به گزارش خبرنگار ایرنا، تفاهم نامه برای کار روز دوشنبه ۱۵ مهر با حضور مدیران کل جهاد کشاورزی، بهزیستی و امور زندانهای استان کرمانشاه در دادستانی مرکز استان امضا شد.
این تفاهم نامه قرار است از ابتدای آبان امسال و با هدف ایجاد شغل و درآمد و مهمتر از آن مهارت آموزی برای جمعی از زندانیان دارای شرایط استان کرمانشاه اجرایی شود.
هم اکنون میزان بازگشت به زندان زندانیان آزاد شده در کشور و استان کرمانشاه حدود ۳۰ درصد است اما این رقم در بین زندانیانی که مشاوره، مهارت و تسهیلات اشتغال دریافت کرده‌اند، کمتر از پنج درصد است؛ در واقع آن دسته از زندانیانی که پس از آزادی و بازگشت به جامعه امکان راه اندازی یک کسب و کار را دارند کمتر از دیگران سراغ رفتارهای غیرقانونی می روند.

جزئیات طرح

همین موضوع یکی از دلایل ورود دستگاه قضایی و دادستانی کرمانشاه برای مهارت آموزی به زندانیان دارای شرایط و مستعد است.
دلیل مهم دیگر، رویکرد جدید دستگاه قضایی در حبس زدایی و کاهش صدور حکم زندان است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمانشاه در نشست امروز گفت: مجازات زندان مجازات ابتدایی و اولیه نیست بلکه باید به اندازه ضرورت و براساس نوع جرم و اختلالی باشد که در امنیت جامعه ایجاد شده است.
محمدحسین صادقی با بیان اینکه استفاده از مجازات زندان معایب متعددی دارد، گفت: تبادل تجربیات کیفری بین زندانیان، تشکیل شبکه‌های مجرمانه و ایجاد مشکل در تامین معیشت خانواده زندانیان و نیز آثار اجتماعی منفی در روان و رفتار زندانی و خانواده او از جمله معایب استفاده از مجازات زندان است.
او تاکید کرد که نباید تصور کنیم مجازات افراد محدود به زندان است بلکه باید از ظرفیت زندان برای جرم های شدید یا مخل امنیت و مجرمان با سابقه استفاده کرد و برای بسیاری دیگر از مجرمان می‌توان از مجازات‌های جایگزین، خدمات عام المنفعه و تاسیس رای کار استفاده کرد.
آنچنان که او بیان کرد دادستان یا قاضی اجرای احکام می تواند براساس ضوابط مشخصی از رای کار در باره بخشی از احکام قضایی قطعیت یافته استفاده کند به این صورت که فرد زندانی بتواند در قالب یک نیروی کار برای دستگاه های دولتی کار کند و همزمان مهارت بیاموزد.
صادقی، بنیاد تعاون زندانیان را متولی اصلی رای کار دانست که براساس تفاهم نامه امروز زمینه اشتغال و مهارت آموزی زندانیان را فراهم می کند.
آنچنان که دادستان کرمانشاه بیان کرد افرادی که مرتکب جرایم خشن و مخل امنیت شده اند یا سوابق متعدد کیفری دارند، امکان استفاده از امکان رای کار را ندارند.
صادقی از مدیران کل بهزیستی و جهاد کشاورزی خواست که زمینه حضور زندانیان رای کار را در دستگاه متبوع خود فراهم و برای مهارت آموزی به آنان تلاش کنند.
پیشنهاد جهاد کشاورزی و محدودیت بهزیستی
رئیس جهادکشاورزی استان کرمانشاه نیز با استقبال از این طرح گفت: ما می‌توانیم نیازهای خود را در قالب برون سپاری و با قراردادهای حجمی به یک شرکت خصوصی بسپاریم؛ شرکتی که نیروهای کار خود را از زندانیان رای کار جذب کرده باشد.


نوربخش حاتمی افزود: ما با این روش تلاش می‌کنیم که مبلغ بیشتری را به زندانیان بپردازیم و در عین حال شرط کنیم که دست کم ۳۰ درصد از وقت زندانیان صرف مهارت آموزی شود.
او همچنین عنوان کرد: حتی پس از پایان دوران محکومیت زندانیان رای کار هم تلاش می کنیم که امکان جذب آنها در شرکت های وابسته به جهاد کشاورزی فراهم شود.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نیز گفت: ما از هیچ تلاشی برای کمک به این دسته از زندانیان دریغ نمی‌کنیم اما قوانین خاص خود را داریم و در عین حال از نظر بودجه ای هم با مشکلات متعددی مواجه هستیم.
فاطمه رضوان مدنی افزود: نهایت کاری که ما می توانیم در بهزیستی در این‌ باره انجام دهیم این است که در قبال کار زندانیان برای بهزیستی، ماهیانه به اندازه حقوق یک خانواده مددجو به آنها کمک کنیم.


براساس آماری که مدیرکل امور زندانهای استان کرمانشاه در نشست امروز بیان کرد، حدود ۱۷۰ نفر از زندانیان استان امکان استفاده از رای کار را دارند.
به گفته بیگلری، ۹۱ نفر از این افراد هم اکنون در قالب قراردادهایی، صبح ها به مراکز طرف قرارداد می روند و غروب به زندان بر می گردند.
وی افزود: همچنین ۵۰ نفر از زندانیان در ایام اربعین حسینی به صورت رایگان در اختیار شهرداری کرمانشاه قرار گرفته اند.
رضوان مدنی بیان کرد: تفاهم نامه رای کار می‌تواند برای حدود ۷۰ نفر از زندانیان دارای شرایط، ایجاد شغل و مهارت آموزی کند.
وی همچنین با اشاره به ایجاد ۱۸ کارگاه تولیدی در زندان های استان گفت: هم اکنون برای ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از زندانیان در داخل زندان شغل ایجاد شده است.
مدیرکل امور زندانهای استان در عین حال تاکید کرد که همه زندانیان کار بیمه هستند.
۷۴۴۴/۸۰۶۶
گزارش از عبدالله الماسی 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.