امکان صدور اسناد فراهم شده است.

وی اظهار داشت: در مرحله اول به مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین ۲ متر مکعب تخصیص آب داده شد که حق آبه شیلات به بیستون پارس واگذار شده و ما در جلساتی که داشتیم قرار شد با توجه به تنش آبی برای ماهیان گرمابی بازهم تخصیص آب برگردد و این چهار هزار تن تولید به ۶ هزار تن برسد.

مجتمع شیلات ۳۰۰ میلیون تومان بدهی دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه سایت مجتمع پرورش ماهی شهدای قصرشیرین به نام شیلات و به صورت یک مجتمع است، گفت: داخل این مجتمع کنتور آب نصب شده و ۳۰۰ میلیون تومان بدهی دارند که تاکنون یک ریال آن را پرداخت نکرده‌اند.

علیرضا تخت‌شاهی، در مورد شبکه داخلی آب این مجتمع نیز افزود: این شبکه تحویل تعاونی است که باید خودشان از آن نگه‌داری کنند.

وی خواستار نصب ۴۰ کنتور برای مزارع پرورش ماهی شد و گفت: با نصب این تعداد کنتور تعرفه حق آبه به عنوان خانگی محاسبه می‌شود.

مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین با هشت هزار هکتار وسعت به عنوان سومین مجتمع بزرگ پرورش ماهیان گرمابی کشور حدود یک دهه است که در تولید انواع ماهیان گرمابی و میگوی آب شیرین فعالیت دارد و کرمانشاه را به یکی از استان‌های فعال و پیشرو در تولید ماهیان گرمابی تبدیل کرده است.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه و برخورداری از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق، دارای ۲ بخش مرکزی و سومار است که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این مرزها انجام می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.