به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین دغدغه های والدین، داشتن تغذیه و رژیم غذایی مناسب برای دانش آموزان است چرا که دوران تحصیل یکی از حساس ترین مقاطع از نظر شخصیتی و جسمانی است که کم اطلاعی و ناآگاهی از تعذیه سالم می تواند عملکرد یادگیری دانش آموز را کاهش دهد.

والدین باید علاوه بر نظارت و همکاری با کارشناسان سلامت در زمینه عرضه موادغذایی سالم در مدارس، داشتن تغذیه سالم برای دانش آموز را جدی بگیرند و به توصیه و هشدارهای کارشناسان و متخصصان سلامت و تغذیه در این زمینه گوش فرا دهند.

اگر موفقیت می خواهید صبحانه بخورید

یک عضو هیأت علمی و دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: آنچه که مهم است این است که دانش آموز باید حتما پس از خوردن صبحانه، به مدرس بیاید چرا که این وعده برای رشد و یادگیری دانش آموز بسیار مهم است.

مصطفی نچواک افزود: کارهای تحقیقاتی بسیار معتبر و مستند در این رابطه انجام شده و ثابت شده میزان یادگیری و موفقیت تحصیلی دانش آموز با وعده صبحانه ارتباط تنگاتنگ و قوی دارد.

وی افزود: در بسیاری مواقع دیده شده که حرف شنوی دانش آموز از آموزگاران بیشتر از والدین است از همین رو به آموزگاران توصیه می کنم اگر می خواهند در تدریس موفق باشند و به هدف خود که همان انتقال بهتر مفاهیم به دانش آموز است برسند باید در این زمینه بسیار حساس باشند و به دانش آموزان در این زمینه توصیه کنند.

از شیر و تخم مرغ غافل نشوید

نچواک با بیان اینکه وجود ۲ ماده غذایی در وعده صبحانه دانش آموز بسیار مناسب است، ادامه داد: شیر و تخم مرغ از جمله این پیشنهاد است که بر رشد دانش آموز و فرآیندیادگیری آنان تاثیرگذار است و اولویت دارد که سپس مصرف صبحانه سنتی که همان نان، پنیر و گردو و یا کره و عسل و مربا است مناسب خواهد بود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: پس از ۴.۵ ساعت مناسب است که فرد یک وعده غذایی داشته باشد که این مقوله برای افراد در حال رشد اهمیت بیشتری دارد.

وی از مغزدانه ها به عنوان یکی دیگر از میان وعده های مناسب یاد کرد و گفت: مغز بادام زمینی، گردو، آفتابگردان و غیره در صورت تازگی و جدایی از آلودگی کپکی توصیه می شود.

لقمه غذایی با نان همراه شود

نچواک از لقمه غذایی به عنوان بهترین وعده غذایی یاد کرد و افزود: این پیشنهاد، مواد غذایی است که به همراه نان مصرف شود که می توان به لقمه هایی همچون نان، پنیر به همراه سبزی، خیار و گوجه و یا کتلت و کوکو اشاره کرد که اگر در کنار آن یک عدد میوه باشد نیز مناسب تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان مصرف کیک و بیسکویت برای دانش آموز را توصیه نمی کنیم، ادامه داد: این مواد خوراکی تنها دارای کالری هستند و به فرد سیری کاذب می دهند.

نچواک با بیان اینکه عرضه موادخوراکی و غذایی ممنوعه به بوفه مدارس اعلام شده، اظهار داشت: به بوفه های مدارس توصیه می کنیم تا غذای سالم را تهیه کنند و عرضه غذاهای پختنی همانند انواع آش و سوپ به شرطی که در داخل آنان از حبوبات استفاده شده باشد را در دستور کار قرار دهند.

وی بر رعایت نکات بهداشتی در صورت پخت غذاهای گرم در مدارس تاکید کرد و افزود: استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی برای این امر گزینه مناسبی است.

مواد خوراکی ممنوعه در مدارس کدام است؟

در ادامه کارشناس مسئول واحد سلامت مدارس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، تاکید کرد که اماکن عرضه خوراکی در مدارس توسط کارشناسان بهداشت محیط و کارشناسان تغذیه رصد و نظارت می‌شوند.

الهه صادقی در پاسخ به این سوال که عرضه کدام نوع مواد خوراکی در مدارس ممنوع است، گفت: عرضه موادی از قبیل آبنبات، چیپس، پفک، بستنی یخی، یخمک، آدامس و لواشک های فاقد بستهبندی هم در مدارس ممنوع است.

