امید قادری روز شنبه در توضیح گزارش کشفیات این مجله باستان شناسی به خبرنگار ایرنا، گفت: این مجله بین‌المللی دندان نئاندرتال یافت شده در غار وزمه کرمانشاه که نتایج پژوهش‌های جدید آن در سال جاری توسط تیمی از پژوهشگران موزه ملی ایران و چند موزه و دانشگاه فرانسوی و ایرانی منتشر شد را یکی از این ۱۰ کشف اخیر باستان‌شناسی و دیرین‌انسان شناسی ذکر کرده است. 
او ادامه داد: در صفحه معرفی این کشفیات جدید، در خصوص دندان غار وزمه کرمانشاه آمده است که دندانی که چند دهه پیش در کوه‌های زاگرس یافت شده بود و تصور می‌شد مربوط به انسان مدرن باشد، در واقع متعلق به کودک نئاندرتالی است که بین ۷۰ تا ۴۰ هزار سال پیش می‌زیسته است.
قادری افزود: بررسی مجدد این دندان با تکنیک‌های مدرن امکان این شناسایی و گاه‌نگاری را فراهم کرده است. 
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در ادامه گفت: محققان می‌گویند این نخستین شواهدی است که نشان می‌دهد نئاندرتال‌ها در ایران کنونی می‌زیسته‌اند. این گونه، پیش از انقراض‌اش در ۴۰ هزار سال قبل، در بخش‌های بزرگی از اروپا و غرب آسیا می‌زیست.
دندان آسیای کوچک که در اواخر دهه ۱۳۷۰ در غار وزمه کشف شد، مربوط به کودک نئاندرتالی است که در زمان مرگ بین ۶ تا ۱۰ سال سن داشته است. در بررسی این دندان از طریق بُرش‌نگاری پرتو ایکس که با دستگاه تصویربرداری سه بعدی میکرو سی‌تی انجام شد، تصویر سه بعدی مینا و عاج دندان تهیه و براساس مطالعه و اندازه‌گیری آن مشخص شد که دندان مربوط به انسان نئاندرتال است.

دندان غار وزمه نخستین مدرک قطعی از وجود انسان نئاندرتال در ایران است و معرفی آن در سال جاری توسط پژوهشگران توجه رسانه‌های جهان را به جایگاه مهم ایران در عرصه پژوهشهای باستان‌شناسی و دیرین انسان‌شناسی جلب کرد.
وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.
بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۶۰۰ روستا و ۳۴ شهر دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.