امید قادری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: براساس آماری که به تازگی از سوی گمرک به ما اعلام شده، حجم صادرات صنایع دستی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۹۸ با احتساب صادرات چمدانی رشد قابل توجهی داشته است.
او، رقم صادرات صنایع دستی استان در سال ۱۳۹۶ را ۶ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۷۹۶ دلار اعلام کرد و افزود: براین اساس صادرات صنایع دستی استان در سال جاری ۴۱ درصد رشد داشته است.
قادری، میزان تولیدات صنایع دستی در ۶ ماه نخست سال جاری در استان را هشت میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال بیان کرد و افزود: این در حالی است که در نیمه اول سال ۹۷، تولیدات صنایع دستی هفت میلیارد و ۴۵ میلیون ریال بوده که رشد ۲۶ و نیم درصدی را نشان می دهد.
او همچنین بیشترین حجم صادرات صنایع دستی کرمانشاه را مربوط به گیوه، سفال، گلیم، مبلمان و احجام چوبی عنوان کرد.
قادری خاطرنشان کرد: تولید و صادرات همواره یکی از برنامه های اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه بوده که رشد حاصل از آن پیشرفت چشمگیر حوزه صنایع دستی و رونق اقتصاد خانواده ها در استان را به دنبال خواهد داشت. 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه در پایان با اشاره به پتانسیل صنایع دستی استان اظهارداشت: ایران جزء سه کشور برتر صنایع دستی در دنیا است که کرمانشاه با داشتن شهر نودشه به عنوان شهر گیوه ایران، هرسین با داشتن نشان جغرافیایی جهانی گلیم، روستای فش به عنوان دهکده ملی موسیقی ایران و همچنین احداث مرکز خلاقیت صنایع دستی با همکاری یونسکو خود را در بین استانها متمایز کرده است. 

هم اکنون ۲۵۰ رشته صنایع دستی مصوب در کشور وجود دارد که از این تعداد ۶۰ رشته آن در استان کرمانشاه فعال است.

جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی و فلزکاری را می‌توان از جمله صنایع دستی کرمانشاه نام برد.
همچنین دوخت‌های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبدبافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی از جمله دیگر تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.
ماشته بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت سازی یا علم سازی، دباغی سنتی، هور بافی، جاجیم بافی، رنگریزی سنتی، داور بافی (سیاه چادر)، موج بافی را می‌توان از جمله صنایع دستی فراموش شده کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.