به گزارش خبرنگار ایرنا، آنچنان که فرمانده انتظامی استان کرمانشاه هفته گذشته گزارش داد، «در نیمه نخست امسال ۴۵ میلیارد تومان کالای قاچاق توسط پلیس استان کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گدشته ۴۵ درصد رشد نشان می دهد.»

به گفته سردار علی اکبر جاویدان «کشف محصولات ضدفرهنگی قاچاق هم ۲۳ درصد رشد داشته است.»

به نظر می رسد آمار واقعی کالاهای قاچاق استان بیشتر از رقم اعلامی سردار جاویدان باشد زیرا در گزارش او به کشفیات سایر دستگاه ها از جمله نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اشاره‌ای نشده و برآوردی هم از کالاهای کشف نشده وجود ندارد.

رشد آمار قاچاق در استان کرمانشاه در حالی اتفاق افتاده که براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کرمانشاه از نظر «وضعیت رواج کالاهای قاچاق» در زمستان سال ۱۳۹۷ در رتبه دوم بدترین استان‌های کشور قرار داشته است.

تنها استانی که قاچاقچیان آن بیشتر از کرمانشاه فعالیت داشته‌اند، اردبیل بوده است.

شاید وجود کالای قاچاق در کرمانشاه به دلیل داشتن سه مرز رسمی و سه بازارچه مشترک با کشور عراق و استانهای مرزی همسایه چندان دور از انتظار نباشد اما جابجایی کم‌دردسر کالای قاچاق و رواج این کالاها در استان، می‌تواند پیامدهای تلخی داشته باشد.

پایین کشیدن امنیت سرمایه گذاری

بنابر گزارش مرکز پژوهش ها، رواج توزیع کالای قاچاق یکی از معیارهای مهم در پایان آوردن «امنیت سرمایه‌گذاری» است. طبق این گزارش، کرمانشاه در میانگین ارزیابی مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری در زمستان ۱۳۹۷ «نامناسب ترین وضعیت» را دارد و بالاتر از استان‌های زنجان و قزوین در رتبه اول کشور است.

در کنار رواج کالای قاچاق، «شفافیت و سلامت اداری» هم معیاری مهم دیگری در امنیت سرمایه‌گذاری است که طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، کرمانشاه در این معیار هم نامناسب‌ترین استان کشور است.

امنیت پایین سرمایه‌گذاری یعنی «نامساعد بودن فضای کسب و کار»؛ موضوعی که کرمانشاه بشدت تشنه آن است و سال‌هاست که کارآفرینان و جوانان جویای کار استان را رنج می دهد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کرمانشاه در پایان سال گذشته ۱۸.۷ درصد و بیشتر از همه استان‌ها بوده است. البته این نرخ در بهار ۹۸ روند کاهشی گرفت و نسبت به بهار سال گذشته ۴.۷ کمتر شد و به ۱۴.۷ درصد رسید.

با این حال بیکاری همچنان معضل اصلی استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه و دغدغه اصلی حدود ۱۳۵ هزار بیکار و خانواده‌های آنان است.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

گزارش از عبدالله الماسی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.