به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند روز یکشنبه در اولین جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان کرمانشاه که در سرسرای تدبیر استانداری برگزار شد، با اشاره به درخواست امهال جدید وام های مناطق زلزله افزود: امهال وام ها گردش مالی و اقتصاد استان را با مشکل مواجه می کند و بانک‌های استان منابع جدید برای پرداخت تسهیلات به بنگاه های اقتصادی را در اختیار ندارند.

بازوند با بیان اینکه در تلاشیم از بانک مرکزی برای بانک های استان ۲ هزار میلیارد تومان خط اعتباری بگیریم، اظهار داشت: تا دومین سالگرد زلزله (۲۱ آبان) همه دستگاههای اجرایی باید تعهدات و کارهای خود را به اتمام برسانند و به مردم اعلام کنند چه کارهای انجام داده‌اند.

۱۵۷ میلیارد تومان به احداث واحدهای مسکونی مناطق زلزله اختصاص یافته است

وی با اشاره به اینکه تقریبا ساخت و سازها در مناطق زلزله زده استان به پایان رسیده گفت: برای اتمام ساخت و سازها ۱۵۷ میلیارد تومان تسهیلات جدید به این مناطق اختصاص یافته و به هر واحد مسکونی شهری نیمه تمام ۱۲ میلیون تومان تسهیلات جدید پرداخت می شود.

استاندار کرمانشاه در ادامه از جمله کارهای بزرگ دولت برای مناطق زلزله زده را ساخت ۶ هزار واحد اضافی در مناطق روستایی اعلام کرد و گفت: بسیاری از روستاها که از جمعیت خالی شده بود با خدمات دولت در این ۲ سال دوباره رو به آبادانی است.

بازوند همچنین افزود: در طول این ۲ سال به اندازه ۱۰ سال واحدهای مسکونی روستایی در مناطق زلزله زده بازسازی و مقاوم سازی شده است.

وی همچنین بیان داشت: دولت برای مستاجران شهری مناطق زلزله زده نیز در صورت داشتن زمین تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی در نظر گرفته است. 

رودخانه قره سو تا پایان سال باید لایروبی شود

مقام عالی دولت در استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به بحران سیل ۹۸ اشاره کرد و گفت: با اقدام های پیشگیرانه صورت گرفته خسارت سیل به حداقل رسید اما ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در سیل اخیر خسارت دید.

بازوند در ادامه از مسئولان آب منطقه ای خواست تا پایان سال جاری رودخانه قره سو که در فروردین ماه امسال ۱۵۰ واحد مسکونی شهرک کرناچی کرمانشاه را دچار آبگرفتگی کرد، لایروبی کند.

مرز خسروی هیچ وقت بسته نشده است

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برخی از اخبار رسانه ها، مبنی بر بسته شدن مرز خسروی، گفت: هیچ وقت مرز خسروی بسته نشده این مرز تنها مسیری است که از شهر بغداد به کربلا راه دارد و به همین دلیل به سبب اعلام منع تردد در پایتخت عراق عبور زوار از آن با مشکل مواجه شد.

بازوند در ادامه با بیان اینکه با برطرف شدن منع آمد و رفت در بغداد عبور زوار از خسروی ادامه خواهد یافت، گفت: به احتمال زیاد امروز عبور از مرز خسروی برای زوار اربعین از سوی عراق اعلام می شود.

وی در پایان از همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی خواست تمام تمهیدات و پیش بینی های لازم را برای مراسم اربعین بیندیشند.
زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.
این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.
البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.
مسئولان ارشد کرمانشاه گفته اند که همه واحدهای خسارت دیده روستایی و شهری استان را تا پایان سال ۹۸ تکمیل می کنند.

۳۲۰۹/۸۰۶۶  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.