وی تاکید کرد، لیست خوراکی های مجاز و غیرمجاز بوفه مدارس اعلام شده و در اختیار تمام مدارس قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دختران و پسران متوسطه اول و دوم تحت پوشش برنامه مکمل یاری هستند، افزود: همه دختران از پایه هفتم تا دوازدهم مکمل یاری آهن را دریافت می کنند که همزمان با این کار آموزش داده می شود تا دانش آموز از میوه های دارای ویتامین سی برای جذب بیشتر و عدم مشکلات گوارشی توصیه می شود.

وی افزود: علاوه بر پسران به دختران نیز قرص ویتامین دی داده می شود که تحت نظارت همکاران بهداشت و آموزش و پرورش است.

این مسوول تاکید کرد، در صورت مشاهده هرنوع تخلف بهداشتی در اماکن عرضه خوراکی در مدارس می توان  آن را به سامانه ۱۹۰ گزارش داد.

هم اکنون برنامه ای برای توزیع شیر رایگان نداریم

در ادامه رئیس اداره سلامت‌ و تندرستی اداره کل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه به ایرنا گفت: از ۲ سال گذشته به دلیل کمبود اعتبار توزیع شیر رایگان در مدارس قطع شده است و در برای سال جاری هم تاکنون برنامه ای برای توزیع شیر اعلام نشده است.

شیرزاد احسانخواه به اجرای طرح مکمل یاری با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در مدارس اشاره کرد و  ادامه داد: امسال طرح مکمل یاری آهن برای دختران متوسطه اول و ۵۰ درصد دختران متوسطه دوم است که قرص آهن دریافت می کنند که باید در عرض ۱۶ هفته مصرف شود.

طرح مکمل یاری در مدارس اجرا می شود

احسانخواه ادامه داد: از سوی دیگر طرح مکمل یاری ویتامین "دی"برای دختران متوسطه اول و دوم و پسران دانش آموز توسطه اول و دوم انجام می شود که به مدت ۹ماه، هر ماه یک قرص به آنان داده می شود که شایسته است والدین در سه ماهه تعطیل تابستان این دستور را برای فرزاندن رعایت کنند.

این مسوول یادآور شد، باتوجه به بحث آپارتمان نشینی و کاهش ارتباط مستقیم با آفتاب این برنامه اجرا می شود.

وی با بیان اینکه به ۲ صورت موادغذایی در مدارس عرضه می شود، گفت: برخی مدارس دارای پایگاه تغذیه سالم و برخی دیگر دارای بوفه هستند که پایگاه تغذیه سالم به آن دسته از مدارس گفته می شود که شرایط پخت و پز و توزیع موادغذایی گرم را داشته باشند یعنی دارای آشپزخانه برای تهیه و عرضه موادغذایی گرم باشند که تعداد این مدارس خیلی بالا نیست.

احسانخواه، با بیان اینکه نظارت بر عرضه موادغذایی عرضه شده در بوفه مدارس برعهده حوزه سلامت است، اضافه کرد، با توجه به اهمیت میان وعده برای دانش آموزان، اقلامی که از نظر تغذیه ای ارزش پایین دارند و سلامت دانش آموز را تهدید می کند جز موارد ممنوعه است.

وی یادآور شد، احتمال وجود و فروش آن در فروشگاه ها وجود دارد اما با توجه به اینکه ارزش غذایی ندارد و در درازمدت سلامت دانش آموز را تهدید می کند جز اقلام غیرمجاز است.

کارشناسان سلامت بازدیدها را گزارش دهند

این مسوول خاطرنشان کرد، برنامه های مختلفی در این رابطه برای نظارت اجرا شده که یکی از آن این است که کارشناسان سلامت و تندرستی مکلف هستند هرکدام ۱۰گزارش بازدید از مدرسه به حوزه سلامت اداره کل ارسال کنند.

به گفته وی، شماره تماس کارشناس سلامت هر منطقه باید در تابلوی آموزشی هر مدرسه نصب شود تا اولیا در صورت مشاهده تخلف در عرضه موادغذایی با کارشناسان تماس بگیرند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای چهار هزار و ۶۰۰ مدرسه است که از این تعداد ۲ هزار و ۴۱۷ مدرسه مختص دانش‌آموزان مقطع ابتدایی است که ۱۷۶ هزار دانش‌آموز دارد.

۳۵۰ هزار دانش‌آموز و ۲۷ هزار معلم در سال تحصیلی جدید راهی پنج هزار و ۷۰۰ کلاس درس استان کرمانشاه شدند.

گزارش از زهره کریم زاده

۷۴۶۰/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.